zx10r 2008 effektökning!

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Jo jag letar efter allt som ökar effekten på min moppe.
Jag vill inte ha någon turbo på än. Vad finns på marknaden och vad ska jag ha för att komma över 200hk?
Kamaxlar?
Ny insprutning?
Plana toppen?
Eller räcker det med avgassystem, luftfilter och power comander?
Tackar för svar.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
va ett tag sen jag körde zx10 men fanns en firma i USA som gjorde fina kompressor kits, inte så farligt dyra och bara att skruva rakt på, kanske kan vara nåt att gå på?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Luftfilter, pc3 och blås ger ungerfär 6-10% till en kostnad av 20kkr

Eftermarknads sprut är mig veterligen mest till för racing och ger väl inte mer hk utan bara fler styrningsmöjligheter.

Portad/plastad topp och kammar kan nog säkert ge 10% till men efter du lagt detta så har du lika gärna kunnat sälja gamla kawwan och köpt en 13/14 modell med just så mkt hk. Även om du hittar beggade delar så kostar dom mkt och måste servas oftare. Kan du inte skruva i det själv så blir det hoppsan hejsan dyrt plötsligt.....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Luftfilter, pc3 och blås ger ungerfär 6-10% till en kostnad av 20kkr

Eftermarknads sprut är mig veterligen mest till för racing och ger väl inte mer hk utan bara fler styrningsmöjligheter.

Portad/plastad topp och kammar kan nog säkert ge 10% till men efter du lagt detta så har du lika gärna kunnat sälja gamla kawwan och köpt en 13/14 modell med just så mkt hk. Även om du hittar beggade delar så kostar dom mkt och måste servas oftare. Kan du inte skruva i det själv så blir det hoppsan hejsan dyrt plötsligt.....
Du har helt rätt, det enda som talar emot dig är hobbyaspekten, att man gör det för att man kan. Se bara på Jörgens HD, det var nog länge sen de passerade prisvärd, och har fortfarande långt kvar till sånt som rullar av produktionsbanden idag, på vissa bitar iaf :hihi Men ingenjörskonsten är det inget fel på :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Du har helt rätt, det enda som talar emot dig är hobbyaspekten, att man gör det för att man kan. Se bara på Jörgens HD, det var nog länge sen de passerade prisvärd, och har fortfarande långt kvar till sånt som rullar av produktionsbanden idag, på vissa bitar iaf :hihi Men ingenjörskonsten är det inget fel på :tummenupp

Det håller jag helt med om men i det fallet handlar det om fabrikation av specialdelar och motorkunskap på en nivå som ett fåtal i landet behärskar samt att det inte går att köpa en likvärdig maskin över disk i hela världen.

Om TS bara vill bränna pengar så är det väl helt ok men att öka hk för pengar som man får en hoj för som är bättre på allt +hk känns onödigt.

Skulle själv gärna ha en k5 för gatbruk med yoshi-kammar och dylikt men det funkar inte i budgeten tyvärr...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
bara att ställa sig frågan vad kostar en WSBK motor ??
Inte riktigt vad du önskar men i Performance Bikes Nov 2014 finns en lista med prylar för BSB.
För en BSB ZX-10R. Jag tar enbart delar som har med motorn att göra
Dash, Wiring Loom and ECU med bla 2 x MOTEC SDL 3 dash, M170 ECU mm £12000
Engine Tuning and preparation by John Trigger bla JT-cams, Kawa racing clutch Nova gearbox £10000
Fuel Injection and Airbox £1500
Exhausts, Acrapovic Titanium 2014 Factory WSB Evo system £2000
Radiator, Bora WSB with oilcooler £1000
Summa £ 26500 om jag räknat rätt.
Av visst intresse är kanske att nära halva summan £12000 läggs på MOTEC elektronik vars uppgift väl är att hjälpa föraren att inte skicka mer vridmoment på bakhjulet än vad friktionen mot asfalten räcker till.
Viktigt i BSB i kurvorna.
Men kanske inte lika viktigt om man bara satsar på mer motoreffekt för att acca/köra rakt fram.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Inte riktigt vad du önskar men i Performance Bikes Nov 2014 finns en lista med prylar för BSB.
För en BSB ZX-10R. Jag tar enbart delar som har med motorn att göra
Dash, Wiring Loom and ECU med bla 2 x MOTEC SDL 3 dash, M170 ECU mm £12000
Engine Tuning and preparation by John Trigger bla JT-cams, Kawa racing clutch Nova gearbox £10000
Fuel Injection and Airbox £1500
Exhausts, Acrapovic Titanium 2014 Factory WSB Evo system £2000
Radiator, Bora WSB with oilcooler £1000
Summa £ 26500 om jag räknat rätt.
Av visst intresse är kanske att nära halva summan £12000 läggs på MOTEC elektronik vars uppgift väl är att hjälpa föraren att inte skicka mer vridmoment på bakhjulet än vad friktionen mot asfalten räcker till.
Viktigt i BSB i kurvorna.
Men kanske inte lika viktigt om man bara satsar på mer motoreffekt för att acca/köra rakt fram.

