Kompressor för att poppa däck

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Någon som har en uppfattning om vilket flöde en kompressor behöver ha för att orka "poppa" däck?

Det blir mest slicks, men även något gatdäck då och då.

Har hittils gjort detta hos en polare som har en fast kompressor på 412l/min, och där är det såklart inga problem, men nu spanas det efter en mer portabel. Jag gissar att de klenaste på typ Bauhaus inte flödar tillräckligt.

Vad klarar era? Och funkar det bra?
Räcker det med 180l/min?
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Köpte en på biltema för 600-nånting, funkade alldeles utmärkt!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Well, poppa däck med startgas och tändstickor i ett depåtält med bensindunkar och annat avråder jag ifrån.
Däremot har jag en krallig handpump som du kan få helt gratis Peter, får du lite motion också efter allt slö-åkande :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder den här
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/
eller nån som är lik, Biltema byter ju leverantörer hela tiden....
Tänk på att skruva ut "den lilla ventilnålen" ur däckventilen på fälgen innan du försöker poppa.
så du får öppet hål i däckventilen.
Just vid poppandet.
"den lilla ventilnålen" sätter jag dit efteråt, vill ju kunna fylla däcket med luft....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...jul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-moment-191340/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-191333/

REAN för just den här kompressorn kan bero på att den tryckkontakt som ska slå ifrån kompressorn vid ca 8 bar inte är injusterad. Jag fick lossa skruven på tryckkontakten , ta loss locket som skruven håller och sedan kom jag åt justeringen under locket. Ställde in så kompressorn stoppades strax före 8 bar (röda strecket) på manometern. Men så högt tryck i tanken behövs ju bara till poppandet.....
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Well, poppa däck med startgas och tändstickor i ett depåtält med bensindunkar och annat avråder jag ifrån.
Däremot har jag en krallig handpump som du kan få helt gratis Peter, får du lite motion också efter allt slö-åkande :hej

meeeh ...

Spänning i livet ,,, Live on the edge.. :rock ( å allt det där andra )
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
meeeh ...

Spänning i livet ,,, Live on the edge.. :rock ( å allt det där andra )
Lite ot men here we go: jobbade på en verkstad en gång och ägaren försökte få på feta däck på Wrangler-fälgar men fick inte dit dessa.
Jag sa: flytta påre så ska pappa fixa, tömde en halv burk bräkleen i det första däcket, fram med tändaren, sikta, BOOM, klart.
Vafaangöru skrek han förskräckt???
Ja, det är på nu, nu vet du hur man gör med resterande tre :hihi
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Lite ot men here we go: jobbade på en verkstad en gång och ägaren försökte få på feta däck på Wrangler-fälgar men fick inte dit dessa.
Jag sa: flytta påre så ska pappa fixa, tömde en halv burk bräkleen i det första däcket, fram med tändaren, sikta, BOOM, klart.
Vafaangöru skrek han förskräckt???
Ja, det är på nu, nu vet du hur man gör med resterande tre :hihi


Yep .Fixade X:ts Suzuki jeep på samma sätt med startgas på det sista däcket som legat längst ner i traven och var ihopklämt...
enda sorts "living on the edge" med faror man har nu för tiden .....

förutom att våga dra en brakare efter 3 dagars rännskita då..... ( sk Vardags Edge ):huvet
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nu måste någon förklara vad det är ni pratar om. Det handlar om att få på däck på fälgar? Hur används tryckluft/explosioner till det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu måste någon förklara vad det är ni pratar om. Det handlar om att få på däck på fälgar? Hur används tryckluft/explosioner till det?

Det är själva akten att trycka ut däcket mot fälgkanterna som diskuteras, det brukar smälla till när de gör det. Oftast gör man det tryckluft.
Däcket är alltså redan på fälgen, och ska bara bli tätt mot fälgkanterna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att poppa på däcket så ska det först kunna fyllas med luft, jucka lite med däcket på fälgen så att kanterna ligger tätt, du hör om det pyser, pumpa upp till drygt 4'a bar så bör det ha smällt ut till fälgkanten om inte så har du för lite glid på.
Trycket är mer viktigt än flödet men gastricket med tändare funkar ju fint som sista lösning eller om man står ute på bystan efter nån inspirerad kurvtagning med bilen. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Peter. Egentligen är det inte nödvändigt att gå via högt flöde, dvs stor kompressordel. En liten kompressor med lägre flöde kan också klara att poppa däcken om man har en tank som är tillräckligt stor, gärna även normalstorlek på slangen. Inte de tunnaste oranga spiralslangarna. Det är ju ett kortfristigt men tillräckligt högt flöde man vill åt.
 
Last edited:

Lanes

Medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Borlänge
Hoj
Honda Cbr1000rr -08
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top