Min DR 650 tappar sporadiskt kraft

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Som topic. Kraften halveras. Den misständer inte eller något liknade. Rivit förgasaren och rensat utan resultat. Det märkliga är att det är som att slå på/av en strömbrytare. Vad tycker ni att jag ska kika närmre på?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad har du för årsmodell på maskinen? Är det en tidig vill jag inte spekulera i vad det kan vara men låter som att det är nått läckage eller stopp i soppa-tillförseln. Gjort rent bränslefiltret? Hur ser luftfiltret ut? Hur långt har cykeln gått?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tappar en helt? Hur länge?
Glapp i jorden? Annat elfel? Min gamla 600 gjorde exakt så. Minuskabeln satt dåligt...
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Det är en -90 och rullat 3,5k.
Jag har rengjort bränslesilen. Kan verka otroligt, men jag vill ha för mig att bekymren började när jag bytte bränsleslang. Jag har samma innerdiameter, och slangen har inte fått några veck. Har t.o.m bytt slang igen för att utesluta att det är det som är problemet, men min första misstanke var att den inte fick soppa eftersom det oftast var vid acceleration som problemet visade sig, då som att slå på en brytare.

Har en liten misstanke: skulle ett dåligt stift kunna orsaka detta fenomen. Jag har ju två stift, och bara bytt det ena p.gr. av avsaknaden av rätt verktyg.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kollat i slangen? och byt stiftet.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Ska försöka hitta ett lämpligt verktyg. Trångt som tusan inne bland kylflänsarna på det inre stiftet. Slangen är kollad.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är en -90 och rullat 3,5k.
Jag har rengjort bränslesilen. Kan verka otroligt, men jag vill ha för mig att bekymren började när jag bytte bränsleslang.

Det är inte så att du råkat få en luftbubbla i bränsleslangen när du bytte?
Just DR 650 lär vara väldigt känsliga för det.



Edit:


F'låt. Det är ju teknikformet det här.
On a more serious note;

Eftersom det är ett intermittent fel så måste du bekanta dig med hur stiftet ser ut när hojen går som den skall. Kör som vanligt, se till att motorn är ordentligt varmkörd och har varit belastad.
Skruva ur och kolla hur stiftet ser ut.

När motorn tappar kraft så fortsätt att kör ett tag till.
Skruva ur stiftet igen och se.

Magert/vitbränt?
Då har du att göra med "starvation" - motorn tappar kraft tack vare en utmagrad bränsleblandning.
Tändningen funkar som den skall, och trotteln lyfter som den skall - men det saknas tillräcklig bränslemängd som kan nå huvudmunstycket.

Om stiftet däremot ser svartsotigt eller rent av blött ut så ligger felet antingen på tändningssidan eller skapas möjligen av att motorn får för lite luft. Musbo i luftburken, eller någon tidigare "tuningspeciallist" som härjat loss snorkel och kanske något mer som gör att mellanväggar o annat kan komma loss och tillfälligt blockera andningsvägarna.

Ser stiftet ut som vanligt så är det en indikation på att trottellyftet kanske inte är som det skall.
Kan finnas minimala små sprickor i membranet som ställer till det ibland - och ibland inte.
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Trottelmebranet har jag inte alls undersökt. Försökte få loss skuvarna till locket vilket visade sig helt omöjligt utan att gjort sallad av dom. Ska bestycka mig med nya skruvar (insex denna gången) och kika på det. Tyvärr är förgasaren ett rent helvete att lirka loss. Kanske går att inspektera med förgasaren på plats, men tack för tipsen.
Blir nog inte av att ut o köra nu dock :tummenupp
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur länge går den dåligt, tills du sluta accelerera eller tills du startar nästa gång? På min fyrcylindriga hoj så har jag en förgasare som hänger sig ibland. Då får jag lossa luftfilter och trycka upp trotteln med fingret. På en encylindrig hoj är det mer tydligt om trotteln hänger sig.

Annars tänker jag att det är överslag i någon av tändkablarna.