Ja jävlar i helvete vad det springer iväg!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
jag byter gärna min ignijet ecu mot en original rakt av om jag får med lås och nyckel med tanklock och du får mitt tanklock och lås med okodad nyckel från en usa-hoj.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att trimma en motor kan man bara göra på två sätt. Mer varv eller mer kubik. Att sätta på avgassystem och PowerCommander öppnar bara stalldörrarna för det som redan finns och som nämns i tråden så ger det måttlig effekt.

Enklast och billigast är att borra och sätta i nya kolvar, då får man mer effekt utan att försaka livslängd, dessutom mer effekt där det behövs på en gatmotor dvs i botten och mellanregistret. Sen kompletterar man med kammar och PC5/Bazzaz samt lite portning/planing/plastning så får man en stark och trevlig motor som är körbar över hela registret, rekommenderas :tummenupp

Att göra som i WSB och bara öka varvtalet med befintlig kubik är väldigt dyrt och ger en relativt sett svårkörd motor med toppigt register. De flesta gatmotorerna klarar heller inga större varvtalsökningar innan stakar och kolvar säger ifrån, och då blir det väldigt dyrt:gnissla

Jag hade en supersporttrimmad CBR600 en gång i tiden (2001:a). Den hade ökat från 95 bakhjulshästar till 124 vilket ju är en procentuellt sett ganska massiv ökning.
Fördelen var att den varvade i det oändliga och från 12500 till 15000 rpm gick den som satan!
Nackdelen var att den tog en evighet på sig att komma upp till 12500, den var stendöd därunder. Att göra en burnout funkade inte ens på blött gräs.

Den andra nackdelen var att den behövde renoveras var 300:e mil, dvs nya kolvar, stakar och lager...
Detta gjorde inte jag eftersom jag var snål och det hela slutade med en vevstake i tre delar och allting kom ut genom motorblocket, både framåt och bakåt...:gnissla:gnissla:gnissla
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Att trimma en motor kan man bara göra på två sätt. Mer varv eller mer kubik. Att sätta på avgassystem och PowerCommander öppnar bara stalldörrarna för det som redan finns och som nämns i tråden så ger det måttlig effekt.

Enklast och billigast är att borra och sätta i nya kolvar, då får man mer effekt utan att försaka livslängd, dessutom mer effekt där det behövs på en gatmotor dvs i botten och mellanregistret. Sen kompletterar man med kammar och PC5/Bazzaz samt lite portning/planing/plastning så får man en stark och trevlig motor som är körbar över hela registret, rekommenderas :tummenupp

Att göra som i WSB och bara öka varvtalet med befintlig kubik är väldigt dyrt och ger en relativt sett svårkörd motor med toppigt register. De flesta gatmotorerna klarar heller inga större varvtalsökningar innan stakar och kolvar säger ifrån, och då blir det väldigt dyrt:gnissla

Jag hade en supersporttrimmad CBR600 en gång i tiden (2001:a). Den hade ökat från 95 bakhjulshästar till 124 vilket ju är en procentuellt sett ganska massiv ökning.
Fördelen var att den varvade i det oändliga och från 12500 till 15000 rpm gick den som satan!
Nackdelen var att den tog en evighet på sig att komma upp till 12500, den var stendöd därunder. Att göra en burnout funkade inte ens på blött gräs.

