Skinnställ VS Jacka & Byxa separat!

Poolboy

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Då jag på gott och ont blivit lite mindre har jag märkt nu när jag testade mitt nuvarande skinnställ så ser jag att det är på tok för stort! detta medför då att det är dags att införskaffa nytt till säsongens början!

Min tanke här är nu dock helt enkelt om ett helt skinnställ har några speciella fördelar jämfört med jacka och byxa separat! Då jag endast haft ställ tidigare är jag gärna nyfiken på olika synpunkter inom ämnet som folk kan ha!

Tack på förhand!
 
Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Då jag på gott och ont blivit lite mindre har jag märkt nu när jag testade mitt nuvarande skinnställ så ser jag att det är på tok för litet!
Hmmm... :va För mig är det tvärt om. Jag har också blivit mindre, vilket har lett till att mitt ställ nu är för stort.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Helt utan egen erfarenhet så svarar jag att det nog är lättare att få maximal passform i ett ställ, skydden sitter därför bättre, vidare så har en "hel del" svårare att förflytta sig och slitas isär än två sammansatta delar i form av jacka + byxa. Det blir alltså ett starkare och mer komplett skydd med skinnställ kontra jacka+byxa.

Själv kommer jag dock att köra jacka+byxa i år.

God fortsättning alla!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det beror helt på vilken tillverkare du väljer.

När det gäller skinnställ, då finns det två typer av ställ tvådelat eller helställ. Helställ ofta är ett bättre ställ vid bankörning och rr.Det tvådelade passar bättre vid landsvägskörnkng och enstaka bandagar eller kurser.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helställ är säkrare än delat, helt enkelt därför att kedjan mellan byxa och jacka är en svag punkt som kan slitas isär. I övrigt är de väl ganska likvärdiga, om man håller sig inom samma klass för delat/helställ.

Jag kör i helställ, mycket pga att jag kraschade sönder mitt delade (som inte särade på sig i kedjan), och ahde börjat att köra racing, så det kändes dumt med delat ställ i fortsättningen. :hihi
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Helställ skyddar bättre, men ibland prioriterar man ju andra saker också...

När jag vurpade på Gelleråsen i höstas så slets dragkedjan sönder mellan jackan och byxorna på mitt delade Dainese-ställ...

- - - Updated - - -

Helställ är säkrare än delat, helt enkelt därför att kedjan mellan byxa och jacka är en svag punkt som kan slitas isär. I övrigt är de väl ganska likvärdiga, om man håller sig inom samma klass för delat/helställ.

Jag kör i helställ, mycket pga att jag kraschade sönder mitt delade (som inte särade på sig i kedjan), och ahde börjat att köra racing, så det kändes dumt med delat ställ i fortsättningen. :hihi

We are in sync! :rofl
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag är inne på ett tvådelat ställ. Praktiskt och bekvämt, jag kör också en sporttouring hoj och eventuellt inget eller kanske lite på bana. Jag har tänkt att uppgradera till Lindstrands Cougar jacka och Halvarsson Safir Byxa som är riktigt sköna. De är även flexibla när man vill komplettera med olika typer av skydd.
cougar.jpg
safir.jpg
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Mest praktiskt är utan tvekan ett 2-delat ställ... vad det beträffar passformen tror jag att det finns större möjlighet med ett 2-delat ställ då du kan välja jacka och byxa som passar just dig... med ett helt ställ kanske du måste kompromissa här...
 

moddlaren

Guest
Jag har jofamas skinställ som är delat o har vurpat 3 gånger i detta på asfalt det syns i princip inget alls på skinnet och dragkedjan mellan jacka o byxa är grymt kraftig. Jofama o halvardson är väll svensk kvalitet vill jag minnas, är skit nöjd med detta sitter uber skönt och skydden sitter där dom skall under pågående vurpa.
 
Last edited:

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Köpte precis alpinestars atem helställ och det är verkligen topnotch, känns riktigt bra. Har det hellre varmt på fiket än tummar på att ett delat ställer slits av i delning vid en olycka..
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag har jofamas skinställ som är delat o har vurpat 3 gånger i detta på asfalt det syns i princip inget alls på skinnet och dragkedjan mellan jacka o byxa är grymt kraftig. Jofama o halvardson är väll svensk kvalitet vill jag minnas, är skit nöjd med detta sitter uber skönt och skydden sitter där dom skall under pågående vurpa.

