Strul med Halebop, fakturerar mig för saker jag ej använt..

Snowman89

Guest
Det verkar ju finnas kunskap om både det ena och andra här på Sporthoj, så jag hoppas det finns några här som kan hjälpa mig lite med det här också :)
Har fått en del besvär med Halebop efter senaste 2 jobbresorna utomlands..

Efter första resan fick jag en faktura med ett större belopp för surf utomlands, även fast jag givetvis stängt av både mobildata samt roaming.
Jag var i kontakt med deras kundtjänst men fick inget vettigt ur det alls, de hänvisade mig till att bestrida fakturan, vilket jag gjorde.

Under andra resan så fick jag ett "varningssms" där de menade att mitt mobilsurf snart skulle stängas av då jag närmade mig gränsen på 50euro. Givetvis hade jag mobildata och roaming avstängt även denna gång.
Vid månadsslutet fick jag givetvis en faktura där posten mobilsurf utomlands var på ca 840kr, även fast jag varken haft mobildata på eller aktivt sagt "ja" till att lyfta 50euro spärren.

Jag har varit i kontakt med deras support via deras värdelösa chattsystem ett antal gånger, men de hänvisar bara till att en tekniker kollar på ärendet och ska återkomma.
Men än så länge har ingen tekniker lyckats höra av sig..

Kikar man i mobilens dataräknare så visar den 0byte för båda perioderna jag varit utomlands. Problemet är att det inte går att resonera med deras support och de hänvisar enbart till att deras tekniker kollar på ärendet..

Är det någon som har hamnat i en liknande sits och lyckats få rätt?
Som det är nu så känns det som att de bara försöker dra ut på tiden och hoppas att man ska betala för att man är rädd att de ska dra ärendet vidare, vilket de lyckas ganska bra med än så länge..
Om man väljer att bestrida, kan de ändå skicka påminnelser eller vad händer egentligen då?
Har haft turen att inte behöva bestrida fakturor tidigare...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag har själv Halebop, och det största problemet med deras "support" är att det sitter ett gäng outbildade "operatörer" och rapar upp samma svada från pappret de har framför sig.
Ibland måste man vara psykolog för att orka förklara vad man vill ha hjälp med.
Undrar om du kan vända dig till Telia för att få hjälp, det är ju deras baby så att säga?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Testat maila? De gånger jag varit tvungen att bråka (med Halebop) har det löst sig smidigt via mail. Chatt och telifån var dödfött nanting.

Båda gångerna jag haft problem (ena gången drogs det dubbelt och andra var något jag inte kommer ihåg) Löste det sig kalasfint med mail.


Var några år sedan sist iofs.
 

Snowman89

Guest
Jag har själv Halebop, och det största problemet med deras "support" är att det sitter ett gäng outbildade "operatörer" och rapar upp samma svada från pappret de har framför sig.
Ibland måste man vara psykolog för att orka förklara vad man vill ha hjälp med.
Undrar om du kan vända dig till Telia för att få hjälp, det är ju deras baby så att säga?
Håller med till 100%.
Exakt så har de varit de senaste gångerna jag kontaktat dem.
Jag förklarar ärendet, de "kollar upp ärendet" och hänvisar sen till att en tekniker ska kolla på det och kommer återkomma, problemet är bara att "teknikern" inte hör av sig igen..

Jag har försökt gått genom Telia men det blir bara tvärstopp såfort de ser att det handlar om Halebop tyvärr..


Testat maila? De gånger jag varit tvungen att bråka (med Halebop) har det löst sig smidigt via mail. Chatt och telifån var dödfött nanting.

Båda gångerna jag haft problem (ena gången drogs det dubbelt och andra var något jag inte kommer ihåg) Löste det sig kalasfint med mail.


Var några år sedan sist iofs.
Japp har försökt maila och då slutade det med att de bad mig betala eller bestrida.
Det är stört omöjligt att resonera med någon deras chatt eller mail.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Frugan fick samma sms från telia när vi var utomlands för ett par år sedan trots att jag stänger ner mobildata, Rensar adressen som en säkerhetsåtgärd, nollställer datan samt tar en screenshot som ett bevis. Trots detta så fick hon ett sms om att mobildatan har nått sin gräns, observera att hela familjen har telia/halebop och ingen annan fick ngt sms trots att jag utförde rutinmässigt samma åtgärd vid exakt samma tidpunkt på allas telefoner.