Den andra nackdelen var att den behövde renoveras var 300:e mil, dvs nya kolvar, stakar och lager...
Detta gjorde inte jag eftersom jag var snål och det hela slutade med en vevstake i tre delar och allting kom ut genom motorblocket, både framåt och bakåt...:gnissla:gnissla:gnissla


Tackar för tipset om borrning och portning. Dax att börja göra en lista på vad jag behöver.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar för tipset om borrning och portning. Dax att börja göra en lista på vad jag behöver.

Tänkte du göra jobbet själv så finns det t ex 1078kit på eBay, Wiseco och JE Pistons har sådana med 3 mm borr. Vill du ha mer tror jag du måste byta vev, (finns 4mm strokervev) och då börjar det bli ganska seriösa effekter men kostar en slant.

Bästa är att anlita någon som gjort det förr...

Snabb sökning på exempel:

http://www.htpperformance.com/zx10r.html
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Tänkte du göra jobbet själv så finns det t ex 1078kit på eBay, Wiseco och JE Pistons har sådana med 3 mm borr. Vill du ha mer tror jag du måste byta vev, (finns 4mm strokervev) och då börjar det bli ganska seriösa effekter men kostar en slant.

Bästa är att anlita någon som gjort det förr...

Snabb sökning på exempel:

http://www.htpperformance.com/zx10r.html

Intressant Big bore kit tänkte jag inte ens på och här kan man ju spara en liten slant. Avgassystem är iallafall beställt. http://sliponbutiken.se/kawasaki/ka...rrow-titan-helsystem-med-kolfiber-avslut.html :yoparty
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Kolla med ChrilleRR vad han har gjort...Han landade på 193hk.
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Kolla med ChrilleRR vad han har gjort...Han landade på 193hk.

Hittade hela receptet!!

ZX10R 2010 tuning

Öhlins Cartridge

Öhlins TTX36

Helsystem titan Akrapovic(7,1kg lättare)

DNA Filter

PC5 + Optimizer

Portad topp

Värre kammar

MIRA frästa ventilsäten

Borttagna sekundära spjäll

Tunnare topplockspackning

LSL racing styre

Acv kopplingsgrepp,bromsgrepp

Acv justeringsvajer av bromsgrepp

Acv snabbgas

Renthal grips

Galespeed bromspump

Galespeed Type-R fälgar guld(1,1kg lättare)

Andra kylslangar för bättre flöde(Kawa gröna)

Riktig styrdämpare(ej original)

Sadelkuts

Annan hugger

Tonad dubblebubble ruta mra

Guldpläterad 525 Ek kedja

Rizoma tåskydd

Rizoma kedjeskydd

Rizoma styrändar(0,6kg lättare)

Gb racing skydd

Gb racing bobiner

Lättviktsbatteri(3kg lättare)

Svarta stålomspunna fram/bak

Svarta gripster snakeskin

Bromsad till 190 bakhjulshästar, fulltankad 196kg



De mesta är gjort av Emil på MotoSpeed i Västerås!
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
IKKE TRIM.
Kjøp ny hoj.

jeg er nå på min 4de motor på min ZX9R og selv om denne siste er den "billigste" og gir mest effekt så har det kostet mange kr å komme dit. Som tur så gjør jeg det meste selv men selv ikke jeg kan lage en kolv :)

Evnt kan du spørre Mr Marklund om han vil lage en Turbo :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej målet är bänka över 200hk. Drevning ska jag fixa fast åt andra hållet! :tummenupp
Ja då är vi på samma linje. Skulle vilja ha 1 eller helst 2 kugg mer framme och 1 eller 2 kugg mindre bak på min Suzuki.
Men var handlar man sådant? Har du nått tips så tar jag tacksamt emot.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top