Ny på forumet och med beslutsångest!

Integrera

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2015
Ort
Habo
Hoj
Ingen ännu
Hej,
Är helt ny på forumet och med ett nyårslöfte till mig själv att ta mc-kort och köpa mc i vår.
Resan till mc mässan är bokad, körkortstillståndet nästan klart.
Har blivit erbjuden att köpa en K1300GT 2009 som bara har gått 140 mil för 110.000:-
Maskinen har ESA, farthållare mm.

Är lite tveksam då jag hört lite negativt om vibrationer på denna modell.
Vad tror ni om däcken, behöver man byta dessa, dom är ju trots allt 5år gamla och kanske börjar bli hårda"
Åker BMW bil i jobbet och till vardags och den kvalitén är det inget fel på, gäller detta även motorcyklarna?
Det står mellan ovan nämnda mc eller en nyare Honda VFR1200F -2012 eller nyare.
Vet att det är stora kraftfulla cyklar att börja med, men jag är en stor kille som kört mycket cross och enduro tidigare.

Tacksam för lite hjälp, glömde säga att tanten visat intresse av att åka med bakpå vilket oxå skall vägas in i beslutet.

Med vänlig hälsning
Thomas
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Hej och välkommen :hej
Däck är färskvara, och har dom suttit på sen 2009 så borde dom bytas.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej, kvaliteten på BMWs motorcyklar kan diskuteras till leda. Hälften kommer säga att det är bra och hälften kommer säga dåligt. Jag är själv BMW nörd på bilsidan med mer än 5st 3-serie bilar innan jag började köra hoj. Jag köpte en BMW F800R 2010 helt ny och byggkvaliteten på den var i alla fall inte den bästa. Motorpackning läkte olja, vatten pumpen la av efter 1200 mil. Finishen var allmänt låg. Men som sagt, andra kommer säga tvärt emot. Honda är motorcykelvärldens svar på BMWs bilar skulle jag nog säga. Där håller nog de flesta med mig i alla fall. Lycka till! :tummenupp
 

Integrera

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2015
Ort
Habo
Hoj
Ingen ännu
Tack för Era svar!
Börjar nog med mc-mässan och känner mig för lite, den personliga utrustningen kommer att kosta en ganska stor slant så vi får se hur mycket det blir över till båge.

//Thomas
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Köp beggat ställ, sparar massor med pengar.

Hjälm får man köpa ny.

Tack för Era svar!
Börjar nog med mc-mässan och känner mig för lite, den personliga utrustningen kommer att kosta en ganska stor slant så vi får se hur mycket det blir över till båge.

//Thomas
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Välkommen till MC-världen!

Absolut inget personligt, utan mer än allmän reflektion;
Jag tycker mig se allt fler och fler som inleder sin MC-karriär på tionde våningen med stor, snabb, dyr och häftig hoj. Visst - det är ett fritt land och har man råd så har man råd.

Men, vad missar man när man hugger in på desserten direkt...?
K1300GT är en stor rackare, ett Autobahnlok. Är det en lämplig förstahoj?
Jag snackar inte "dör direCkt" utan mer: "Är det kul att köra buss det första man gör?"

Glädjen över att känna sig som herre över mekaniken, inte mästrad av den. Njutningen av att växa ur en hoj, och börja sikta på nästa steg i trappan. Lättnaden att göra sina första parkeringstabbar på en hoj man kan resa upp själv och åka vidare på - i motsats till att ringa SOS International, beställa mobilkran och invänta hösten innan man får hojen tillbaka.

Vad säger ni andra: hur kul har man under åren på väg mot en hoj (typ) BMW K1300GT, och hur kul är det att ha en sådan hoj som ingångsreferens?


Edit:
Man kan fråga sig hur kul första ägaren har haft med sin hoj under dessa 140 mil på 5år...?
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Säkert många som (innan s1000rr kom) var förundrade över hur mc-divisionen av BMW kunde tillverka såpass många gubbversioner, samtidigt som bil-divisionen hade ett "yngre" tänk.

Av dessa två som du valt ut, så hade jag valt Hondan utan att blinka.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Välkommen!

Eftersom hoj köps och körs med känsla och estetik är det svårt att både ge och ta råd, vill du något så gör det bara.

För egen del:
Se till att tanten tar eget kort och köp varsin hoj med bra bromsar som vägar in på max 160kg istället.
Ska man ha skoj och känna sig trygg på gata ska man i första, andra och tredje hand ha en lätt maskin man kan stoppa med ringfingret om jag får bestämma allt.
Ska du till Italien är hojarna du siktar in dig på intressanta.

Men som svar (och jag själv har snöat in på Yamaha och KTM): jag hade köpt Hondan.
Vill minnas att BMW haft återkallanden på massa touringmodeller med halvtråkiga elsaker som opålitliga bränslepumpar och annat och sånt är bara så trist att hålla reda på.

Till skillnad från många andra hade jag haft noga uppsikt på däcken och använt dem om hojen stått någorlunda svalt och mörkt. Minsta bubbla och de hade åkt av dock.

(Min brewd hade garanterat ordinerat en kvartstons Sportster 1200 på typ 48hk.
Jag gillar att åka på den också men det är väldigt mycket som skrapar i när man svänger.
Däremot är motorväg av någon anledning väldigt uthärdligt på den redan i moderata farter.)

Men 110.000:- för en 2009 låter väldigt optimistiskt av säljaren. Den är sex år gammal oavsett hur lite den gått.

