Berlin för en motorman… Vad ska man inte missa?

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ålder på barnen?
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Inte motorrelaterat men... Schnitzeln på Gasthaus Krombach och smårätter + mango lassi på Saigon Green :)
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Det finns enligt mig oändligt mycket att se och göra i Berlin men motorrelaterat kan jag bara komma på Meilenwerk Classic remise: http://www.remise.de/
Ett måste för den bilintresserade och det brukar även finnas några få äldre motorcyklar. Det är inget typiskt museum utan en stor lokal där folk förvarar sina fina bilar och det finns även verkstäder i lokalen där man kan kika in (men ej gå in) medans de håller på jobbar med bilarna.
Det är gratis att gå in dessutom.

Adressen är Wiebestrasse 36-37. Ta S-bahn till Beusselstrasse och promenera ca 10min.

Tillägg:
Deutsche teknikmuseum är ett suveränt (och stort!) tekniskt museum som har en del fordon, framförallt mycket lokomotiv men även bilar, båtar och flygplan.
http://www.sdtb.de/Dauerausstellungen.80.0.html
U-bahn till Gleisdreieck sen är det runt hörnet.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det finns enligt mig oändligt mycket att se och göra i Berlin men motorrelaterat kan jag bara komma på Meilenwerk Classic remise: http://www.remise.de/
Ett måste för den bilintresserade och det brukar även finnas några få äldre motorcyklar. Det är inget typiskt museum utan en stor lokal där folk förvarar sina fina bilar och det finns även verkstäder i lokalen där man kan kika in (men ej gå in) medans de håller på jobbar med bilarna.
Det är gratis att gå in dessutom.

Adressen är Wiebestrasse 36-37. Ta S-bahn till Beusselstrasse och promenera ca 10min.

Tillägg:
Deutsche teknikmuseum är ett suveränt (och stort!) tekniskt museum som har en del fordon, framförallt mycket lokomotiv men även bilar, båtar och flygplan.
http://www.sdtb.de/Dauerausstellungen.80.0.html
U-bahn till Gleisdreieck sen är det runt hörnet.

TACK!!!!! Cooolt! Det är köp på det!!!! Centralt var det också!!!! Kul!:tummenupp
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Hej, jag kan också rekommendera ett besök på Motorrad - Museum vid Alexanderplatz/TV-tornet. Definitivt värt ett besök om man är motorintresserad!

När jag var där visade det sig att killen i kassan personligen hade renoverat några av maskinerna. Jag frågade inte vad han hade för relation till Museet (om han kanske var delägare eller företrädare) men tycker att det tyder på visst mått av engagemang (och gör stället besöksvärt)!
 

Malmö Monster

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Limhamn
Hoj
R6-00
Hej
Jag va i Berlin förra året. Checkpoint Charlie är bara en turistfälla, inget mer. Det ligger ett litet Trabant tillhåll bredvid.
Finns ett stort museum, tekniska, som har massor av saker.Tåg, flygplan osv. http://www.sdtb.de
En sak jag gillade va gamla flygplatsen. Tempelhof är idag ett rekreationsområde. Vi bodde nära så vi gick dit. Går även att köpa knark i parken bredvid :död
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns tillfällen när jag är bitter för att jag är för ung. När man inser att det kördes race på AVUS fram till 1999 är en av dessa tillfällen. Tillsammans med att de lade ner Concorde och asfalterade Pikes Peak.:gnissla
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det finns tillfällen när jag är bitter för att jag är för ung. När man inser att det kördes race på AVUS fram till 1999 är en av dessa tillfällen. Tillsammans med att de lade ner Concorde och asfalterade Pikes Peak.:gnissla
Avus?
Två böjar och två rakor??
nja....
Jag var iaf där slutet 50-talet´då den enorma doserade böjen fanns kvar (försvann på 70-talet?)

Motorrad-museum vid Alexanderplatz är defintivt värt ett besök..
Nästan allt välrenoverat, mycket öststatshojar, lite Trabanter
 

Bifogat

  • DSCI0630-B.jpg
    DSCI0630-B.jpg
    299 KB · Visningar: 72

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Berlin är en stad man ska besöka för att känna historiens vingslag - Var på tjänsteresa i Tyskland för några år sedan och vi fick ledigt sista dagen som vi naturligtvis valde att spendera i Berlin.

Är man som jag intresserad av krigshistoria och arkitektur så är det "städernas stad" att besöka - Du ska säkert besöka Berlin på ett annat sätt än jag gjorde, men OM du vill besöka Berlin på historiska grunder så har du kommit rätt.


Bjussar på en bild som jag tyckte blev rätt bra.20110303020.jpg

Redigerar - Detta motormuseet ska vara mycket bra, har dock inte varit där själv.
http://www.tripadvisor.se/Attractio...682-Reviews-Classic_Remise_Berlin-Berlin.html
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Avus?
Två böjar och två rakor??
nja....
Jag var iaf där slutet 50-talet´då den enorma doserade böjen fanns kvar (försvann på 70-talet?)

Motorrad-museum vid Alexanderplatz är defintivt värt ett besök..
Nästan allt välrenoverat, mycket öststatshojar, lite Trabanter

Finns det NÅGOT kvar av banan?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Några bilder, bland annat på en rätt smaklös jätteblank rödmetallic E-type med lädertak!!!!!:va:va:va

Men Countach är ALLTID Countach!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1227.jpg
    IMG_1227.jpg
    707.7 KB · Visningar: 35
  • IMG_1225.jpg
    IMG_1225.jpg
    774.1 KB · Visningar: 41
  • IMG_1236.jpg
    IMG_1236.jpg
    757.8 KB · Visningar: 37
  • IMG_1223.jpg
    IMG_1223.jpg
    793.7 KB · Visningar: 49
  • IMG_1222.jpg
    IMG_1222.jpg
    675.1 KB · Visningar: 32
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top