Tips på actionkamera samt fäste på hojen?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tja! Tänkte köpa en kamera till hojen i julklapp. Jag vill betala så lite som möjligt men ändå inte få filmer som ser ut att vara skapta av en potatis.

Hittade den här som var billig och man får med hjälmfäste bland annat. http://www.teknikmagasinet.se/produkter/foto-o-video/actionkameror/rollei-bullet-youngstar-black

Hittade youtubevideo inspelad med kameran, resultatet är godkänt enligt mina mått. Skulle dock inte göra något om kvaliten var något lite bättre, men för 500kr är det topp notch.
https://www.youtube.com/watch?v=XX9Urpcctvo

Vad jag undrar över mer är fäste. Hjälmfäste ingår ju, så det låter smidigt. Men hur funkar ett hjälmfäste? Behöver man borra hål i hjälmen eller nåt? För jag är inte särskilt sugen på att göra åverkan på min hjälm som kostade 5 papp.

Så om hjälmfäste inte skulle passa mig, vad finns det för andra alternativ? Fäste på tanklocket skulle nog vara rätt nice, gillar att kolla videor med den monteringen för instrumentpanel etc brukar synas bra, samt lite mindre brus ofta. Men finns det "universal" fästen som passar alla kameror och alla tanklock? Byter hoj rätt ofta så är inte sugen på att köpa tremiljoner olika fästen..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
På hjälmen sätts det med klisterlappar, typ 3M som sitter som fan. Har kunnat åka 200 utan att det lossnat iaf med en Denver(liknande 500kr).

Är också intresserad av fästen på hojen
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Så pass! Men klistret, förstör inte det också hjälmen? Tänker att lacken åtminstone borde bli krajjad. Och vad är 3M?
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Ica säljer faktiskt en kamera som är helt ok. Trot det eller ej! :)

Har själv denna kamera och den spelar in helt ok i full HD. Inte GoPro klass. Men inte långt ifrån! Är jäkligt nöjd faktiskt. Kan gräva fram en länk nånstanns där jag har filmat med den om du vill. Här är länken till kameran på Ica:

http://www.icahemma.se/actionkamera-ac5000w-denver-p-28587-c-1808.aspx
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fanns en billig på ebay med en jäkla massa fästen till. 3 batterier osv... Skulle kameran va skit så har du iaf testat en för ca 500 kr oså köper du den nya billiga gopron och så har du massa fästen som passar den eftersom. Den från ebay har likadana. ;)
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har den kameran. Är hyfsat bildkvalite men ljudet blir inget vidare. Men den är väldigt prisvärd iaf
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ska du ha filmerna enbart till dig själv eller vill du gärna dela med dig till andra om dina hojupplevelser? I så fall bör du satsa på en GoPro tycker jag. Fullt med riktigt bra fästen och den billigaste gopro kostar inte längre skjortan :)

Är det bara till dig själv och kan tänka dig lägre kvalité till lägre pris, så är det en annan sak tycker jag. Men för att andra ska uppskatta ett klipp som de inte själva har varit med om så tror jag nog att högre kvalité kan vara att föredra.
Jag ver inte exakt hur kvalitén är på billigaste GoPro, och contour kanske kan matcha kvalité/pris, men GoPro har så mycket bra fästen :)

Det kan väl åtminstone vara värt att kolla upp det :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ska du ha filmerna enbart till dig själv eller vill du gärna dela med dig till andra om dina hojupplevelser? I så fall bör du satsa på en GoPro tycker jag. Fullt med riktigt bra fästen och den billigaste gopro kostar inte längre skjortan :)

Är det bara till dig själv och kan tänka dig lägre kvalité till lägre pris, så är det en annan sak tycker jag. Men för att andra ska uppskatta ett klipp som de inte själva har varit med om så tror jag nog att högre kvalité kan vara att föredra.
Jag ver inte exakt hur kvalitén är på billigaste GoPro, och contour kanske kan matcha kvalité/pris, men GoPro har så mycket bra fästen :)

Det kan väl åtminstone vara värt att kolla upp det :)

Jag skulle gärna köpa en gopro, om jag hade råd. Är student och sparar till att köpa mig en k1 så varje femhundring räknas. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag skulle gärna köpa en gopro, om jag hade råd. Är student och sparar till att köpa mig en k1 så varje femhundring räknas. :)

Ja det är klart. jag tänkte att eftersom det finns väldigt billigare varianter som inte kostar mer än nån hundralapp extra jämfört mot budgetkameror :)

GoPro Hero: Den perfekta instegsmodellen, 1080p@30 FPS och 720p@60 FPS, 5 megapixel stillbilder i upp till 5 b/s, QuikCapture, SuperView™ och Auto Low Light. Vattentät ner till 40m. Manual endast på Engelska

Pris: 1290
Länk till kameran.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag skulle gärna köpa en gopro, om jag hade råd. Är student och sparar till att köpa mig en k1 så varje femhundring räknas. :)

Och det är väl innehållet som är mest intressant eller hur, då behöver inte kameran alltid vara den bästa för att andra ska uppskatta det:tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
750:- inkl frakt, GoPro´s fästen passar rakt av.