Edit: nu har jag ågren, mina råd brukar alltid bli brutalt sågade.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
2 hojjar skulle jag nog föredra om man snöat in på stora Touringlok som första hoj

En kanske lite äldre Autobhanracer/touring moppe , typ en Bandit 1200/BMW/Kawwa1400/Trajja Sprint eller vad som man hittar till vettiga pengar OCH en lite mindre (lättare) hoj som man kan vrida ur och ha skojj med och "växa ur" typ ER6/Duke 690/Gladius/valfri naken mellanklassare

men mellan BMW'n och Hondan skulle jag valt Hondan alla dar i veckan eller ännuhellre en Bandit 1250 med kåpor eller en Busa om du törs :)(Joupp jag gillar Suzzukki :) )
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
2 olika hojar, en vfr1200 är mycket mer som en k1300s i både känsla och körställning, byggd för att gå fort på större vägar och skämmer samtidigt inte ut sig när det svänger. En k1300gt är mer som en pan european eller liknande, tung upprätt och trivs på autobahn i moderat fart.

BMW som motorcyklar skulle jag säga har enormt bra byggkvalite, kvaliten på all plast och hur allt är ihopskrivat på min k1200 är enormt bra jämfört med japanska hojar jag ägt (ja även honda :p) däremot så kanske de ibland uppfinner hjulet på nytt lite ofta, vilket iofs e roligt att de vågar testa nya annorlunda saker men inte alltid det fungerar helt perfect.

edit: här är en ball sida du kan se ungefär hur du sitter på olika hojar http://cycle-ergo.com/ går att ändra till metric och fylla i sin längd och grejer, bara leka på ;)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tips: Kolla upp vad självrisken för vagnskadan blir för den där Beemern. Om en STOR tung bumse blir din första hoj kommer du med rätt så hög sannolikhet lägga omkull den inom kort. Så du bör nog inkludera självriskpremien i inköpspriset. :fakta
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Äsh, lyssna inte så mycket på de bittra och negativa, man tappar och välter motorcyklar oavsett hur länge man haft kortet :hihi
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Provkör, provkör, provkör........

1: Man kan läsa hur många tester och omdömen som helst, men hojåkning är ju känsla. Ser man praktiskt på saker så skall man inte köra hoj, skall man åka långt så är bil mera praktiskt, skall man åka i stan så är en skoter mera praktiskt.

2: Som ny hojåkare (cross o enduro undantaget) så räkna inte med att behålla förstahojen mer än 1-2 år, det finns så mycket olika hojar att uppleva.

3: Fundera över vad du tror att du vill börja med för typ av hojåkning, långtouring, dagsturer med hustrun, busa på krokvägar, åka till närmsta hojfik o posera..... Välj hoj efter ändamål

4: När du bestämt dig för hojtyp, välj ett snäpp mindre hoj än vad du först fastnade för - generellt roligare om man bara har bollar nog att offra några cc på prestigens altare.

:tummenupp:tummenupp
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hejhej ! :hej

Jag har kört hoj till och från under ca 20 år och ännu inte kommit över 1000 cc men de beror mycket på vad du ska ha hojjen till !
Ska du mest toura ner till sydeuropa med den så är säkert de största skönast men för korta utflykter på ibland lite sämre och slingriga vägar så är ju de tveksamt .
Har du kört mycket cross och enduro så vet du ju rent mc mässigt vad de handlar om men jag rekommenderar som tidigare inlägg - provkör före du handlar !!! :7peta

Jag skulle själv vara sugen på att testa en ZZR 1400 Ninja men är tveksam till om jag skulle byta !
Jag gillar kortare turer på slingriga vägar i lite "högre tempo" utan att de blir för jobbigt !

Skulle oxå rekommendera er att tjejen köper en egen hoj ! Skojigare för er båda ! :banana
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hejhej ! :hej

Jag har kört hoj till och från under ca 20 år och ännu inte kommit över 1000 cc men de beror mycket på vad du ska ha hojjen till !
Ska du mest toura ner till sydeuropa med den så är säkert de största skönast men för korta utflykter på ibland lite sämre och slingriga vägar så är ju de tveksamt .
Har du kört mycket cross och enduro så vet du ju rent mc mässigt vad de handlar om men jag rekommenderar som tidigare inlägg - provkör före du handlar !!! :7peta

Jag skulle själv vara sugen på att testa en ZZR 1400 Ninja men är tveksam till om jag skulle byta !
Jag gillar kortare turer på slingriga vägar i lite "högre tempo" utan att de blir för jobbigt !

Skulle oxå rekommendera er att tjejen köper en egen hoj ! Skojigare för er båda ! :banana

Börja hellre med varsin 600 - 800 cc än en 1300 cc ! :rock
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har bytt ner mig i effekt varje gång jag bytt hoj (utom första). Lägre vikt gör underverk!!! Jag har aldrig haft problem att skjutsa på någon av mina. En sak som dock ska nämnas att jag numer endast kör med skjuts när nöden faller in pga att det förtar det roliga med all extra vikt.

Du vet bäst varför du tar kortet, själv var det för en semester i alperna (som fortfarande inte blivit av 6½ år senare) Köp den hoj du tycker bäst om med nuvarande ögon och byt sen. Med största sannolikhet kommer du ändra dig flera gånger kommande år. Jag hade fireblade och r1 innan jag testade 990smr och och köpte 990 sm vilket ledde till Nudan. 690smr är för extremt för att passa för variationen i min körning, vill kunna toura lite med :)

Det blir alperna i sommar!!!!!!!!!!!!! förhoppningsvis inte i bilen igen :fatta!
 

crsg84

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R / XRV750
Håller med om att 1200/1300 cc är lite väl mycket på en första hoj. Rekomendera istället en Honda VFR800. Bra på det mesta! Men som sagt prova dig fram, ingen har facit här!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top