Honda CR125R problem

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Tjena! Detta var det första forumet jag komma på så jag gör ett försök.

För ca två månader sedan köpte jag en Honda cr125 R -98. Den startade på första kicken men man hörde tydligt att den fick för mycket bensin. Det vassa stinget fanns inte och den hade ingen tomgång. När jag startade sen hemma gick den igång lätt men man hör de att den fick för mycket.

Efter någon vecka var den stendöd så vi fick testa och rulla igång den och eftersom kopplingen klibbar får man rulla med växeln i. Den startar relativt lätt när man rullar men bara på ettan. Det känns som om den behöver ett jäkla varv för att den ska dra igång. När man kört i ca 10-15 min startar den lätt på kicken och går bra men när den blivit kall är den stendöd igen. Den har bensin eftersom stiftet alltid är blött och gnista har den. Vi har ett special gjort stift där vi klippt av elektroden eller "L". Den hoppar ca 1cm vilket tyder på att den får bra gnista. Vi har rengjort förgasaren hur många ggr som helst och allt ser bra ut och vi bytte läge på nålen sådden blir snålare och det gjorde det lite bättre men inte så den startar på kicken. Munstyckena i är nog inte anpassade för just detta väder men jag tycker ju att den birde tända till på kicken. Kompressionen ska tydligen ligga på 130-150 psi och den har 190psi.

Nu när jag skulle starta den var det inte ett liv när man rullade men när man tog choke gick den igång men bär man stänger av choken vill den inte igen.

Skulle vara väldigt snällt med något tips
 

moddlaren

Guest
helt klart ett förgasar fel.

kolla upp vad bestyckningen skall vara på just den hojen och se sedan till att sätta i den bestyckningen som skall vara, på en så gammal hoj har det garanterat varit en massa experter/idioter/förståsigpåare/ samt en o annan trimmare .

det kan ju vara så att förgasaren är utbytt tillo med.


här är en länk till en kille med samma problem o lösning.

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071124105644AA1FcEw
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Ja det tycker jag med eftersom man ser en tydlig start blå gnista som klarar att hoppa ungefär 1cm. Som jag sa rullade den igång hyfsat lätt för någon vecka sedan men nu när det slog om till ca -5 grader kanske den fick för lite även om den på samma gång får för mycket om jag säger så. Hur stor betydelse har munstyckena och varför kan man inte kicka igång den? Tack för svar och tips :)
 

moddlaren

Guest
En storlek på munstycket gör mer än vad folk tror. Bestycka efter hondas original bestycknin. Men du skall även kolla reed bladen läcker dom kan det. Vara omöjligt att få igång dom. Köp då boyesens reed blad.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nyfiken på VARFÖR du har ett "special gjort stift där vi klippt av elektroden eller "L"…. Kan inte detta vara en orsak? Det är väl inte så ofta som en svenska hemmamekare tänker bättre än ett gäng japanska ingenjörer...
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Reedventilerna har precis varit bytta. Den hade tydligen inte gått mer än 5 min med de nya Boysen ventilerna men hur kan man avgöra om det är dem? De ser bra ut iallafall.

Haha ja, vi har en gammal Johnson utombordare som bara gick på en cylinder och då misstänkte vi att gnistan var dålig. Då fick vi tipset att klippa av elektroden för att se om gnistan orkar hoppa längre än den ska eftersom det blir svårare för gnistan när den utsätts för tryck :)

Ska skaffa ett nytt stift idag så vi får se vad som händer
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Reedventilerna har precis varit bytta. Den hade tydligen inte gått mer än 5 min med de nya Boysen ventilerna men hur kan man avgöra om det är dem? De ser bra ut iallafall.

Haha ja, vi har en gammal Johnson utombordare som bara gick på en cylinder och då misstänkte vi att gnistan var dålig. Då fick vi tipset att klippa av elektroden för att se om gnistan orkar hoppa längre än den ska eftersom det blir svårare för gnistan när den utsätts för tryck :)

Ska skaffa ett nytt stift idag så vi får se vad som händer

man kan vända på reedläpparna om de börjar bli dåliga...

Med vänlig hälsning
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Liten update
Har inte fått tag på något stift pga av röd dag men vi har testat en sak.

Jag skruvade ur stiftet och blåste ur satte i igen och tog bort luftfiltret. Sedan sprutade jag i startgas och då startade den direkt på kicken utan choke men dog efter ca 2 sekunder och man hörde att den fick för mycket bensin eller den gick inge rent iallafall. Efter starten försökte jag kicka utan choke men stendöd och när jag testade choke tände den till i kanske en halv sekund. Sedan upprepade jag detta igen.