 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ja det är klart. jag tänkte att eftersom det finns väldigt billigare varianter som inte kostar mer än nån hundralapp extra jämfört mot budgetkameror :)



Pris: 1290
Länk till kameran.

Ingår det fästen till den kameran då? För annars blir det ju ett par hundralappar till på det. :/

Sen undrar jag rent allmänt om actionkameror, oavsett specifikt märke, brukar det finnas möjlighet att koppla in en extern mic till dessa?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Jag hade en Rollei innan jag gick över till Gopro och det var rent av skit men ska du bara ha filmerna för att se hur det ser ut när du kör och är helt ointresserad av bildkvaliteten så kan den säkert funka.

Den mest irriterande bristen var de stora stegen kameran tog vad gäller ljusförhållande, ena sekunden mörkt och nästa jätteljust. Sen hängde den inte med när hastigheten ökade heller, då släpade bilden över delar av skärmen så det såg ut som en gammal sönderspelad VHS.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Köp en Gopro eller Sony av förra modellen då folk ofta vill byta till det senaste och säljer dessa billigt. Det är bra mycket bättre lins i både Gopro och Sony än de billiga.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köp en Gopro eller Sony av förra modellen då folk ofta vill byta till det senaste och säljer dessa billigt. Det är bra mycket bättre lins i både Gopro och Sony än de billiga.

Kostar ju fortfarande i alla fall 1000-1500kr vad jag sett
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Med tanke på hur många timmar du kommer att spendera med att redigera video i framtiden så kan jag personligen tycka att det är värt varenda krona att köpa en lite bättre kamera (läs gopro).
Eftersom vi alla vet att tid är pengar. Det är faktiskt extremt stor skillnad på kvaliteten. Det handlar inte bara om pixlar och fps, bitrate spelar sjukt stor roll med.
//Glad amatör

Vill du bara testa att filma så har de flesta nyare highend mobiltelefoner en helt okey kamera.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
750:- inkl frakt, GoPro´s fästen passar rakt av.


Det finns även en version utan wifi som är/borde vara lite billigare om man är priskänslig.

Fast om man nu ska ha en actionkamera till julafton 2014 får man ju i stort sett springa runt i butiker (kanske kan kolla lagersaldo på nätet först) och ta vad de ha i lager. Även om det antingen blir dyrare eller man får en sämre kamera än om man har tid att beställa.
När jag beställde en liten quadcopter från Kina så var det ca 5 veckors leveranstid.
Å andra sidan är det fortfarande mycket kvar av 2015 (med tanke på att året inte börjat ännu), så beställer man nu så missar man inte mycket även om det skulle vara 5-6 veckors leveranstid. Om man inte tänkt att filma massa innan nyår och i januari.


Sen undrar jag rent allmänt om actionkameror, oavsett specifikt märke, brukar det finnas möjlighet att koppla in en extern mic till dessa?

Det ska gå på GoPro, åtminstone det bättre modellerna.

Rimligtvis borde det bättre konkurrenterna också ha sådana möjligheter.
Men tror inte man kan svara generellt för alla actionkamera modeller.

Lite som att fråga "Hur snabbt går en motocyckel från 0-100km/h".
Det är ju rätt stor skillnad om det är en 1000cc eller en 125cc (och massa andra variabler förutom enbart motorvolym).

I någon tråd var det någon som skrev att han använde fristående mic och sen synkade bild och ljud i redigering. Så det är också en möjlighet.


Vill du bara testa att filma så har de flesta nyare highend mobiltelefoner en helt okey kamera.

Problemet med det är väl bara att en highend telefon kostar en slant om man inte redan har en. Plus att actionkamerorna med vattentätt hölje, även de billigare, borde ha större chans att överleva regn, stenskott, etc.
Samt att man kanske använder telefonen till annat än att bara filma med, vilket kan ställa till det om man skulle råka förstöra den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top