Ringde telia direkt när jag kom hem och ngt fel hade det blivit men han kunde inte säga exakt vad, berättade att jag stänger av mobildatan, rensar adressfältet samt har en screenshot på senast utförda åtgärd i o m att ingen mobildata har registrerats i frugans mobil efter nollställningen blir det lite svårt att snacka bort vilket han inte försökte utan erbjöd omgående avdrag på kommande faktura, en mobilpott eller helt enkelt pengarna tillbaka. Valde avdrag på kommande faktura samt lite kompensation givetvis (vilket aldrig brukar vara svårt att få av telia), jag sa att jag ville ha rabatt på kommande faktura och vips fick jag en gratismånad:D

Om telia har satt i system att försöka bluffa med mobildata utomlands i tron att folk inte har så bra koll är det lite oroväckande, jag har dock inte varit med om att det har hänt fler gånger så det kanske är en bugg någonstans i deras system ändå, stänger man av allt samt rensar adressfältet borde det väl inte finnas en chans i helvete att telefonen lyckas ta emot eller skicka data, eller!?

Ts. Gå in till en teliabutik, dom kan hjälpa dig därifrån, har själv fått hjälp av dem trots att jag har halebopabonnemang, som ngn skrev ovan, sitta å chatta med en som inte har koll på läget är lönlöst.

Glöm nu inte att kräva någon form av kompensation:tummenupp
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Frugan fick samma sms från telia när vi var utomlands för ett par år sedan trots att jag stänger ner mobildata, Rensar adressen som en säkerhetsåtgärd, nollställer datan samt tar en screenshot som ett bevis. Trots detta så fick hon ett sms om att mobildatan har nått sin gräns, observera att hela familjen har telia/halebop och ingen annan fick ngt sms trots att jag utförde rutinmässigt samma åtgärd vid exakt samma tidpunkt på allas telefoner.

Ringde telia direkt när jag kom hem och ngt fel hade det blivit men han kunde inte säga exakt vad, berättade att jag stänger av mobildatan, rensar adressfältet samt har en screenshot på senast utförda åtgärd i o m att ingen mobildata har registrerats i frugans mobil efter nollställningen blir det lite svårt att snacka bort vilket han inte försökte utan erbjöd omgående avdrag på kommande faktura, en mobilpott eller helt enkelt pengarna tillbaka. Valde avdrag på kommande faktura samt lite kompensation givetvis (vilket aldrig brukar vara svårt att få av telia), jag sa att jag ville ha rabatt på kommande faktura och vips fick jag en gratismånad:D

Om telia har satt i system att försöka bluffa med mobildata utomlands i tron att folk inte har så bra koll är det lite oroväckande, jag har dock inte varit med om att det har hänt fler gånger så det kanske är en bugg någonstans i deras system ändå, stänger man av allt samt rensar adressfältet borde det väl inte finnas en chans i helvete att telefonen lyckas ta emot eller skicka data, eller!?

Ts. Gå in till en teliabutik, dom kan hjälpa dig därifrån, har själv fått hjälp av dem trots att jag har halebopabonnemang, som ngn skrev ovan, sitta å chatta med en som inte har koll på läget är lönlöst.

Glöm nu inte att kräva någon form av kompensation:tummenupp

Tack för ditt svar :)

Det du råkat ut för verkar ju stämma bra in på vad jag råkat ut för nu 2gånger.
Dock totalvägrar Halebop erkänna något som helst misstag utan menar blankt att det är jag som surfat och därför ska jag betala.

Som det är nu så skiter de ju fullständigt i mig.
De anser väl att det värsta jag kan göra är att inte betala fakturan..
Men då är det ändå jag som åker dit på det..

Får prova och knalla in på en Telia butik imorgon och kolla läget!
Har en precis bredvid jobbet så jag hoppas innerligt att du har rätt!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tack för ditt svar :)

Det du råkat ut för verkar ju stämma bra in på vad jag råkat ut för nu 2gånger.
Dock totalvägrar Halebop erkänna något som helst misstag utan menar blankt att det är jag som surfat och därför ska jag betala.

