Namngivning - erfarenheter?

Smagatusk

Guest
Hej!

Jag blev farsa i höstas till en liten grabb, Casey, och nu planerar vi en fest för honom i vår. Men det är inte så lätt alltid, speciellt inte när vi ska ha ett "dop" helt utan religiösa förtecken. Man kallar väl det för namngivningsfest eller välkomstfest eller nåt...

Jag undrar om någon har haft någon själv, eller varit på någon och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vi blir runt 50 personer så käket blir från nån cateringfirma. Jag tänker mer om man ska ha nån typ av aktivitet? Vi ska plantera ett träd på ett ställe i trädgården och hade funderingar på att göra det i samband med festen så att trädet blir en symbol av nåt slag. Men jag vetifan, det känns för ceremoniellt. Har varit inne på namngivning.se men det känns inte rätt med dikter och visor annat töntigt som de föreslår där.

Jag kan behöva lite hjälp. Någon? :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Plantera ett träd är väl en asbra idé, personligt och ceremoniellt utan att bli religiöst och humbug. Fin symbol för en nykommen.

- - - Updated - - -

Eller köpa ett riktig bra primörvin och lägga det på lagring till 20-årsdagen eller så ;)
 

Smagatusk

Guest
Plantera ett träd är väl en asbra idé, personligt och ceremoniellt utan att bli religiöst och humbug. Fin symbol för en nykommen.

- - - Updated - - -

Eller köpa ett riktig bra primörvin och lägga det på lagring till 20-årsdagen eller så ;)

Ja, det är kanske bara jag som är löjlig. Bra! Då är en bit klar.

Fler förslag, någon?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Min sambo har också fått för sig att man måste ha en sån. Egentligen helst ett dopp men jag vägrar tvinga in mitt kommande i en religion den inte själv valt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi har haft två fester för våra barn där vi utsett faddrar och vi bara berättat om varför vi valt de namn barnen fått. Vi har också berättat lite om deras personligheter (så mycket som man kan se/få fram efter 3-4 mån). That's it. Mat och dryck och gott sällskap har sedan räckt långt för oss.

Dop har aldrig varit aktuellt, jag har gått ur Svenska kyrkan och ingen av oss är konfirmerade. Religion är nåt barnen själv får välja om de nu vill det i framtiden. Själv tycker jag det är humbug.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Vi har haft två fester för våra barn där vi utsett faddrar och vi bara berättat om varför vi valt de namn barnen fått. Vi har också berättat lite om deras personligheter (så mycket som man kan se/få fram efter 3-4 mån). That's it. Mat och dryck och gott sällskap har sedan räckt långt för oss.

Dop har aldrig varit aktuellt, jag har gått ur Svenska kyrkan och ingen av oss är konfirmerade. Religion är nåt barnen själv får välja om de nu vill det i framtiden. Själv tycker jag det är humbug.

Det här med fadder... Om vi planterar det där trädet är det kanske rimligt att faddern gör det med grabben? Knyter an typ. Har läst nåt om fadderbrev och sånt också... Hur gjorde ni med den biten?
 

Smagatusk

Guest
Ere presenterna ni e ute efter? :7peta:hihi

Haha! Definitivt inte. Här är översållat med grejer redan som han inte ens börjat använda. Det är ju en rätt stor grej att bli född, så då vill vi ha en stor fest att fira det också. :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det här med fadder... Om vi planterar det där trädet är det kanske rimligt att faddern gör det med grabben? Knyter an typ. Har läst nåt om fadderbrev och sånt också... Hur gjorde ni med den biten?
Låter som en bra idé tycker jag. Sambon skrev fadderbrev, det var visst nåt hon hittat på nätet. Våra faddrar höll också små korta tal där de tackade för förtroendet. Måste säga att de små talen var riktigt rörande.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min sambo har också fått för sig att man måste ha en sån. Egentligen helst ett dopp men jag vägrar tvinga in mitt kommande i en religion den inte själv valt.
Du kan välja att se på det tvärtom, min ultraateistkompis har tvingat döttrarna döpa sig och konfirmera sig, för att de på så sätt skall kunna ifrågasätta, enligt honom. Hans tes är att man kan inte ifrågasätta det man inte vet.

