Norgeturer 2015.. Again.. WTF

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Kommer nog gå minst en hoj norrut från Göteborg i sommar, beroende på om jag får sällskap eller inte. Blir säkert grymt, fint väder beställt...
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Då var det strax dax, drar till Norge på torsdag 14 maj.
Tredje året på rad vi åker.

Brukar åka runt 6 juni men dottern tar studenten så i år blir det lite tidigare.
Kan bli en kall historia om man kollar väderprognoserna... dock kan man nog lämna myggstift och badbyxor hemma. Första dagen upp till Nesbyen och sedan väntar Flåm, Sognefjordens norra sida till Lavik (så grym väg), Eidfjord och på vägen hem tar vi Lysebottna och Rjukan. Där emellan får vi se hur det blir, hänger lite på väder mm. I år även på ny hoj, extra spännande:)

Nu håller vi tummarna för kanonväder!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Då var det strax dax, drar till Norge på torsdag 14 maj.
Tredje året på rad vi åker.

Brukar åka runt 6 juni men dottern tar studenten så i år blir det lite tidigare.
Kan bli en kall historia om man kollar väderprognoserna... dock kan man nog lämna myggstift och badbyxor hemma. Första dagen upp till Nesbyen och sedan väntar Flåm, Sognefjordens norra sida till Lavik (så grym väg), Eidfjord och på vägen hem tar vi Lysebottna och Rjukan. Där emellan får vi se hur det blir, hänger lite på väder mm. I år även på ny hoj, extra spännande:)

Nu håller vi tummarna för kanonväder!

Låter trevligt, var nere i de trakterna (ungefär) och snurrade under den här veckan förra året. Vi hade enorm tur med vädret, men det var bland det bästa jag gjort på hoj hittills. Visserligen första långturen, så jag har inte mycket annat att jämföra med, men ändå.

I år går turen lite längre norrut, vi tänkte ta en tur förbi Trollstigen och nejderna därikring. Hoppas bara att väglaget är körbart, vi åker om ca två veckor så det är en liten chansning. Nåja, skulle det visa sig vara snö på vägarna så får vi väl sikta längre söderut i år igen, huvudsaken är att vi kommer iväg.

- - - Updated - - -
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Låter trevligt, var nere i de trakterna (ungefär) och snurrade under den här veckan förra året. Vi hade enorm tur med vädret, men det var bland det bästa jag gjort på hoj hittills. Visserligen första långturen, så jag har inte mycket annat att jämföra med, men ändå.

I år går turen lite längre norrut, vi tänkte ta en tur förbi Trollstigen och nejderna därikring. Hoppas bara att väglaget är körbart, vi åker om ca två veckor så det är en liten chansning. Nåja, skulle det visa sig vara snö på vägarna så får vi väl sikta längre söderut i år igen, huvudsaken är att vi kommer iväg.

- - - Updated - - -

Då kommer ni iväg i början av juni, då ska säkert Trollstigen mm vara öppet.
De två ggr vi åkt den period har vi haft oförskämt bra väder, förra året 40 min regn på en vecka!

Missa inte att åka upp på Dalsnibba om vädret tillåter. Bland det grymmaste jag sett!
Skippa Atlanveijen, klart överreklamerat.
Ha en go tripp! Vi åker om 11 timmar:tummenupp
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Låter trevligt, var nere i de trakterna (ungefär) och snurrade under den här veckan förra året. Vi hade enorm tur med vädret, men det var bland det bästa jag gjort på hoj hittills. Visserligen första långturen, så jag har inte mycket annat att jämföra med, men ändå.

I år går turen lite längre norrut, vi tänkte ta en tur förbi Trollstigen och nejderna därikring. Hoppas bara att väglaget är körbart, vi åker om ca två veckor så det är en liten chansning. Nåja, skulle det visa sig vara snö på vägarna så får vi väl sikta längre söderut i år igen, huvudsaken är att vi kommer iväg.

- - - Updated - - -

http://www.vegvesen.no/Trafikkinfor...n/Trafikkmeldinger?rapportid=604&type=utvalgt

Trafikinformation från Statens Vegvesen.
Trollstigen öppnade idag men enligt hemsidan gäller den informationen bara till 24:e Maj.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Då kommer ni iväg i början av juni, då ska säkert Trollstigen mm vara öppet.
De två ggr vi åkt den period har vi haft oförskämt bra väder, förra året 40 min regn på en vecka!