Som det är nu så skiter de ju fullständigt i mig.
De anser väl att det värsta jag kan göra är att inte betala fakturan..
Men då är det ändå jag som åker dit på det..

Får prova och knalla in på en Telia butik imorgon och kolla läget!
Har en precis bredvid jobbet så jag hoppas innerligt att du har rätt!

Som sagt för mig har det funkat att lösa ett problem jag hade med telia trots halebopabonnemang men det var inte aurfen utomlands jag hade problem med! Frugan har teliaabonnemang men det är samma företag så visst fan borde dom kunna hjälpa dig! Du råkade inte av en händelse att nollaställa din surf efter att du stängde ner mobildatan! Själv tar jag inga risker då jag fick detta tips att göra så av en polare som jobbade för telia, bara för att vara på den säkra sidan. Lycka till och skriv hur det går!
 

Snowman89

Guest
Som sagt för mig har det funkat att lösa ett problem jag hade med telia trots halebopabonnemang men det var inte aurfen utomlands jag hade problem med! Frugan har teliaabonnemang men det är samma företag så visst fan borde dom kunna hjälpa dig! Du råkade inte av en händelse att nollaställa din surf efter att du stängde ner mobildatan! Själv tar jag inga risker då jag fick detta tips att göra så av en polare som jobbade för telia, bara för att vara på den säkra sidan. Lycka till och skriv hur det går!

Vad menar du med "Du råkade inte av en händelse att nollaställa din surf efter att du stängde ner mobildatan!"?
Om du syftar på dataräknaren i mobilen, så nej det gjorde jag inte.
Kikar man på den så är det en flatline precis mellan de tidpunkter jag varit utomlands, men massvis med data både före och efter båda tillfällena.
Tack! Jag skriver här imorgon så får vi se hur det har gått :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vad menar du med "Du råkade inte av en händelse att nollaställa din surf efter att du stängde ner mobildatan!"?
Om du syftar på dataräknaren i mobilen, så nej det gjorde jag inte.
Kikar man på den så är det en flatline precis mellan de tidpunkter jag varit utomlands, men massvis med data både före och efter båda tillfällena.
Tack! Jag skriver här imorgon så får vi se hur det har gått :)

Tänkte mer som jag skrev att som jag gör innan vi lämnar sverige nämligen att stänga av mobildatan samt nollställa räknaren för att sedan ta en screenshot på nollställningen! I frugans fall hade jag en screenshot på nollställningen och iom att datumet står när senaste nollställningen skedde är det ett bra att ha som bevis!

Hennes dataräknare nollställdes innan utresa och stod på noll när vi kom hem, ändå så fick hon ett sms om att surfmängden var slut och att hon kommer att debiteras 50€ således var det svårt för telia att hävda motsatsen då jag kunde komma med bevis! Jag erbjöd mig t o m att åka in till telibutiken för verifiering men det behövdes som sagt inte utan killen på telia löste det smidigt direkt över telefon. Så nästa gång du åker utomlands: stäng av mobildatan, radera nätverksadressen samt nollställ mobildatan och till sist, ta en screenshot på nollställningen då du får datum på sista nollställningen.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Tänkte mer som jag skrev att som jag gör innan vi lämnar sverige nämligen att nollställa dataräknaren för att sedan ta en screenshot på nollställningen! I frugans fall hade jag en screenshot på nollställningen iom att datumet står när senaste nollställningen skedde är det ett bra att ha som bevis!

Hennes dataräknare nollställdes innan utresa och stod på noll när vi kom hem, ändå så fick hon ett sms om att surfmängden var slut och att hon kommer att debiteras 50€ således var det svårt för telia att hävda motsatsen då jag kunde komma med bevis! Jag erbjöd mig t o m att åka in till telibutiken för verifiering men det behövdes som sagt inte utan killen på telia löste det smidigt direkt över telefon. Så nästa gång du åker utomlands: stäng av mobildatan, radera nätverksadressen samt nollställ mobildatan och till sist, ta en screenshot på nollställningen så får du datum på nollställningen.

Vet inte riktigt hur din dataräknare ser ut, men på min mobil kan jag justera from->till datumet.
Vilket gör att jag efteråt kan visa hur mycket data min mobil använt under ett visst intervall.
Så imorrn när jag går till Telia butiken kan jag plocka fram mobilen och visa att jag/mobilen inte använde någon data de datum jag varit utomlands.