Eller så är han bara toffel.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Du kan välja att se på det tvärtom, min ultraateistkompis har tvingat döttrarna döpa sig och konfirmera sig, för att de på så sätt skall kunna ifrågasätta, enligt honom. Hans tes är att man kan inte ifrågasätta det man inte vet.

Eller så är han bara toffel.

Jag röstar på toffel. Min syster gick faktiskt igenom konfirmations processen men bestämde sig för att inte konfirmera sig. Lite udda kanske.

Tro har man hela livet att ta ställning till.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Du är väl skåning? Isf föreslår jag ett äkta kastanjeträd eller ett mullbär. Förutom att det blir stort och bra så ger det delikata frukter.
Det är väl inte så mycket mer man behöver? Grabben är inte tillräckligt stor för att uppskatta något ceremoniellt kring honom så försök ha roligt med era bekanta bara!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag röstar på toffel. Min syster gick faktiskt igenom konfirmations processen men bestämde sig för att inte konfirmera sig. Lite udda kanske.

Tro har man hela livet att ta ställning till.
Han är i och för sig sjukt o-toffel så jag tror han bara är extremt ateist.

Personligen tycker jag man skall döpas och konfirmeras av kulturella skäl.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att känna en tillhörighet eller hur menar du?
Kanske, eller bara att hålla på traditioner. Ser inte att något ont kan komma ut det, och vår kultur och historia vilar till stor del på kristendomen, vare sig vi vill eller inte. Har man någon annan religion tycker jag man bör avstå.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Han är i och för sig sjukt o-toffel så jag tror han bara är extremt ateist.

Personligen tycker jag man skall döpas och konfirmeras av kulturella skäl.

I ett land där man kan välja att vara ateist, buddist eller vad man finner lämpligt utan att riskera att få huvudet eller andra extremiter avlägsnade med tvång på grund av det valet så är det självklart att välja fritt.

Faktiskt är det så att möjligheten till det valet är just kulturellt! I och enligt vår kultur så skiter vi högaktningsfullt i vad folk har för religiös uppfattning/tro så länge de håller den för sig själva. Eller åtminstone inte är alltför osmidiga [läs Jehovas vittnen] eller påstridiga.

Våra barn är inte vare sig döpta eller med i Svenska kyrkan...och de har ändå bättre koll på det religiösa rent kunskapsmässigt än de allra flesta av sina kompisar. Skulle de få för sig att bli religiösa så får de bli det alldeles på egen hand.

Varför skall man göra något man inte tror på och vara med i en organisation vars värderingar man inte delar av kulturella skäl? Inte sjutton skulle jag gå med i ett politisk parti bara för att...varför då vara med i en religiös rörelse bara för att det är kulturellt betingat.

Kulturellt och kulturellt...Svenska kyrkan och den katolska innan den har en lång trist historia av att vara överhetens redskap för att förtrycka och hålla menigheten i schack! Herrans tukt och förmaning å sånt. Institutionaliserat förtryck! Jag i alla fall har lite svårt att känna mig bekväm med ett sånt "kulturellt arv".

I ärlighetens namn så skulle jag nog inte heller gått i Talmudskola och gått igenom en Bar Mitzvah heller, om jag haft sådan kulturell bakgrund.:rolleyes:
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Du är väl skåning? Isf föreslår jag ett äkta kastanjeträd eller ett mullbär. Förutom att det blir stort och bra så ger det delikata frukter.
Det är väl inte så mycket mer man behöver? Grabben är inte tillräckligt stor för att uppskatta något ceremoniellt kring honom så försök ha roligt med era bekanta bara!

Kastanjeträd är uteslutet, de blir alldeles för höga. Men mullbär lät riktigt intressant! Trädet ska helst inte bli högre än 4 meter och jag hittar lite olika uppgifter på nätet. Vad är dina erfarenheter? Vilken typ ger godast frukt?

Och ja, jag bor i Skåne.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top