Missa inte att åka upp på Dalsnibba om vädret tillåter. Bland det grymmaste jag sett!
Skippa Atlanveijen, klart överreklamerat.
Ha en go tripp! Vi åker om 11 timmar:tummenupp

Vi åker hemifrån den 27:e maj och ska vara borta ons-söndag. Det borde vara lugnt med vädret.

Ha en god tur och kör försiktigt.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinfor...n/Trafikkmeldinger?rapportid=604&type=utvalgt

Trafikinformation från Statens Vegvesen.
Trollstigen öppnade idag men enligt hemsidan gäller den informationen bara till 24:e Maj.

Tackar för länken, ska hålla koll där framöver. :tummenupp
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Nån som har några planer att åka upp slutet av V27 och ett par dagar in i V28?
 

exmanix

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2015
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -10
I år blir det 10 dagar i Norge ;) i slutet av juli någon gång

inte just den tiden, men slutet på v28(fredag)till onsdag v29 kommer vi ett gäng åka iväg, jag tror att vi är 7 pers än så länge:banana:yoparty

Någon gång kring slutet av v.28 början av v.29 åker jag själv mot verdal, norge för att besöka vänner där uppe. Tanken är att åka genom sverige till åre och korsa fjällen där. Om någon vill haka på en bit eller hela vägen är ni välkomna :) själv tänkte jag tälta.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Kan ingen som har koll på vägarna i Norge göra en karta på Google maps med dessa resmål? Jag har aldrig varit i Norge men dessa platser känns som "måsten". Klarar ju självklart av att söka på dessa platser själv men vill ha guldkornen som Google inte vet om, motorcykelvägarna!

Trollstigen
Atlanthavsvägen
Geiranger
Dalsnibba
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
ah, det här blev inge bra... men om du med bättre upplösning hittar sträckan jag markerat med blått så är det vägen som innefattar trollstigen längst norrut, efter det geiranger och strax efter det, där strecket slutar, dalsnibba. De ligger alla längs samma sträcka. Precis under där det står Innfjorden hittar du trollstigen.
trollstigen.jpg
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
ah, det här blev inge bra... men om du med bättre upplösning hittar sträckan jag markerat med blått så är det vägen som innefattar trollstigen längst norrut, efter det geiranger och strax efter det, där strecket slutar, dalsnibba. De ligger alla längs samma sträcka. Precis under där det står Innfjorden hittar du trollstigen.
View attachment 420918

https://goo.gl/maps/85CYb

Så för att åka denna sträcka på runt 20mil så måste jag köra ca 200mil(tor). Får nog formulera om mig då, hur tar jag mig till denna sträcka på bästa hojvägarna i norge? Bästa kan innebära roliga fina vägar men framförallt "scenic routes" så man får se nåt man lite fina miljöer och inte bara mata transportsträcka.

Tanken just nu är att åka in i Norge i samma höjd som dalarna ungefär. Hemvägen är oklar. Finaste vägen från dalarna till atlanthavsvejen?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är kanske inte till mycket hjälp just nu, men jag vill ändå peka på en sträcka som är fenomenal. Efter geiranger letar du dig ner till Lærdalsøyri. Där börjar vad som är känt som, tror jag, europas längsta vägtunnel. Längs e16. Men den ska du inte ta. Om du zoomar upp kartan tillräckligt mycket så ser du en väldigt liten väg som heter FV243. Den ska du ta istället. Den är också känd som "Snövägen" (om jag minns namnet rätt). Den klättrar upp till ca 2000m öh, och sen ner igen till Aurlandsfjorden. Obeskrivligt storslagen upplevelse. Min profilbild är från nån av topparna där.

EDIT börjar få lite häng på hur kartan funkar, så ny länk!
https://www.google.se/maps/dir/Atla...5e4964cbe!2m2!1d7.201723!2d60.90357!3e0?hl=sv
 
Last edited:

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
FV243 ser jäkla go ut på kartorna.

Vecka 29 eller 30 planerar jag att åka iväg norrut från Göteborg mot atlantvägen. Oklart om det sedan blir söderut tillbaks till västkusten eller österut mot Umeå för båt till Vasa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top