Så jag behöver liksom inte nollställa och fixa sådär utan allt finns redan i mobilen.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vet inte riktigt hur din dataräknare ser ut, men på min mobil kan jag justera from->till datumet.
Vilket gör att jag efteråt kan visa hur mycket data min mobil använt under ett visst intervall.
Så imorrn när jag går till Telia butiken kan jag plocka fram mobilen och visa att jag/mobilen inte använde någon data de datum jag varit utomlands.

Så jag behöver liksom inte nollställa och fixa sådär utan allt finns redan i mobilen.

Ok, du har inte en iphone hör jag, jag är så jävla iphoneskadad att jag tror automatiskt att alla har en:död men verkar som att du har en del på benen ändå, skriv hur det har gått imorgon!
 

Snowman89

Guest
Ok, du har inte en iphone hör jag:D verkar som att du har en del på benen ändå, skriv hur det har gått imorgon!

Hehe jodå :)
Dessutom har jag chattat med Samsung och har konversationen sparad där Samsungs tekniska support säger att dataräknaren stämmer och att man kan lita på den.

Så i min värld finns det bara 2 scenarion.
1. Halebop har problem i sin ände vilket gör att de tror att jag använt data när jag inte gjort det.
2. Min mobil har använt data när den inte ska göra det då mobildata varit avstängt.

Oavsett vilket scenario som inträffat så bör jag inte vara betalningsskyldig då jag köpte mobilen av Halebop i April detta år.
Så är mobilen defekt så lär jag ju inte behöva betala för kostnader som den defekten orsakat, kan man tycka..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hehe jodå :)
Dessutom har jag chattat med Samsung och har konversationen sparad där Samsungs tekniska support säger att dataräknaren stämmer och att man kan lita på den.
..

Har det hänt två gånger och dataräknaren skall vara påtlitlig samt ha en utförlig logg per datum så finns bara en sak att göra; kalla på Batman...

...Kalla på Sverker menar jag...


....Kalla på de där halvmesyrerna som försöker leva upp till Sverker menar jag..


http://www.svt.se/plus/om-programmet/kontakta-oss :fakta

Jag anser att det är värre när folk drabbas av "seriösa" bolag än när någon blir blåst på förskottsbetalningen när de beställt en iPhon 7.5 på en felstavad hemsida på Internetz.
 

Snowman89

Guest
Har det hänt två gånger och dataräknaren skall vara påtlitlig samt ha en utförlig logg per datum så finns bara en sak att göra; kalla på Batman...

...Kalla på Sverker menar jag...


....Kalla på de där halvmesyrerna som försöker leva upp till Sverker menar jag..


http://www.svt.se/plus/om-programmet/kontakta-oss :fakta

Jag anser att det är värre när folk drabbas av "seriösa" bolag än när någon blir blåst på förskottsbetalningen när de beställt en iPhon 7.5 på en felstavad hemsida på Internetz.

Haha jo men det kanske vore nått.

Att det kan ha blivit fel på deras sida är ju helt och hållet förståeligt.
Det som dock irriterar mig något otroligt är faktumet att de inte har något som helst intresse i att lösa det hela och när jag försöker kontakta dem så går det inte att få tag på någon vettig människa..
Det enda de gör är att skriva svar från deras manual och hänvisa till att en tekniker ska kolla på ärendet..

En fundering dock ang hur det fungerar med bestridande av faktura.
Om jag väljer att bestrida en faktura, vad är då nästa steg för företaget?
Kan/får de bara skicka en påminnelse som nästa kontakt efter att jag skickat in en bestridan?
Bör man skicka in en bestridan med rek, eller kommer det helt enkelt bli så att de inte hämtar ut den då?
Som jag skrev i första inlägget så har jag inte behövt bestrida fakturor tidigare så jag har ingen direkt erfarenhet av hur det går till.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Haha jo men det kanske vore nått.

Att det kan ha blivit fel på deras sida är ju helt och hållet förståeligt.
Det som dock irriterar mig något otroligt är faktumet att de inte har något som helst intresse i att lösa det hela och när jag försöker kontakta dem så går det inte att få tag på någon vettig människa..
Det enda de gör är att skriva svar från deras manual och hänvisa till att en tekniker ska kolla på ärendet..

