Hur räknar egentligen försäkringsbolagen?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då kan du busenkelt förklara varför ZX-10R har dyrare försäkring än Yamaha R1?

Antingen för att försäkringsbolaget vet att imponerande broschyrsiffror attraherar squids, wannabee's, omogna piloter och andra för dem potentiella högkostnadspersoner. Eller på grund av:

- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte försäkringsbolaget. - "Fan, ingen kommer ju att köpa en sådan. Bäst vi drar upp priset rejält på det fåtal försäkringar vi säljer...".

:crash
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hörrö du, jag körde både R1 och R6 i många år och jag körde som ett svin :7peta

Svinbra..? :va



Nä, men såhär blev premien hel/hel hos Folksam på mina R6:eek:r:
-00 8.800:-
-02 14.600:-
-05 14.200:-

Nästan dubbla premien på -02 jmf med -00, trots att bara baklyset skiljer mellan dem. Farligt baklyse?

De verkar blunda och kasta pil när de sätter premier...
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Antingen för att försäkringsbolaget vet att imponerande broschyrsiffror attraherar squids, wannabee's, omogna piloter och andra för dem potentiella högkostnadspersoner. Eller på grund av:

- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte försäkringsbolaget. - "Fan, ingen kommer ju att köpa en sådan. Bäst vi drar upp priset rejält på det fåtal försäkringar vi säljer...".

:crash

Fast alla vet ju att Yamaha R1 leder klotligan :fakta
Detta beror ju absolut inte på att var fjärde ny sporthoj som såldes mellan -98 till -05 var just en ny R1:rolleyes:
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är att bolagen har ett för litet underlag på supersporthojsförsäkringar. Matar man in sådana i ett analysprogram för t.ex bilolyckor då får man fram jättekonstiga siffror eftersom underlaget är alledels för litet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Problemet är att bolagen har ett för litet underlag på supersporthojsförsäkringar. Matar man in sådana i ett analysprogram för t.ex bilolyckor då får man fram jättekonstiga siffror eftersom underlaget är alledels för litet.
Du har så rätt, med ett litet underlag på en hoj blir den potentiella risken så mycket större.

Säg att en förare per år på en Ninja klotar så illa att denne blir 100% invalid. Det innebär att FB uthålligt och i snitt kanske ska betala ut 300 kkr/år till denne förare livet ut (jaja, något lägre efter 65 år). Säg att bolaget har 25 hojar av samma typ och årsmodell och anser att varje årsmodell av samma hoj ska bära sina kostnader. Det innebär att årskostnaden på Trafikdelen i dessa försäkringar blir 300 000:-/25 = 12 000:-/år. Sedan kan vi börja fördela ut övriga skador, administrativa kostnader och vinst...

Bolagens räknesnurra för att beräkna premie utefter den riskmodell de valt är en mycket väl bevarad hemlighet då förmågan att förutsäga riskerna är den konkurrensfördel som betyder allra mest. Stor kundkategori i ett visst segment eller riskgrupp = bra prognoser för att de håller sig till de statistiska modellerna = lägre risk för allvarliga felbedömningar.

Som någon tidigare skrev - Daytona har i princip varit den enda supersporthojen med anständiga försäkringspremier sedan 06 - och hur ser nu statistiken och tillhörande premie ut? De senaste åren är det S1000RR som alla literförare trånat efter, för de vinner ju alla tester. Vad tror Ni prognoserna för Bumsens premier är, om bolagen väljer att modellen ska bära sina egna kostnader fullt ut?

Som Alatalo säger - det gäller att hitta en hoj som under ett par år framåt befinner sig i en nedåtgående popularitetstrend bland SH-kollektivet om man vill optimera sin försäkringspremie. Och sedan undvika att klota.

Så enkelt kan det faktiskt vara... ;)
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Jag flyttade 150 m inom samma bostadsrättsförening. Hojen stod kvar i samma hojförråd (i föreningens lokaler). Ändå höjdes försäkringen ty jag flyttade adressmässigt närmare stöldepicentrum.