1. Skruva loss stiftet blås ur cylindern och torka rent stiftet
2. Skruva tillbaka
3. Spruta startgas in i förgasaren
3. Kicka utan choke och starar i ca två sekunder

Detta känns som ett bränsle fel rycker jag eftersom gnistan är väldigt stark och tydlig.

Munstyckena som sitter i nu är 180 och 55 och blandningskruven och throttlenålen allt detta är enligt manualen anpassat för temperaturer mellan -17 till -7 grader celsius och vi har runt -5 grader här jag bor.
Några idéer?:huvet
 

moddlaren

Guest
är verkligen lågfarts munstycket inte tätt? eller luft kanalen in till lågfart, det låter mer o mer som att hon inte får soppa på just den punkten.
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Jag tycker vi har blås rent munstycken och gångar huru,ånga ggr som helst. Förgasaren och alla munstycken har legat i förgasar rengöring över natten två gånger utan resultat. Någon gång vet jag att lågfartsmunstycket har vibrerat loss men det drog vi till men fortfarande ingen skillnad.

Tänkte försöka lägga upp någon video på den imöra så ni kan se hur den beter sig
 

moddlaren

Guest
Om det sitter smuts i lågfart så är det inte säkert att det går o blåsa ur detta utan du måste troligen ta en tun nål eller dyligt o skjuva igenom 55 är ungefär 0,5mm
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Men om lågfartsmunstycket skulle vara tätt skulle den ju inte få ngn bensin. Jag tycker det känns som om den får alldeles för mycket eftersom stiftet alltid är blött när man skruvar ur det.

Jag tänkte testa och tömma förgasaren på bensin och se om den startar bara på startgas. Nu startar den bara när motorn är urblåst och när man sprutar i startgas men om den startar varje gång man sprutar i startgas borde det ju vara tecken på att den får för mycket soppa.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Men om lågfartsmunstycket skulle vara tätt skulle den ju inte få ngn bensin. Jag tycker det känns som om den får alldeles för mycket eftersom stiftet alltid är blött när man skruvar ur det.

Jag tänkte testa och tömma förgasaren på bensin och se om den startar bara på startgas. Nu startar den bara när motorn är urblåst och när man sprutar i startgas men om den startar varje gång man sprutar i startgas borde det ju vara tecken på att den får för mycket soppa.

Skulle själv först se till att återställa allt (munstycken, tändstift) mot orginal enligt tidigare samt en grundlig rengörning utav förgasaren för att ha en riktig grund att stå på. Kanske tom behöver helt ny packningssats till fuggen? gamla torra o-ringar är inget att hurra för.

Är det nu så att stiftet är blött så och hojen är helt död så slår jag ett slag för nålventilen till flottören. Kan ju vara så att den är sliten och förgasaren flödar igenom eller inte stänger som den ska.

Gör bara en ändring i din felsökning åt gången så skruvar du inte bort dig :)

// Jonas
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om du stänger bensinkranen och låter den gå tills den går torrt kanske den går perfekt de sista sekundrarna?
Jag skulle i så fall satsa på något flottöraktigt.
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Tjuvluft tycker jag inte att det borde vara eftersom kompressionen ligger över Orginal men vi för kolla över föggen en gång till och se till så allt stämmer.

Tack för svar :tummenupp
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Nej just det, kompressionen mötte vi ju över kolven och upp till topplocket. Hur mäter man kompressionen i vevhuset?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nej just det, kompressionen mötte vi ju över kolven och upp till topplocket. Hur mäter man kompressionen i vevhuset?

spraya startgas runt insugsgummit/förgasaren när motorn är igång...

svårstartad kan det vara pga hårda gamla gummin som läcker kalla och tätar när de är varma.... haft det problemet själv...

nån nämnvärd kompression i vevhuset kan du inte få pga de "stora" utrymmena där...

kolla i svänghjulet efter olja samt gör ren spolarna kontaktyta mot svänghjulets inre del samt CDI-givaren


Med vänlig hälsning
 
Last edited:

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Liten update

Igår sade jag att den bara startade på startgas när man blåst ur motorn och torkat rent stiftet men idag tömde vi förgasaren helt och körde utan bensin och bara på startgas. Då startade den varje gång man sprutade i startgas, man behövde inte ta ur stiftet och blåsa ur.
Detta borde väl tyda på att den drunknar i bensin?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top