Lekfull sporthoj på A2

david1996

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 450 exc+exc-r 04/10
hej, kört motard 1 sommar nu har tidigare både kört cross och sporthoj och testa jobbarkompisens r1 i somras och blev ju stört kär i karaktären, dock kan jag inte köra den på A2! :(


så nu till frågan vilka hojar är värda att köra på A2 ?

uteslutet är alla 600cc då kan jag lika gärna behålla motardsen.
dem jag testat som är uteslutna.
kawa 636
r6
gsxr 600cc

så vilka ska man satsa på och vilka ska man undvika? vanliga sjukdomar på hojarna? erfarenheter MM hjälp en motard gosse att gå över till spoortis! :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
vfr400 är jag själv sugen på, inte kört någon, men de som provat den säger att det är en sjukt rolig maskin.
Lite lätt sällsynt i Sverige ser det ut som dock..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Har en nc24 med skjuten motor och en extra uppsättning kåpor - dock från Kina, som bankåpor. Sugen?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Gatreggad och besiktigad i somras, cylinder 2 o 3 har odugliga kolvringar, cylinder 4 har spikat ganska illa, så det är utbytesmotor som gäller. I övrigt förvånansvärt fin tycker jag. Ge mig ett bud?
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Yamaha FZR600 kvalar in precis under gränsen tror jag, 91 hk (68kW) i ursprungseffekt. Lite gammal men det är nog den senaste 600cc sporthojen som funkar.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
KTM RC390 ser rätt schysst ut på pappret, men beroende på vad du har kört för motard innan så finns risken att den kommer upplevas som trött.
Åk till närmsta återförsäljare och ta en provtur!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle oxå kört på en Yamaha FZR 600.
men suzuki har väl en 600 GSXF om inte jag minns fel, och hur är det med honda 600a i början av 90 (alt sista åren i 80) ?
kawa kan jag inget om så de lämnar jag osagt, annars så får du titta på 400cc RR hojarna! dom e fräna som få!:yoparty
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mehh läste ni inte TS inlägg?
Han ville inte ha 600cc utan större! För 600cc räcker ju ingenvart.......:glömdet
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
A2 är väl högst 35kw=runt 47hk det är inte så mycket kul på 47hk förutom dual sports då!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Har vi inte fått den här frågan ett otal gånger tidigare?

Svaret är fortfarande:
Literklubba + A2 = Omöjligt


(Nu är det förvisso bara att vänta på att någon skall påpeka undantaget som bekräftar regeln: R1 -98 som "fulreggats" med lägre effekt...)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har vi inte fått den här frågan ett otal gånger tidigare?

Svaret är fortfarande:
Literklubba + A2 = Omöjligt


(Nu är det förvisso bara att vänta på att någon skall påpeka undantaget som bekräftar regeln: R1 -98 som "fulreggats" med lägre effekt...)

Jag har en föraning om att fulreggade R1or kommer bli en bristvara om en handfull år. :hihi
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
1) Nya motorcyklar (inom sporthoj segmentet) du får köra på A2
Kawasaki Ninja 300
KTM RC390
Yamaha YZF-R3
Honda CBR300R
Honda CBR500R


2) Annars kan du ta licens, köpa dig en "retta" (Yamaha R1) om det är en sån du villa ha och köra den på bana.


3) Eller så kan du vänta tills du blir 'gammal' och ta obegränsat A kort.


4) Eller så kan du skita i allt, göra som du vill och ta konsekvenserna.



Det kan verka orättvist, men reglerna gäller inte bara Göteborgare, utan i hela Sverige.
Ett femte alternativ skulle kunna vara att flytta till ett land med generösare regler.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
TS har som vanligt i liknande trådar inte synts till sedan trådstarten ...

Många av de som gör denna typen av trådar vill väl höra att det kan köpa vilken hoj de vill, sen göra någon enkel fix, typ byta till mini blinkers eller dyl. och sen är det lugnt att köra vad man vill hur man vill.
När de får reda på att man inte kan kringgå reglerna så enkelt (och ändå vara semi-lagliga) så är det väl inte lika roligt längre.

Kanske är många som hört om de gamla reglerna där man kunde strypa vilken hoj som helst som det fanns strypkit till och köra på A begränsat. Sen om man kommer på att man kan ha en hoj som bara är strypt på pappret så är man ju ett geni (ända tills det händer något).
Den där reglen med max 70kW ursprungseffekt som tillkom med A2 kortet vill de inte höra. För den är tråkig typ lixom så de så typ bubbelgum.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Många av de som gör denna typen av trådar vill väl höra att det kan köpa vilken hoj de vill, sen göra någon enkel fix, typ byta till mini blinkers eller dyl. och sen är det lugnt att köra vad man vill hur man vill.
När de får reda på att man inte kan kringgå reglerna så enkelt (och ändå vara semi-lagliga) så är det väl inte lika roligt längre.

Kanske är många som hört om de gamla reglerna där man kunde strypa vilken hoj som helst som det fanns strypkit till och köra på A begränsat. Sen om man kommer på att man kan ha en hoj som bara är strypt på pappret så är man ju ett geni (ända tills det händer något).
Den där reglen med max 70kW ursprungseffekt som tillkom med A2 kortet vill de inte höra. För den är tråkig typ lixom så de så typ bubbelgum.
TS google-fu verkar ha vissa brister.
Det tar ju liksom mindre än 1 minut hitta rätt och relevant information.
Förresten, alla som startat liknande trådar verkar liksom hoppas på att om man bara vill tillräckligt mycket så gäller inte reglerna??
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Gör som jag. Köp en gammel jävla härk (GSXF600) och stå ut tills det obegränsade kommer. Den kör du sedan skiten ur, har kul med, kraschar och kör åttor runt allt sporthojsfolk ute på vägarna. Har lärt mig allt på den hojen. Första Wheelien, första knäskrapet, knäskrap med passagare, wheelie med passagerare, näääästan armbågsskrap 15 cm ifrån, första dikeskörningnen, blev av med körkortet också. Tog den även till bana en gång, hängde på i snabb grupp på Sviestad. Efter tre pass kokade motorn, så fick kolla på resten av dagen :tummenupp RR-licens ska alla ha, men även för att dryga ut på tiden så du får köra riktig hoj lagligt. Bästa som finns att köra bana också för den delen. Så fixa det också!

Tro mig, reaktionerna blir bättre om du gör allt det med en sån hoj, jag vet :D

Till sommaren får jag obegränsat, har haft så jävla kul. Kommer dock inte sakna den :hihi
 
Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag kör Suzuki GSX600F 99 sporthojs känsla över den å den går hyfsat bra :) sök på mina filmer JJ(CBR)JJ på youtube så ser du :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top