Värmepannor, va ska man ha?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Köpt ett hus precis som värms av en elpanna med vattenburen värme. Enligt energi deklarationen kunde man spara runt 50% om man bytte panna så känns som en bra idé :p Vad ska man ha då? Pellets eller luft/vatten?

Pellets är ju lite mer jobb men kan det ju va värt om man spar pengar på skiten.

*edit* runt 20KKw om året fristående villa
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Pellets och all förbränning, förutsatt att det finns en centralt placerad skorsten påverkar ventilation och klimat i huset på ett positivt sätt. Fast ventilation är inte liksom helt enkelt.

Finns det plats och du bestämmer dig för att elda nåt så gör det då mot en eller flera ackumulatortankar...
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Bytte från olja till luft/vatten för ca 10 år sedan och är kanonnöjd!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Huset är ju från -58 så antar att det varit olja eller dylikt innan el pannan.. Yabba klarar sig den själv när det blir kallt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bytte olja mot pellets och är helnöjd! :tummenupp Grannen bytte olja mot el och första vintern frös skorstenen sönder. :(
Huset har en Rylanderspanna från -59 som nu har en ackutank för solvärme på sommaren. Pannan slås av när solen börjar värma och ger gratis varmvatten hela sommaren utan att värma huset. :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vårt hus som är byggt 1981 har en CTC Luft/vattenvärmepump.
Jag är jättenöjd =)

Totalt 164 kvm som är uppvärmt till 20 grader.
Dyraste elräkningen låg på 1200 kr förra vintern.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Huset är ju från -58 så antar att det varit olja eller dylikt innan el pannan.. Yabba klarar sig den själv när det blir kallt?

Har ju Elspets när tempen börjar krypa neråt 17-18 minus.
Min är ju några år och jag gissar att dom man köper nu är effektivare.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har ju Elspets när tempen börjar krypa neråt 17-18 minus.
Min är ju några år och jag gissar att dom man köper nu är effektivare.

Har ochså en elpatron.
Använder den när jag ska fylla badkaret :D
(Extra varmvatten knapp)

Sen går den då å då på vintern.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
När vi köpte kåken för 14 år sedan hade den direktverkande el, elektrisk golvvärme + el radiatorer. Även garaget hade el golvvärme. Då brakade det iväg mellan 50-55 kkWh/år. Ohållbart tyckte jag då elpriset drog över 20 öre kWh. Sagt och gjort, smällde in vattenburet i hela kåken, grävde ned 60m kulvert till garaget och borrade bergvärme. Efter dessa åtgärder går det åt ca 20 kkWh/år. Investeringskostnaden pump och hål ca 100 kkr, + vattenburet 50kkr + en väldig massa egna arbetstimmar har verkligen betalat sig. Om man grovt räknar på ett elpris inklusive allt på 1 kr/kWh och 30 kkWh/år i besparing så får man fram hissnade 390 kkr som jag sluppit betala till elbolaget.

Kollade igår på pumpen efter 13 års drift:
Total driftstid värmepump 45000 h.
Total driftstid spetsvärme 700 h.
Spetsvärmen brassar på varmvattnet ibland och stöttar lite sporadiskt då det blir kallare än -15.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Luft/vatten är ju sjukt smidigt, även om pellets skulle vara billigare så är det värt någon extra krona för ett underhållsfritt system.
Det i samband med en solpanel så kommer du bli sjukt nöjd.

Själv har jag fjärrvärme men bor i en stad där fjärrvärmeverket är så extremt misskött när det gäller ekonomi och det kostar runt 90 öre/kWh så jag hade tänkt installera bergvärme. Mest för att framtidssäkra vid utbygge av kåken men nu funderar jag på att kasta in luft/vatten istället då det har blivit väldigt effektivt.
Enda nackdelen jag kommer på är att man får dras med ett fult uteaggregat och det är väl den punkten jag tvekar över just nu.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kör frånluftsvärmepump och är sjukt nöjd, total elförbrukning sjönk 64% från vattenburen el trots att vi samtidigt ökade temperaturen i huset. Hushållsel ingår i det, utan det blir det > 70 % besparing. Tar inte så många år att spara in den investeringen.

Men att det blev frånluftvärme blev att vi pga markradon ändå ville öka ventilationen då vilåg nära gränsvärdet, annars hade det antingen blivit en "vanligt" luft-vatten eller pellets då det hade varit billigare och det tar ett antal år att köra hem mellanskillnaden. Kan tillägga att det är den kraftigaste som fanns på marknaden då den köptes 2009, finns många klena flvp som inte räcker till och som tyvärr hjälpt till att ge flvp ett sämre rykte än den förtjänar som konstruktion.