(I normala fall hade jag sagt upp försäkringen p.g.a stelbentheten i det beskedet men just då hittade jag inget annat bolag som ens var i närheten prismässigt)

Bara garage-försäkring (stöld).
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
i Syd europa "Polen" betalar jag 450kr / år i trafikförsäkring på en GSXR 750 K8 :) och här kör de som… jag längtar till sverige helt enkelt :huvet

Vi som ändå sitter i samma båt, varför i helvete kör du TRAFIK?! Vad kostar hel/hel?! Jag bor ändå på landet nu och betalar 11 300.. Hel/hel, bil, villa och hoj på samama bolag. :gråta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och det är ju så det ska vara, eller hur?:)
Jag tror och anser personligen att det ska vara så, däremot är ju BMW ett av få fabrikat som fortfarande erbjuder någon form av märkesförsäkring och (förmodligen) kan påverka FB att t ex sprida risken i Trafikdelen till en större population (i extremfallet samtliga försäkringstagare inom ramen för avtalet).

Naturligtvis blir inte detta attraktivt då t ex Bilsport & MC konkurrensutsätter sådana märkesförsäkringar genom att endast erbjuda BMW utan R i typbeteckningen motsvarande skydd, blir de då billigare lär endast R-hojarna bli kvar i märkesförsäkringen. Jag tror detta öde drabbade bland annat IF/Triumph när den affären hastigt avslutades..

Men visst är även försäkringsmarknaden ett korresponderande kärl, inget bolag accepterar att bli sittande med endast kraschkungarna i sin kundstock. Därför tror jag att bolagen snart gått på sina minor och vi SH-åkare får bära våra kostnader själva. Och den tidigare slutsatsen kvarstår - att akta sig för de hojar som "alla" bara måste köra, särskilt när de börjar komma ner i pris på begagnatmarknaden...

Mina 2p :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad tror Ni prognoserna för Bumsens premier är, om bolagen väljer att modellen ska bära sina egna kostnader fullt ut?

Och det är ju så det ska vara, eller hur?:)

Det tycker inte jag! Om det bara är två som kör en gammal Hynda 750 och den ene vurpar rejält och kostar miljonbelopp så kommer den andre att stå med en oförsäkringsbar hoj. :va

Vi måste vara flera som delar på risken annars är vi till slut nere på individnivå där du själv får stå för alla kostnader. Däremot tycker jag att personerna som dras till det senaste och värsta och kör på ett sätt som är en större risk på något sätt borde stå mer för kostnaderna. Otur kan vi alla ha och, som vi sett i andra trådar, det måste inte bombas för att kosta försäkringsbolaget stora pengar.

Man kan tycka det är bra att en del bolag plockar russinen ur kakan så det billigare för mig som är så säkerhetsmedveten och duktig på en tråkig glidare men när försäkringsbolagen sedan ser glidaren som SportHoj jämfört med en tråkig bil så är det inte lika billigt längre... :(

Triumphförsäkringen hos IF försvann när alldeles för många som inte hade råd att försäkra en Fireblade eller R1 köpte en Daytona och vurpade sönder den försäkringen... Har för mig att en helförsäkring kostade 4 000:- för 15 år sedan och det var för billigt då. 130 hästar räcker inte längre så nu är det billigare men hojen är fortfarande underbart trevlig att köra.:tummenupp

Och Bilsport utan MC tycker fortfarande att det är en SportHoj!:banana
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Däremot tycker jag att personerna som dras till det senaste och värsta och kör på ett sätt som är en större risk på något sätt borde stå mer för kostnaderna.

Men det är ju så det är nu; sporthojar körs på ett sätt att de kraschar ofta = dyra premier. Vi är alltså överens. Eller?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Vi måste vara flera som delar på risken annars är vi till slut nere på individnivå där du själv får stå för alla kostnader. Däremot tycker jag att personerna som dras till det senaste och värsta och kör på ett sätt som är en större risk på något sätt borde stå mer för kostnaderna.

Fast nu förstår jag inte hur du resonerar? Du vill ha nån slags enhetspremie för alla typer av hojar och förare men inte för dom som kör nytt och tar risker?

