Jag är bättre - rehabtråden

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hah! Mina veka muskler i bålen som försvunnit under tiden de var lama har varit vääääldigt fåniga med mycket träningsvärk av rehaben sen jag fick börja gå lite. Nu har de börjat hämta sig fortare, snart slipper jag träningsvärken och kommer kunna träna på mer och hårdare! Wooh!
Gillar min kropp. Ja, förutom att den var så vek att ryggen gick av för en liten krasch.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Hemma idag igen efter OP i onsdags ;) Hade en helvetesnatt med smärtor och armen svullnade så dom fick skära upp gipset, men skam den som ger sig, fick permis över helgen ändå eftersom gipset sitter hyffsat med lindningen utanpå :)

Fanns ingen duktig i tjänst som gipsar på helgerna tydligen så dom gav mig två alternativ: åk hem och se ut som frankensteins-moster med gipset och kom tillbaka på måndag och få nytt snyggt gips eller ligga kvar på avdelning tills på måndag.

svårt val.... ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I förrgår fick jag testa att stå med kryckor för första gången, sedan testade min sg stabiliteten i mina höfter lite. Igår hade jag en annan sg, så det blev inget vidare på spåret med kryckor, men idag hade jag "min" sg igen och fick som vanligt gå med gåbord lite, sen testade vi det där med att stå med kryckor lite. Tyvärr var en av sjukgymnasterna frånvarande pga vab, så han hade inte den extra sgn han hade velat ha för att låta mig testa att gå med kryckor. Så jag fick rulla bort till barrarna, och testa att gå lite där så han kunde utröna om jag var farligt ostadig på fötterna. Gick ett par gånger fram och tillbaka med händerna nån cm över handtagen, så jag fick ge mig på lite längre promenad på kryckor (säkert 20 meter!)... Och promenaden på kryckor gick så bra att jag fick gå i trappa med.
Nu börjar det likna nåt på sjukgymnastiken minsann!
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Ulvhamne;6128137I skrev:
... Och promenaden på kryckor gick så bra att jag fick gå i trappa med.
Nu börjar det likna nåt på sjukgymnastiken minsann!

Verkar som din återhämtning går väldigt snabbt - toppen:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkar som din återhämtning går väldigt snabbt - toppen:tummenupp

Jo, en av de här på sjukhuset sa att de tycker det är väldigt roligt att arbeta med mig för att jag dels gör så snabba framsteg, dels för att jag alltid sliter så mycket jag bara kan. Inget hoppa över pass för träningsvärk, vilket jag hört flera andra inlagda gör på sjukgymnastiken. :3freak
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här gjorde jag i helgen på permisen. Står lite mer i bloggen med. :hihi
bild 5.jpg
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Det här gjorde jag i helgen på permisen. Står lite mer i bloggen med. :hihi
View attachment 415961

Det var som fasen :) bra jobbat ;)

helmet_wheelchair.jpg

När jag kom hem från Rehab i början på November var allt skit och gjorde ont som fan fortfarande, men humöret var på topp (se bild ovan ;) )
Vid intresse finns lite att läsa och se bilder från min olycka HÄR.

walk.jpg

Runt 24:e Januari lyckades jag gå en kortare sväng i rummet utan hjälpmedel, vägrade använda kryckor, gå-bord eller rollator, det bara ska gå utan ta mig fan!! envis hehe
Kände mig rätt nöjd då efter att ha lyckats stå upp och ta ett steg först i början/mitten på Januari (minns inte riktigt), men det går segt att göra framsteg, tror det mesta beror på att dom fick skära bort delar av musklerna i höger underben, det hade dött i sviter av kompartmentsyndrom jag fick efter olyckan.

Nu klarar jag att gå runt i lägenheten lite hur jag vill ett par tre ggr om dagen, men det det är skakigt och vingligt och det går sakta, får gå typ längs med väggar och dyl. ifall att man tappar balansen, samt det behövs vila rätt ofta, klarar inte stå upp så länge, kanske 15-20min sen gör det för ont och högerbenet orkar inte riktigt med, trappor går inte alls om jag inte kan hålla i mig.
Rullstolen är min bästis fortfarande eftersom jag måste ha benet i högläge vid vila, annars svullnar det upp :(
Sen är det ju upp och ner, vissa dagar pallar inte högerbenet riktigt och gör för ont för att stödja på, andra dagar är det vänsterbenet/foten som bråkar och gör ont där frakturerna satt.

På tal om smärtor, imorrn bitti måste jag ta mig till garaget och ta mig i/ur bilen för att ta mig till vårdcentralen som struntade i att ringa mig på avtalad tid i början på förra veckan, någon läkare ringde inte ens efter att jag i ett par samtal påpekade till sköterskor att jag behöver råd om dosering och förnyelse av recept, nu när man är hemma igen efter operation, för dom har höjt doserna men inte sagt hur länge.

Blir intressant, för jag har ingen hjälp och jag kan inte ta med mig varken rullstol, rollator eller kryckor för jag inte kan lasta det helt enkelt :(
Vänster arm fungerar bara till hälften och höger är nästan helt gipsad i 90 graders vinkel hehe halkar jag ute så tar jag mig inte upp igen utan hjälp, och det är typ 100 meter från parkering till vårdcentralen med höga trottoarkanter med mera som ska forceras he he, jag klarar knappt hälften av sträckan inomhus på plan yta utan vila i nuläget.