En fundering dock ang hur det fungerar med bestridande av faktura.
Om jag väljer att bestrida en faktura, vad är då nästa steg för företaget?
Kan/får de bara skicka en påminnelse som nästa kontakt efter att jag skickat in en bestridan?
Bör man skicka in en bestridan med rek, eller kommer det helt enkelt bli så att de inte hämtar ut den då?
Som jag skrev i första inlägget så har jag inte behövt bestrida fakturor tidigare så jag har ingen direkt erfarenhet av hur det går till.

Här har du lite info:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar--bedragerier/Varatjanst-du-inte-bestallt/
 

Snowman89

Guest
Tänkte mer som jag skrev att som jag gör innan vi lämnar sverige nämligen att stänga av mobildatan samt nollställa räknaren för att sedan ta en screenshot på nollställningen! I frugans fall hade jag en screenshot på nollställningen och iom att datumet står när senaste nollställningen skedde är det ett bra att ha som bevis!

Hennes dataräknare nollställdes innan utresa och stod på noll när vi kom hem, ändå så fick hon ett sms om att surfmängden var slut och att hon kommer att debiteras 50€ således var det svårt för telia att hävda motsatsen då jag kunde komma med bevis! Jag erbjöd mig t o m att åka in till telibutiken för verifiering men det behövdes som sagt inte utan killen på telia löste det smidigt direkt över telefon. Så nästa gång du åker utomlands: stäng av mobildatan, radera nätverksadressen samt nollställ mobildatan och till sist, ta en screenshot på nollställningen då du får datum på sista nollställningen.

Var precis ner till lokala Telia-butiken.
Han ringde Halebop och de kunde bekräfta att de kollade på ärendet men det var allt han kunde göra..
Han höll med om att det såg ut som att Halebop strulat till det rejält och om jag hade haft Telia så hade han krediterat det direkt.
Men då det är Halebop så måste det gå igenom deras support....

Det "roliga" är ju att sist det gick till deras "tekniska support" så fick jag svaret "betala eller bestrid" efter att de kollat på ärendet.

Så det är ju onekligen ett effektivt sätt att få in pengarna.
Få kunderna att binda sig till ett abbonemang med låg avgift, börja sedan lägga på massa konstiga kostnader på fakturorna och ta sedan bort supporten.
Så vill man inte ha betalningsanmärkningar måste man betala.
Det är bara att böja sig framåt och ta emot:död
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var precis ner till lokala Telia-butiken.
Han ringde Halebop och de kunde bekräfta att de kollade på ärendet men det var allt han kunde göra..
Han höll med om att det såg ut som att Halebop strulat till det rejält och om jag hade haft Telia så hade han krediterat det direkt.
Men då det är Halebop så måste det gå igenom deras support....

Det "roliga" är ju att sist det gick till deras "tekniska support" så fick jag svaret "betala eller bestrid" efter att de kollat på ärendet.

Så det är ju onekligen ett effektivt sätt att få in pengarna.
Få kunderna att binda sig till ett abbonemang med låg avgift, börja sedan lägga på massa konstiga kostnader på fakturorna och ta sedan bort supporten.
Så vill man inte ha betalningsanmärkningar måste man betala.
Det är bara att böja sig framåt och ta emot:död

Bestrider du behöver du in betala innan ärendet är klart, bara bestrida inkassot med om det kommer ett pga. att det inte finns något ärende att driva in.

Sen är det bara att vänta tills dom är klara, hade alla med felaktiga fakturor gjort så hade antalet felaktiga minskat rejält tror jag......
 

Snowman89

Guest
Bestrider du behöver du in betala innan ärendet är klart, bara bestrida inkassot med om det kommer ett pga. att det inte finns något ärende att driva in.

Sen är det bara att vänta tills dom är klara, hade alla med felaktiga fakturor gjort så hade antalet felaktiga minskat rejält tror jag......

Probemet är att än så länge har deras slutsats när de ansett att ärendet varit avslutata varit "Du har surfat, betala eller bestrid", samt faktumet att de ignorerar all info eller fakta jag skickar med.

Ska skicka iväg en ny bestridan på faktura 2 i både brevform och mail I eftermiddag..
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top