Godkänd ljudnivå på Triumph street triple med arrow lowboy 3:1

isaacgiertta

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph street triple r 2011
Hej!

Jag har köpt min första MC i höstas. Det är en Triumph Street Triple R 2011 med ett arrow lowboy 3:1 system monterat på av handlaren. Den ska besiktas för första gången nu i vår 2015.

Jag undrar om den klarar ljudnivåerna som ställs som krav av svensk bilprovning? Om inte, vad gör jag åt saken? MCn är mappad för det nya systemet så jag har ingen lust att byta till det oanvända originalsystemet för att den ska gå igenom besiktningen. Behövs det kanske en DB-killer? Var kan jag i sådana fall köpa en sådan som passar just mitt system?

Tack på förhand för bra svar!

/
Isaac
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den borde klara sig men det är alltid klokt att stoppa i dB killer. Det påverkar inte mappningen i någon större utsträckning. Killer köper du hos Triumpg eller Aorrows
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Brukar stå nånstans på ramen, står även i ditt registreringsbevis och även på transportstyrelsens hemsida om du slår ditt regnr hur mucket den får låta.

Om besiktningspersonen bryr sig eller ej är en helt annan sak
 

isaacgiertta

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph street triple r 2011
Jo det står nog på ramen det har jag sett. Men det är väl för orginalsystemet som det gäller. Förmodligen låter det lite högre med arrowsystemet på. Jag har också hört att det beror mycket på vad besiktningspersonen säger och tycker.
 

isaacgiertta

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph street triple r 2011
Jag har läst på engelska forum att man kan stoppa in en liten stålboll. En sådan man har när man gör rent kastruller ungefär. Det borde reducera ljudet. För övrigt verkar det inte helt lätt att veta vilken db-killer som jag ska använda. Jag vill gärna ha en som man kan ta ut och in med väldigt enkla medel. Du känner inte till om någon har fått sin MC godkänd hos bilprovningen med just detta avgassystem?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om det inte låter för jävligt så brukar de släppa det, frågat där jag brukar besiktiga och de sa ungefär "Om vi inte hör de nere på gatan när de kommer hit brukar vi inte säga nåt".

Och ja, det som står på hojen är med orginalsystem, och det är så mycket den får låta då den är EU-typgodkänd om den inte är ombesiktigad med typgodkännandepapper från de som tillverkat ljuddämparen. Enligt de gamla reglerna fick man ha vilka ljuddämpare man ville bara den inte lät mer än 103db.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Sätt på orginalsystemet när det är besiktningsdag så slipper du vara nojjig
 

isaacgiertta

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph street triple r 2011
Sätt på orginalsystemet när det är besiktningsdag så slipper du vara nojjig

Jag tror dock att jag hellre chansar på att den går igenom än att lägger en halv dag på att byta systemet då jag inte byt det tidigare och är ganska säker på att det blir lite struligt. Den tiden kan jag istället jobba på jobbet och känna pengar som jag kan betala bilprovningen för en ombesiktning. Det kostar ju bara några hundra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har läst på engelska forum att man kan stoppa in en liten stålboll. En sådan man har när man gör rent kastruller ungefär. Det borde reducera ljudet. För övrigt verkar det inte helt lätt att veta vilken db-killer som jag ska använda. Jag vill gärna ha en som man kan ta ut och in med väldigt enkla medel. Du känner inte till om någon har fått sin MC godkänd hos bilprovningen med just detta avgassystem?

Men hur jävla svårt kan det vara.....

Diskbollar är ingen rimlig lösning, de kommer att eldas upp och/eller falla ur direkt. Köp en modellanpassad dB killer, de plockar du ut med tång på 30sek när du besiktigat klart. Ring din Triumph-handlare och beställ en eller hör av dig till närmaste Arrows distributör. De har garanterat stenkoll på vilken dB killer du skall ha.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och efter 3 min på google så A9600368 triumph reservdelsnr för Arrow slipon dB killer. Om den passar ditt system får du fråga handlaren
 
Last edited:

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Det är fel killer, den är till SlipOn-systemet.

Jag körde igenom min utan problem med urkapat Low boy.
Hade iofs stoppat 4st sådana diskbollar i. Funkade briljant, tyst som en räv!

Är nog 50/50 om du kör med befintliga db-killern i. Beror helt klart på besiktningsgubben.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag har läst på engelska forum att man kan stoppa in en liten stålboll. En sådan man har när man gör rent kastruller ungefär. Det borde reducera ljudet. För övrigt verkar det inte helt lätt att veta vilken db

Att slå ihjäl ljudet är inte så svårt men BorisJR har ju den bästa och enklaste lösningen en DB-killer som passar rakt av...

Jag har byggt saker på 5-10 min. som funkade klockrent... grejen är ju den att antingen så måste du skapa många små hål för avgaserna och ljudet att passera för att trycka ut ljudet i burken...

Med vänlig hälsning
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Vad är ett sk. urkapat low boy om jag får fråga? :)

Föregående ägaren sågade ut allt vad baffel och db-killer hette. Låter jättemycket.

Har nu en DB-killer från Johans MC i. Ser ut som en strut med massa hål i, och passade perfekt! (Passar inte om baffeln fortfarande sitter kvar i)
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Gör som Boris skriver. Om du någon gång vill köra bana så är det nästan nödvändigt med en riktig dbkiller.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Min Speed triple kom igenom med låg pipa och db-killer. Däremot så låter den exakt lika mycket vid låga varv som utan killer. Speed trippeln låter också mer än Street, så du borde vara safe. Våra hojar låter ju mycket mindre än de stora turinghojarna med originalsystem.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top