Jag skulle också byta det gamla stiftet.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Mjae, den kan komma tillbaka med full effekt under en acceleration (vilket är jävligt otäckt med full gas). Likväl kan den tappa under machfart.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Efter lite sill och nubbe så inträder dock frågan, inte kan det väl vara så otäck med full gas på en DR650 :D:D

Eventuellt mer seriös kommentar, om den inte tokdör utan bara tappar kraft så gissa jag på förgasare, bränsle tillförsel. Skit i flottörhuset som sätter sig i huvudmunstycket, kan ha kommit med nya slangen. Ta den förgasare och plocka isär och gör rent. Montera bränslefilter om det inte redan finns.:tummenupp
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Efter lite sill och nubbe så inträder dock frågan, inte kan det väl vara så otäck med full gas på en DR650 :D:D

Eventuellt mer seriös kommentar, om den inte tokdör utan bara tappar kraft så gissa jag på förgasare, bränsle tillförsel. Skit i flottörhuset som sätter sig i huvudmunstycket, kan ha kommit med nya slangen. Ta den förgasare och plocka isär och gör rent. Montera bränslefilter om det inte redan finns.:tummenupp

Är man inte beredd, så kan även en 650 skrämmas :tummenupp

Som nämts tidigare så har förgasaren varit i delar sånär som membranet, och sil och bränsleslang synade.
Jag ska ge tändsystemet med tillhörande bortglömda stift en översyn härnäst.
En annan sak som slog mig är att jag pillat på ventilerna. Dock kan jag inte säga om fenomenet kom i samband med detta. Hur som helst borde inte felaktigt ställda ventiler kunna ge detta på/avslag...möjligtvis allmän kass gång och startsvårighet.
 

Kaka85

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC
Är man inte beredd, så kan även en 650 skrämmas :tummenupp

Som nämts tidigare så har förgasaren varit i delar sånär som membranet, och sil och bränsleslang synade.
Jag ska ge tändsystemet med tillhörande bortglömda stift en översyn härnäst.
En annan sak som slog mig är att jag pillat på ventilerna. Dock kan jag inte säga om fenomenet kom i samband med detta. Hur som helst borde inte felaktigt ställda ventiler kunna ge detta på/avslag...möjligtvis allmän kass gång och startsvårighet.

Hej,
jag hade en DR650 årsmodell 2001 som betedde sig märkligt vid ett par tillfällen, som du beskriver, intermittent, gärna vid pådrag. Ena gången så glappade kabeln till minuspolen på batteriet(??) och en annan gång så hade den dålig kontakt med ena tändstiftet, jag minns inte om jag fick byta tändkabel och tändhatt ihop med tändstiftet för att få bukt med det. Har du vakuum fugge och inte har "trimmat" den så är det yperligt läge om du plockar ur trotteln att ge dig på det tricket. Kanske skulle få den att gå riktigt först bara :)
Lycka till!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är man inte beredd, så kan även en 650 skrämmas :tummenupp

Som nämts tidigare så har förgasaren varit i delar sånär som membranet, och sil och bränsleslang synade.
Jag ska ge tändsystemet med tillhörande bortglömda stift en översyn härnäst.
En annan sak som slog mig är att jag pillat på ventilerna. Dock kan jag inte säga om fenomenet kom i samband med detta. Hur som helst borde inte felaktigt ställda ventiler kunna ge detta på/avslag...möjligtvis allmän kass gång och startsvårighet.

Gasresponsen är ju under all kretik, jag köpte en ny fögge till min nu för att få bukt på det men tror inte den passar din. :gråta

Du känner till www.procycle.us va?
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Japp, avluftning ok. Som jag (med flera) var inne på tidigare, så ska jag kika på stift, tändning och kontakter samt membranet. Felet märks ju bara när man kör, och det är det inte väder till nu tycker jag
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Väcker den här gamla tråden med en fundering och då jag inte fått bukt med problemet.

I bränsleanslutningen till förgasaren tyckte jag mig se en vit plastbit som var intryckt. Såg ut som en strypning (varför man nu sätter en strypning till bränsletillförslen). Slog mig att detta kan vara ett filter. Någon som vet då jag inte har hojen i min närhet och kan kolla.
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Väcker den här gamla tråden med en fundering och då jag inte fått bukt med problemet.

I bränsleanslutningen till förgasaren tyckte jag mig se en vit plastbit som var intryckt. Såg ut som en strypning (varför man nu sätter en strypning till bränsletillförslen). Slog mig att detta kan vara ett filter. Någon som vet då jag inte har hojen i min närhet och kan kolla.

Såg det ut så här?
https://er70s-2.smugmug.com/Motorcycles/Motorcycling/i-SRwBRvr/6/M/010-M.jpg
https://er70s-2.smugmug.com/Motorcycles/Motorcycling/i-8TWbwBJ/6/M/014-M.jpg

Vatten i soppan är ju också en tanke :)
 

Niklas.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Norra Sandby
Hoj
R6-02 DR 600S-86 KTM 640 SM-05
Har en DR600 som hade liknande problem tappade ork och ville inte varva som den borde. Min ena tändhatt var glapp så den gick på ett stift. Bytte båda hattarna sen gick den som vanligt igen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top