Men jag ska dit!, för att sätta dom på plats!, om det så kostar en till fraktur på vägen, sen får dom fan hjälpa mig till bilen igen ;)

Näe god natt på er, får väl försöka sova trots man är förbannad på vårdcentralen :p
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
En sak som är rätt jobbig med att vara inlagd på sjukhus en längre tid är att folk kom rätt ofta i början, men ju längre tid man ligger inlagd, och ju bättre man blir desto mindre kommer folk förbi och hälsar på. Blir rätt lätt lite ensamt.
Min sambo är tapper och hälsar på väldigt ofta fortfarande, och hjälper mig med att komma till mässor och fester däremot. :kär

Om du nu hade varit i en stad lite närmare hade jag gärna rullat & sagt hej:)

Men du är ju inte ens "nära" när du kommer hem igen :rolleyes:
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
jag blir så J...a imponerad:Bugar på kämpa glöd som ni visar Ulvhamne o Mr Burton härligt att SE förstår vad som krävs att komma vidare:krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beställt en actioncam, så det blir nog lite dumheter med den sedan under rehaben om det inte blir en fulkopia som dimper ner i brevlådan. Kommer dela med mig av lite sådana dumheter med.
För dumheter är jag bra på att hitta på. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fick nya prylar att gå med på avdelningen av sjukgymnasten idag.
IMG_20150305_140938[1].jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sedan två veckor tillbaka har jag äntligen kunnat sova om nätterna och kunnat minska morfinet sedan jag highsidade och slet av ac-leden i september. On the downside så föll jag av en endurohoj under semestern för 10 dagar sedan och landade på stora vassa stenar med knät och samma axel. Så nu har jag nästan lika ont i knät, men inget verkar vara jättetrasigt i alla fall :rofl
Men det blir bättre varje dag och nu är det bara 6 veckor kvar tills jag ska operera ut metallplattan i axeln! Total sjukskrivning kommer vara 5 månader och det värsta är tack och lov över.
Hojen sitter jag på var och varannan dag då den står i köket under vintern :kär

Och idag kan jag nog stryka mig från den här tråden (för tillfället). En evighet (kändes det som) har passerat och jag är nog återställd till 99% nu. Alla stygn har mer eller mindre försvunnit från operationen den 18:e februari, och jag har inte speciellt ont längre :banana Igår körde jag hoj för första gången på nästan ett halvår så nu känner jag mig levande igen!
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Jag och polaren (doolar) här på Sporthoj blev i slutet av maj 2014 prejade
av vägen av en bil som kom farande på vår sidan av vägen.

Det blev ett besök i diket och bilisten smet :huvet

Doolar klarade sig undan med kraftiga blåmärken och svullnader.

Jag fick åka bulan till sjukan där man konstaterade att nyckelbenet var av på
ett flertal ställen samt skulderbladet fått en fraktur och var i två delar.

Läkarna kallade det en avancerad "floating shoulder"
Blev en operation med titan inskruvat.

Var tillbaka uppe på hojen tre veckor senare med viss ömhet.
Får tacka träningen alla dessa år för det.
Där här har ni en morot till att börja träna, kroppen återhämtar sig bättre.

Idag nästan fullt återställd, har känningar vid tung träning samt minskad rörelse förmåga.

Ulvhamne, Kriga på! :yoparty Snart uppe på din egen hoj igen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I helgen var polaren som vinterförvarar hojen i vårt garage förbi, körde hoj. Sambon körde också hoj. Jag tycker att hon ska köra så mycket hon bara kan.
Själv fick jag hem min nya fina actioncam i helgen, så jag passade på att spela in några videos, klippte ihop en liten sekvens av hardcoreaction!
https://www.youtube.com/watch?v=v7grxBrShCk

I övrigt går rehaben långsamt framåt, men det händer inte så fasligt jämrans mycket nu längre. Eller ja, det går framåt i oförändrat mak, men att bli några % starkare i benen gör större skillnad när man knappt orkar lyfta dem från sängen än när man kan gå. Nu märks mest förändringen med att det är lättare att gå i trappor, och att jag kan gå liiiiite fortare.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://www.youtube.com/watch?v=XUizL00Jj4c

Har så fantastiskt tråkigt här på sjukhuset, så jag har försökt att fördriva tiden med att köra rullstol, och när jag fick mig en actioncam hemlevererad var jag ju tvungen att spela in lite, och klippa ihop en fulvideo. Behöver ju träna lite på att klippa ihop videos tills jag kommer upp på hojen och kan spela in lite intressantare saker. :hihi

I övrigt går rehaben rätt bra, jag står och går mer än kör rulle nu.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
https://www.youtube.com/watch?v=XUizL00Jj4c

Har så fantastiskt tråkigt här på sjukhuset, så jag har försökt att fördriva tiden med att köra rullstol, och när jag fick mig en actioncam hemlevererad var jag ju tvungen att spela in lite, och klippa ihop en fulvideo. Behöver ju träna lite på att klippa ihop videos tills jag kommer upp på hojen och kan spela in lite intressantare saker. :hihi

I övrigt går rehaben rätt bra, jag står och går mer än kör rulle nu.

Ett I högsta grad extremt körbeteende med alltifrån omkörningar till höger, korsande av heldragna linjer och hjuulisar över trottoarkanter och på övergångsställen...:skrämd

Ta genast bort filmen från tuben innan Ekdahl och Kalla Fakta får fingrarna på den och kan ägna en halvtimme åt att moralisera över ditt risktagande med att utsätta trumhinnorna för sådana tunga gitarr-riff...:D

Kul att rehaben flyter på så fint!
Hoppas att vi ses på banorna i sommar och hälsa Milla!
/BG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top