Gelleråsen - Toppfart och bromspunkt?

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ni med GPS-logger...

Vad har ni för toppfart på rakan och bromspunkt inför Trösen?

Lite intressant att jämföra...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag kan börja...

Med min R1 som jag bara tränat med två gånger, toppar jag 235 och bromsar vid 150m markeringen eller strax innan...
 

Skogsola

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Skoga
Hoj
Aprilia Pegaso -96
Brukade bromsa strax före 100 meters skylten med min DR 650 som toppade uppskattningsvis 160.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Har ingen GPS-logger, men kollade precis på gearingcommander.com vad min fireblade med originaldrevning gör på fyran - 234 km/h vid 12000 rpm. Det är ungefär vad jag gör i slutet på rakan, varvar ur fyran. Ibland hinner jag få i femman också en liiiten stund innan jag börjar bromsa. Jag vet inte hur långt ifrån Trösen jag är då. Troligen minst 150 meter. Men i år har jag nya bromsbelägg, ZCOO från Carpimoto, istället för original. Så jag kanske kan bromsa nån meter senare...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Har ingen GPS-logger, men kollade precis på gearingcommander.com vad min fireblade med originaldrevning gör på fyran - 234 km/h vid 12000 rpm. Det är ungefär vad jag gör i slutet på rakan, varvar ur fyran. Ibland hinner jag få i femman också en liiiten stund innan jag börjar bromsa. Jag vet inte hur långt ifrån Trösen jag är då. Troligen minst 150 meter. Men i år har jag nya bromsbelägg, ZCOO från Carpimoto, istället för original. Så jag kanske kan bromsa nån meter senare...

Samma som mig alltså! :)
 

Lanes

Medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Borlänge
Hoj
Honda Cbr1000rr -08
Med min cbr1000 har jag runt 240 och brukar bromsa ungefär där depåutfarten slutar, ca 200m före Trösen.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Om ni bromasr vid 150 markeringen så bromsar du seeeeent, för sent troligtvis (beror ju iofs på hur fort du kör).
Jag håller 225km/h med min tjockis, bromsar vid ca 170-180m för att få bra flyt in i tröset.

Här är en film från Eric "Jerka" Lindroth från 2012 (då det var större konkurrens) från en av Cashbacks bandagar. F.ö. kom han trea i Pro Superbike.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Om ni bromasr vid 150 markeringen så bromsar du seeeeent, för sent troligtvis (beror ju iofs på hur fort du kör).
Jag håller 225km/h med min tjockis, bromsar vid ca 170-180m för att få bra flyt in i tröset.

Ja, som sagt - jag har ingen aning om hur långt från trösen jag är när jag börjar bromsa.
Hinner inte se vad det står på skyltarna...:rodnar

Börjar förstå att det inte är helt fel att bromsa lite tidigare och initialt hårt för att få bättre kontroll och snabbare ingång i kurvorna. Ser verkligen fram emot årets race och bankörningar, för att se om jag kan realisera all teoretisk kunskap jag försöker trycka i mig från böcker och nätet.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Om ni bromasr vid 150 markeringen så bromsar du seeeeent, för sent troligtvis (beror ju iofs på hur fort du kör).
Jag håller 225km/h med min tjockis, bromsar vid ca 170-180m för att få bra flyt in i tröset.

Här är en film från Eric "Jerka" Lindroth från 2012 (då det var större konkurrens) från en av Cashbacks bandagar. F.ö. kom han trea i Pro Superbike.

He he! Min ambition är alltid 150, men det blir "strax innan" dvs bort emot 170-180... :rodnar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ingen aning om vilken hastighet jag håller, och det är jäääävligt olika, men brukar iaf vara uppe på sexan på en R6. Börjar när det går jävligt fort bromsa straxt efter depåutfarten tar slut. Oftast brukar jag släppa bromsen innan jag går in i svängen då, så antar att jag skulle kunna bromsa senare, för jag kör alldeles för långsamt genom kröken med.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Väldigt beroende på hoj. V4an mellan 220 och 240 beroende på humör, bromsar ungefär mitt emellan 200 och 150. Försöker alltid vänta till 150 men vågar oftast inte, de gånger det går brukar jag få åka in och byta i underställ. Med Shivern vi körde Endurance på, som inte går så fort och som har ABS, runt 150 m eller strax efter. Bromsade man tidigare blev man omkörd innan kurvan...
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Lite beroende på hur vinden blåser men toppfart 227 och börjar broms 180 meter innan kurvan, men jag är dokumenterat långsam och dålig på att bromsa :va
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Väntar till varvstoppet går in på femman i 224 då bromsar jag...kan bli lite svettigt när man får en dålig utgång ut på rakan bara :hihi
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top