Hur ska jag kunna montera en hajfena på KTM 1290 Superduke?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Som rubriken lyder; hur ska jag kunna göra det? Sitter ni på något bra tips så uppskattar jag det väldigt mycket ifall ni kunde dela med er av det! Skyddet måste väl sitta precis där drevet och kedjan möts?

hajfena 1290.jpg
hajfena 2.jpg
hajfena 3.jpg
hajfena 4.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Finns det fästpunkter bakom drevet som på Ducati så kan man tillverka ett fäste där?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tog lite fler bilder från en annan vinkel och hittade en liten skruv som håller fast ett gummiskydd för svingen. Detta kanske man skulle kunna använda? Annars ser det ut såhär:hajfena 1.jpg
hajfena 2.jpg
Hajfena 3.jpg
Hajfena 4.jpg

Jag har dock ingen aning om hur jag ska gå tillväga alls.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Inga problem om man är lite klurig, bort med hjulet och mät lite, jag har en granne på jobbet som kan fräsa till en hajfena i alu bara han får en ritning.
Man kan (om man vill) borra ett eller två 6mm hål och gänga dessa för att fästa fenan i.

Alltså, mät och rita :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Var försiktig bara så det inte blir soppa av alltihop...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Inga problem om man är lite klurig, bort med hjulet och mät lite, jag har en granne på jobbet som kan fräsa till en hajfena i alu bara han får en ritning.
Man kan (om man vill) borra ett eller två 6mm hål och gänga dessa för att fästa fenan i.

Alltså, mät och rita :)

Menar du att man ska borra ett eller två hål i sidan på svingen, och sedan fästa en fena därifrån? Ungefär som mitt mästerverk här? Påverkas inte svingen ifall jag borrar i den?

hajfena 11.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Borra 2 hål i svingen i med helicoil och sedan är det bara att montera?

Jag vet ju inte ens om det finns någon hajfena som skulle kunna passa, så det är inte bara att montera. Men sportbikes kompis kanske kan hjälpa till om jag har tur. Det känns lite sisådär att borra i en sving på måfå utan att ha rådfrågat någon.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Nej, hålen borrar man bakom drevet, inte djupare än 5-6 mm, man får nog titta hur svingen är konstruerad innan man gör åverkan på den, har du garanti på den så äventyras den förmodligen av dylika ingrepp.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Tänk på att fenan ska vara rätt stadig, du vill inte kunna sparka av den och få in en fot eller hand där när (inte om :) ) du klotar :hej
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag får nog kolla om inte Bactor MC kan göra det åt mig. De ska göra en underkåpa till hojen och det här känns för svårt för mig :brinnerup
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Återigen, jag uppskattar alla tips som jag har fått. Tack!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Tillverka en hajfena av 2-3 mm alu, bocka översta delen 90 grader, borra 2 st hål strax under bockningen o strappa fast med buntband. Lägg ev lite gummimatta mellan fenan o svingen. Har funkat på mina racers.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tillverka en hajfena av 2-3 mm alu, bocka översta delen 90 grader, borra 2 st hål strax under bockningen o strappa fast med buntband. Lägg ev lite gummimatta mellan fenan o svingen. Har funkat på mina racers.

Exakt! Och så dubbelhäftande tape mellan fena och sving så kommer det att sitta kalas!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tillverka en hajfena av 2-3 mm alu, bocka översta delen 90 grader, borra 2 st hål strax under bockningen o strappa fast med buntband. Lägg ev lite gummimatta mellan fenan o svingen. Har funkat på mina racers.

Exakt! Och så dubbelhäftande tape mellan fena och sving så kommer det att sitta kalas!

Så den måste alltså inte sitta speciellt hårt eller fast? Den kan bara klistras dit med tejp och buntband på något vänster?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så den måste alltså inte sitta speciellt hårt eller fast? Den kan bara klistras dit med tejp och buntband på något vänster?

När jag satte fast den med dubbelhäftande tejp och buntband så satt den FAST! Pungt! Och det ska den såklart göra!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top