Hur använder man denna bromsluftare?

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Se till att gängorna till nippeln är täta också, annars drar det bara en massa luft den vägen. Gängtejp funkar.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
RD350.... gamla mjuka bromsledningar. Kan säkert svikta så mycket. Sätt dit stålomspunna!
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Du använder den säkert på rätt sätt, men det är en skit-produkt enligt min mening! Den suger stora mängder tjuvluft mellan nippeln på oket och anslutningen!
Den duger ev till att tömma ett system.

Gör det vanliga förfarandet istället.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
min hittills enda gång jag använde ovan luftare så gick det på 2 röda och blev superstumt i pedalen- men jag gjorde lite fusk på slutet- stängde luftskruven o tryckte på pedalen och saaaakta lossade luftskruven (troligen onödigt gjort av mej- fanns inte en gnutta luft kvar!)
lossa inte luftskruven för mycket- 1/8- 1/4 varv, inte mer!

//jj
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Dessa är effektiva på att suga vätskan genom systemet men man måste alltid lufta vanligt efteråt då de, precis som redan påpekats, suger luft genom luftnippelns gängor.
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Tack för svar. Toyman jag vet inte... Nog för att jag har gamla bromsledningar men hade bra tryck innan jag rev och bytte ena oket. Micke är det egna erfarenheter du har av produkten eller?
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Vad är det för fel i att sugpumpen drar tjuvluft? Tjuvluften går väl ändå raka vägen till burken och inte in i bromssystemet? Vi har ett par stycken såna sen många år på vår bilverkstad och de används frekvent varje dag och inga klagar på deras funktion! Jag tror att luft oftast stannar kvar i banjokopplingarna och denna luft får du oftast bara ut om du avmonterar bromsoken och vinklar oken under luftningen! Montera av oken och sätt ett plattjärn eller liknande mellan bromsklotsarna medan du luftar. Eventuellt får du göra likadant med bromshandtaget då luft även kan stanna kvar i kopplingen närmast styret. Lycka till!
 

carlzzon

Medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
alvesta
Hoj
3xfireblade mm
För att få ut den sista luften brukar det funka att försiktigt och med låg nivå i koppen pressa in en eller ett par kolvar på oken och på så sätt driva den sista luften upp i behållaren.
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Tack för alla råd. Ska ta och prova lite i helgen och se om jag kan få ordning på bromsen.
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Luft i bromssystemet kan vara förjävligt. Kommer ihåg när jag luftade bilen en gång. Tog nog nästan 0,5l om inte mer innan all luft försvann. Nu borde ju inte det vara så mycket på en hoj men om det inte går ihop sig så kan jag rekommendera denna http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv

Man skruvar på den på ena däcket och sen på behållaren, ett tryck skapas i systemet o sen är det bara o vrida om nippeln tills ren olja flyter genom den genomskinliga slang du trätt på. Glöm inte kontrollera nivån då o då.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Luft i bromssystemet kan vara förjävligt. Kommer ihåg när jag luftade bilen en gång. Tog nog nästan 0,5l om inte mer innan all luft försvann. Nu borde ju inte det vara så mycket på en hoj men om det inte går ihop sig så kan jag rekommendera denna http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv

Man skruvar på den på ena däcket och sen på behållaren, ett tryck skapas i systemet o sen är det bara o vrida om nippeln tills ren olja flyter genom den genomskinliga slang du trätt på. Glöm inte kontrollera nivån då o då.

Den där verkar smart men passar ju inte på så många hojjar idag :confused:
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag förstår fortfarande inte hur man använder den... :confused:

Kan någon förklara för mig som aldrig luftat bromssystem? :rodnar
 

Fillow

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Kungsängen
Hoj
yamaha r6 05 gathojen///yamaha R1 03 banhojen
den bromsluftaren funkar bäst till att bara tömma hela systemet. sen luftar du sista delen för hand pumpa upp tryck håll tryck medans någon eller du själv öppnar nippeln (HÅLL TRYCK MEDANS NIPPEL ÄR ÖPPEN). stäng nippeln pumpa upp tryck igen och se till att du har vätska i behållaren hela tiden. gör tills det känns bra. annars kolla huvudcylinder vid bromshandtag om intertläckage.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag anser att det bästa hjälpmedlet är att vara två personer och 4 dm siliconslang. En som fyller på bromsvätska och drar in handtaget, och en som lossar och släpper avluftningsnippeln.

Det har alltid funkat för mig, däremot har det ju någon gång behövts lossas på banjokopplingen vid behållaren då det ibland kan råka sätta sig en liten luftbubbla som varit besvärlig att få ut - Bara se till att man har lagt trasor under så det inte spiller på lack och dyl. Alternativt vara beredd med vattenslangen och spola av hojen.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Luft i bromssystemet kan vara förjävligt. Kommer ihåg när jag luftade bilen en gång. Tog nog nästan 0,5l om inte mer innan all luft försvann. Nu borde ju inte det vara så mycket på en hoj men om det inte går ihop sig så kan jag rekommendera denna http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv



Man skruvar på den på ena däcket och sen på behållaren, ett tryck skapas i systemet o sen är det bara o vrida om nippeln tills ren olja flyter genom den genomskinliga slang du trätt på. Glöm inte kontrollera nivån då o då.

En liknande jag haft för länge sen men den försvann, hade en behållare du trycksatte med hjulet, rymde en liter ungefär och kom med en massa olika lock, tror den hette ez-bleed.

Kunde sätta på den och byta all vätska i bilen utan att fylla upp eller hålla koll på nivån bara kärlet du samlade upp i inte rymde mer än behållaren, bra skit!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Du använder den säkert på rätt sätt, men det är en skit-produkt enligt min mening! Den suger stora mängder tjuvluft mellan nippeln på oket och anslutningen!
Den duger ev till att tömma ett system.

Gör det vanliga förfarandet istället.

Huvudsaken är ju att vätskan sugs ut. Om det kommer luft mellan nippel och verktyget kvittar ju.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top