Kör du luft-vatten så bör du tänka på att aggregaten ofta bullrar en hel del och kan bli värre med ålder, så se till att den står på den sida av huset där den stör minst, har en granne några hus bort som har en pump som låter så jag hade klagat om jag varit närmsta granne, ingen höjdare att ha vid uteplats. Visst är det värre på vintern då man kanske ändå inte sitter ute, men det ska ju även värmas varmvatten.

Pellets är säkert billigast, speciellt på vintern, men kräver mest jobb, hur mycket automatisering man än bygger in. Men det ger ju också viss ventilationseffekt och vi funderade ganska länge på att köra den lösningen istället.

Vi får möjlighet till fjärrvärme snart, men dom skulle nästan ha 1 spänn per kWh värme, blir ju bara obetydligt billigare än att köra el.:va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Pellets är säkert billigast, speciellt på vintern, men kräver mest jobb, hur mycket automatisering man än bygger in. Men det ger ju också viss ventilationseffekt och vi funderade ganska länge på att köra den lösningen istället.

Vi får möjlighet till fjärrvärme snart, men dom skulle nästan ha 1 spänn per kWh värme, blir ju bara obetydligt billigare än att köra el.:va

Det ska ju, precis som med motorcyklar, inte bara vara det billigaste utan man ska trivas också. Jag hade dåligt med pengar och en kombipanna som eldades med olja så då blev pellets ganska självklart.
Sedan det lilla jobb som behövs är inte stort, ungefär som att ta på sig hojkläder istället för att bara kliva in i bilen och vrida om nyckeln. Jättejobbigt för bilister men för oss hojåkare inte jobbigare än att klä sig på morgonen. Och så kan jag elda med ved. :)

Fjärrvärme borde vara framtiden men verkar inte skötas som det. Ett fjärrvärmeföretag som Stockholmarna sålde till Finland gick nyligen i vinst med ungefär samma summa som inköpspriset! :va Om det stämmer vet jag inte, det var en "kunnig" människa som "visste"...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Luft/vatten. Kolla Nibes F750

Bara den lilla inte helt oviktiga detaljen att F750 är en frånluftsvärmepump. Det betyder att den tar tillvara på energin i frånluften och löser värme och ventilation på ett installations- och investeringsmässigt effektivt sätt, inget annat. Tilluft via friskluftsventiler med kallras och iskall luft. En sniklösning som kanske passar bäst i väldigt välisolerade hus?

En luft/vatten tar enegin från uteluften. Samma princip som en bergvärme men den jobbar mot luft istället för vatten. Löser inte ventilationen som då måste lösas på nåt annat sätt. En luft/vatten ( eller berg- jord- grundvattenvärme ) i kombination med nån modern FTX för ventilation piskar en frånlufts på effektivitet så det visslar om det.

EDIT: såg efter jag postat att du ett par inlägg senare outade att det var en frånlufts. Då kan man ju fundera på varför du skrev "Luft/vatten kolla Nibe F750"?
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det är ju ingen våldsam elförbrukning. Kolla på tex Nibes sortiment av luft/vatten. Undvik ctc, konstig varmvattenberedning och konstruktionen med slingberedare gör att den gärna tuggar elpatron. Annars e ju direktförångade maskiner jefligt effektiva. Kolla Mitsubishi och Daikinssortiment. Mitsu garanterar ju +verkningsgrad ner till -25grader på deras lite större maskiner.:fyllisar
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns ju även en täljstens kamin och en luft/luft värme pump i huset så känns som att luft/vatten är det smidigaste och bästa valet efter att ha hört alla bra inputs :)
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ärfh.. Kör med vanlig ved jag, med 2kbm acctank.
Värmer upp 200kvm byggt -66 för 6000kr /år. Med varmvatten.
Då knuffar jag in veden i huset, dvs köper färdigt
En timmes jobb i månaden oktober till mars för att få in det och sota ut pannan. Om du nu var ute efter besparingar.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ärfh.. Kör med vanlig ved jag, med 2kbm acctank.
Värmer upp 200kvm byggt -66 för 6000kr /år. Med varmvatten.
Då knuffar jag in veden i huset, dvs köper färdigt
En timmes jobb i månaden oktober till mars för att få in det och sota ut pannan.

För en annan som är uppvuxen på en skogsfastighet och veduppvärmd kåk så betalar man gärna mycket för att slippa skiten :crash
Det är skönt att vara i skogen och även att elda, men inte när man MÅSTE göra det...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top