MC-mässa Älvsjö 2015!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vad jag fattat så kommer inte Ducati att ha med Scramblern i Sverige, men nya Multistradan kommer, samt givet 1299 panigale
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Känns inte som nån jätteförlust, eller?

Det beror väl på hur man väljer att se på saken.
Själv tycker jag att det är aptråkigt att ett av de populäraste märkena avstår från att medverka, inget gott tecken om man vill kunna gå på mc-mässor även i framtiden.

Men jag gläds åt er som slipper se något ni inte önskar att se.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det beror väl på hur man väljer att se på saken.
Själv tycker jag att det är aptråkigt att ett av de populäraste märkena avstår från att medverka, inget gott tecken om man vill kunna gå på mc-mässor även i framtiden.

Men jag gläds åt er som slipper se något ni inte önskar att se.

Ja, självklart. Såg att du kör XR 1200, då är det ju en annan sak. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var länge sedan jag var på hojmässan... Har inte varit där sen jag var där med dig, och det var ju ett tag sedan!
I år blir det av igen, troligtvis på söndag... Ska bli skit kul! :tummenupp :)

O jäklar, när var det? Var det när Sanna var liten? Nej, det var förstås när motorhuset hyrde buss 96-98 nångång. Hursom, du har lite att ta igen!
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Vad jag fattat så kommer inte Ducati att ha med Scramblern i Sverige, men nya Multistradan kommer, samt givet 1299 panigale
Har dom ändrat sig nu då, för på hemsidan så lockar dom då fortfarande med den i alla fall. Hoppas du har fel o inte sitter på någon hemlig inside information. För jag vill också klämma på den hojen.

ducati scrambler.JPG
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har dom ändrat sig nu då, för på hemsidan så lockar dom då fortfarande med den i alla fall. Hoppas du har fel o inte sitter på någon hemlig inside information. För jag vill också klämma på den hojen.

View attachment 415109

Samma här.
Scramblern är en av hojarna som får mig att åka upp för första gången på många år.

Tycker det är ovanligt mycket intressanta nyheter i år faktiskt, de senaste åren känns det som om det mest varit nya färgsättningar av gamla modeller som visats upp.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får hoppas för besökarnas skull att ryktet ovan om att Ducati inte ska ha en Scrambler på plats är fel. Den har trots allt visats upp på flertalet andra mc-mässor runt om i världen och provkörningar har ägt rum. Nog borde man kunna se till att ha en hoj på plats kan man tycka. Inte minst av respekt för att det finns de som åker långa vägar för att ta sig till mässan i fråga.

Sedan kan jag inte hålla med om att det inte spelar någon roll om HD inte ställer ut om den informationen stämmer. Vi talar om en välkänd tillverkare som har en stor skara entusiaster och runtomkring det har skapats en livsstil som smittar av sig till övriga mc-kollektivet. Det lär bli ett bortfall om det kommer ut till allmän kännedom bland mc-entusiaster att HD inte finns med bland utställarna. Publikbortfall kan ju få dominoeffekter i framtiden att fler tillverkare uteblir och att besökarna blir ännu färre.

Jag kommer inte att besöka mc-mässan i år. Det har inte med något av ovannämnda reflektioner att göra. Jag hoppas att det blir en välbesökt mässa och att folk som är där åker därifrån med positiva tankar oavsett vilken typ av mc man föredrar. Mc-kollektivet är inte så stort att vi ska missunna varandra.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Då ses vi kanske på mässan? Reser med SJ lördag kl. 8.30, framme i Älvsjö vid 12-draget.
Tycker jag vi skall göra. Är väl där nån halvannan timme innan du anländer. Hade för mig att jag hade ditt tel.nr, men ser tomt ut i listan. Har du mitt, då kan du ju slå en signal när du är där. Ses.
/m

PS. Nu hittade jag det.
/ds
 
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
apropå den tidigare HD diskussionen
Från mäss sidan: (inte min felstavning)

Herley-Davidson har inte längre en svensk generalagent, detta innebär vissa förändringar. De ställer inte ut på nationella mässor utan endast på internationella event. För Europa innebär det närvaro endast på mässorna i Köln och Milano. Men misströsta inte. Det finns all anledning för H-D entusiaster att komma till mc mässan ändå. Alla H-D-entusiaster samt övriga…
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Fick svar från Triumph nordic idag, dom bekräftade att STRX ställs ut på mässan. Gjorde min afton iaf :banana
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Kommer vara där fre-sön. På fredag ska jag gå en sån där shoppingrunda med nån från Bike och titta på lite modeller jag är intresserad av och höra vad dom tycker om dom. Sen lördag kommer det upp lite vänner från Kalmar och på söndag ska jag se om man inte kan fynda en skyddsväst eller ett par dojjor nånstans :banana

Kul att du hänger på, vi kör ju de flesta hojar och bidrar gärna med tankar och synpunkter! Dessutom är det extremt bra att få input från alla vanliga hojåkare på hur deras hojar och utrustning fungerar, vi blir ju lätt fartblinda när vi kör alla nyheter jämt (tur man har en gammal Ducati på dubbdäck som motpol...).