Jag vurpade fyra gånger i mitt delade utan problem, men vid den femte (highside) så slets dragkedjan sönder. Helt ställ är säkrare, men på väg lite omständigare...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag skulle vilja säga så här:
Ren touring -> Textilställ.
Gatkörning -> Delat skinnställ.
Bankörning -> Helt skinnställ.

Alltså "behöver" man minst tre olika ställ. :fakta


Sedan skulle jag vilja fråga varför du ställer frågan. Vad är det med ditt helställ som har fått dig att börja fundera på ett delat ställ? Där kanske svaret ligger...
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
En fundering jag har är om man ska rocka perforerat eller inte om man kör enbart gata? Det är väl att föredra i juni och juli men hur fungerar det resten av säsongen? Kallt och jävligt eller går det utmärkt med underställ och eventuellt någon tröja över?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Delat. Risken med ställ en varm dag och kort tur att de blir
shorts å tshirt istället. Med delat blir de då lättare
att köra någorlunda säkert.
 

Poolboy

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Jag skulle vilja säga så här:
Ren touring -> Textilställ.
Gatkörning -> Delat skinnställ.
Bankörning -> Helt skinnställ.

Alltså "behöver" man minst tre olika ställ. :fakta


Sedan skulle jag vilja fråga varför du ställer frågan. Vad är det med ditt helställ som har fått dig att börja fundera på ett delat ställ? Där kanske svaret ligger...

Stället jag har nu är 2-delat, ber om ursäkt att jag inte nämde det men det jag främst är ute efter är väl folks olika åsikter kring de olika varianter som finns. Vad man själv har sen kanske lite för-och nackdelar man ser. Jag är riktigt nöjd med mitt 2-delade men funderar att testa jacka+byxa bara för att se om det är märkbar skillnad
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Stället jag har nu är 2-delat, ber om ursäkt att jag inte nämde det men det jag främst är ute efter är väl folks olika åsikter kring de olika varianter som finns. Vad man själv har sen kanske lite för-och nackdelar man ser. Jag är riktigt nöjd med mitt 2-delade men funderar att testa jacka+byxa bara för att se om det är märkbar skillnad

Nu kanske jag vaknade lite dummare än vanligt idag, men...jag förstår inte...

Du har ett tvådelat ställ nu, men du funderar på att testa jacka+byxa.

Det du har nu, är det delat i höger och vänster? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Delat. Risken med ställ en varm dag och kort tur att de blir
shorts å tshirt istället. Med delat blir de då lättare
att köra någorlunda säkert.

fast då kan man köra med ett ordentligt ventilerat ställ så är värmen bara ett problem vid stillastående.
 

Poolboy

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Sollefteå
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
Nu kanske jag vaknade lite dummare än vanligt idag, men...jag förstår inte...

Du har ett tvådelat ställ nu, men du funderar på att testa jacka+byxa.

Det du har nu, är det delat i höger och vänster? :va

nej förmodligen bara jag som förklarat dåligt!
som det nämns i trådstart så är stället alldeles för stort enligt mig då jag utan tvekan skulle kunna ha på mig säkert 4 lager kläder, vilket också medför att skydden känns inte riktigt som att de sitter där de ska.
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Jag har bara erfarenhet av helställ men vill ha 2 delar på nästa..Jag åker mestadels gata och oftast längre turer. Helställ suger ganska mycket om man blir panik skitnödig och måste in på någon nerpissad väg toa, blir ju till att klä av sig precis allt (inte lätt efter en tur i varm väderlek) och sitta med allt i knät :/ talar av egen erfarenhet;) men när man väl sitter på hojen är det guld! Men efter som jag gillar att ta fika stopp och ljuga lite hur fort man körde så passar nog ett 2 delat bättre för mig, ur ren praktisk synpunkt då det är lättare att skala av;)
Sen att man inte kan stå raklång i mitt ställ utan att kärlekspaketet blir mos är ju en grej till..
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top