Kom gärna förbi och snacka lite motorcykel med oss. För egen del är det just det som jag tycker bäst om med mässan – att träffa alla hojåkare. Tror vi finns på A28:40 om jag minns rätt. Kom dit – inget gör mig gladare.

Apropå det där med nya modeller som inte är mer än klistermärken och färg så håller jag definitivt med. När vi gör Katalogen är det rätt svårt att sila snacket från tillverkarna om vad som ska få kallas Ny, Uppdaterad eller bara få vara med eller till och med slås ihop med en annan modell.

Det finns iofs märken som är åt andra hållet, typ MV Agusta. Man kan ringa dem och fråga om nyheter och få svaret "nej, inget nytt". Sen tittar man i pressmaterialet och då hittar man att numera är ABS är standard, nästa generations MVICS likaså och därtill ny geometri osv. Alltså ganska mycket nytt.

Man skulle kunna generalisera en aning och göra kopplingen att ju fler custom ett märke har, desto bättre är de på att koka soppa på en spik. Att kunna formulera en pressrelease om en sådan "ny" modell kräver att man är 1. jäkligt bra på att ordbajsa, och 2. tror att alla som kommer att läsa pressreleasen är lite dumma i huvudet och inte klarar av att läsa mellan raderna (eller snarare se tomrummet mellan dem).

Återigen – kom och snacka hoj med oss på mässan. Jag ska till och med bjuda på kaffe om du påminner mig om att du läste detta här på sporthoj.com. Och heja på oss när vi ska vinna över resten av "hojproffsen" när det ska rejsas med Honda MSX125 på mässan – det blir kul.


Med vänlig hälsning,

Magnus
chefred BIKE
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Återigen – kom och snacka hoj med oss på mässan. Jag ska till och med bjuda på kaffe om du påminner mig om att du läste detta här på sporthoj.com. Och heja på oss när vi ska vinna över resten av "hojproffsen" när det ska rejsas med Honda MSX125 på mässan – det blir kul.


Med vänlig hälsning,

Magnus
chefred BIKE

Woot? När ska det rejsas mini-Honda? Berättaberättaberätta! :tungan
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kul att du hänger på, vi kör ju de flesta hojar och bidrar gärna med tankar och synpunkter! Dessutom är det extremt bra att få input från alla vanliga hojåkare på hur deras hojar och utrustning fungerar, vi blir ju lätt fartblinda när vi kör alla nyheter jämt (tur man har en gammal Ducati på dubbdäck som motpol...).

Kom gärna förbi och snacka lite motorcykel med oss. För egen del är det just det som jag tycker bäst om med mässan – att träffa alla hojåkare. Tror vi finns på A28:40 om jag minns rätt. Kom dit – inget gör mig gladare.

Apropå det där med nya modeller som inte är mer än klistermärken och färg så håller jag definitivt med. När vi gör Katalogen är det rätt svårt att sila snacket från tillverkarna om vad som ska få kallas Ny, Uppdaterad eller bara få vara med eller till och med slås ihop med en annan modell.

Det finns iofs märken som är åt andra hållet, typ MV Agusta. Man kan ringa dem och fråga om nyheter och få svaret "nej, inget nytt". Sen tittar man i pressmaterialet och då hittar man att numera är ABS är standard, nästa generations MVICS likaså och därtill ny geometri osv. Alltså ganska mycket nytt.

Man skulle kunna generalisera en aning och göra kopplingen att ju fler custom ett märke har, desto bättre är de på att koka soppa på en spik. Att kunna formulera en pressrelease om en sådan "ny" modell kräver att man är 1. jäkligt bra på att ordbajsa, och 2. tror att alla som kommer att läsa pressreleasen är lite dumma i huvudet och inte klarar av att läsa mellan raderna (eller snarare se tomrummet mellan dem).

Återigen – kom och snacka hoj med oss på mässan. Jag ska till och med bjuda på kaffe om du påminner mig om att du läste detta här på sporthoj.com. Och heja på oss när vi ska vinna över resten av "hojproffsen" när det ska rejsas med Honda MSX125 på mässan – det blir kul.


Med vänlig hälsning,

Magnus
chefred BIKE

Jag kommer gärna och dricker kaffe och snackar om varför min FZ1 är nästan lika bra som alla nyheter ;)
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Woot? När ska det rejsas mini-Honda? Berättaberättaberätta! :tungan
Varje dag tror jag det var. Vi har första kval på fredag, mässan tror att det är på lek men inte fasen heller. Ni vet vad man säger om andra plats...

Jag kommer gärna och dricker kaffe och snackar om varför min FZ1 är nästan lika bra som alla nyheter ;)

Ser fram mot diskussionen! :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top