Personligen hade jag gärna sett att alla avställningsbara försäkringar togs bort, att alla försäkringar knöts hårdare till person än fordon och att självriskerna generellt var högre. Allt för att komma åt skenförsäkringar och annat trixande samt onödigt nyttjande av försäkringar.

Gärna en återgång till gamla tiders premiesystem baserat på skadefria år.

Ni som tror att försäkringsbolagen tjänar massa pengar på de höga sporthojspremierna behöver nog tänka till en gång extra.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Men det är ju så det är nu; sporthojar körs på ett sätt att de kraschar ofta = dyra premier. Vi är alltså överens. Eller?
Hojen är nog peanuts i sammanhanget.
Invaliditet+skador, livslångt, är nog en betydligt större kostnad.
Däremot är det rätt billigt när nån kör ihjäl sig. Iaf för försäkringsbolagen..
(förstå mig rätt nu...)

#26 innehåller del läsvärt
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ni som tror att försäkringsbolagen tjänar massa pengar på de höga sporthojspremierna behöver nog tänka till en gång extra.

Klart de tjänar pengar, annars skulle de inte erbjuda någon lösning alls. Vilket ju sker från vissa bolag emellanåt, typ 40000/år för halvförsäkring och liknande sätt att undvika affär.

Men var så säker på att de tjänar pengar.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Mitt bolag i USA satte premier efter slagvolym. Flång ny zx10r kostade 2005 under $400 hel/hel... Milwaukeejärnens antal gjorde att det fungerade.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hojen är nog peanuts i sammanhanget.
Invaliditet+skador, livslångt, är nog en betydligt större kostnad.
Däremot är det rätt billigt när nån kör ihjäl sig. Iaf för försäkringsbolagen..
(förstå mig rätt nu...)

#26 innehåller del läsvärt

Sant, kostnader hojskadorna är säkert peanuts jämfört med personskadorna. Men resonemanget att sporthojar kraschar ofta och därför bör ha dyra premier håller troligen ändå; många krascher = höga premier. Man kan dessutom anta att en sporthojskrasch slutar mer illa för föraren än en glidarkrasch eftersom sporthojskraschen troligen sker från en högre hastighet….
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om vi vet hur FB resonerar så kan man anpassa sig.
Nu är det dyrare att försäkra sporthojar för de vurpas men det är väl inte hojarna utan förarna som vurpar! :va
Om en gammal enkelkams Hynda 750 blir populär och börjar vurpas så måste alla andra ägare, utan att blivit större risk för FB, betala mer tills de som vurpar drar vidare till något annat.

Bra kan tyckas, de får ju stå för risken! :tummenupp

Men om det betyder att de som inte vurpar säljer blir då en gammal Hynda ännu dyrare när färre delar på risken. Bra tycker en del men har den gamla Hyndan med gummiram och enkelskiva med enkolvsok blivit farligare? :va

Nu var det 40 år sedan den var ny och dåtidens 200-hästarshoj. Sedan kom Kawa 900 och tog över. Fler hästar men inte bättre väghållning...:rolleyes:

När SportHojar blivit för dyra och "riskerna" upptäckt lyckan i tvåhjulssladdande på grus flyttas premiehöjningarna dit. Inte lika bra för de som har haft låg premie på grushojen eller har de också blivit större risk? :va

Det jag ogillar mest med nuvarande system är att jag betalar lika hög premie oavsett hur mycket jag tjänar. Vid en personskada är det min inkomst som bestämmer ersättningen. 300 000 eller 3 000 000 årligen livet ut vid invaliditet beror på min inkomst inte var jag bor, hur länge jag kört eller vilken sorts hoj.

För de stora kostnaderna är, som sagt, inte att reparera hojen utan personskador. Och en stoppsladd i 30 kan ge månadslånga sjukskrivningar.

Jag skulle vilja ha mer risk på person och mindre på hojtyp. Det gamla premiesystemet gjorde det dyrare i början men när jag inte vurpat blev det billigare med tiden.

Men premie efter kubik var ju inte lysande heller så ett perfekt system kommer inte att finnas.

Men olika FB har numera olika sätt att sätta premier. Gjensidige tar hänsyn till hur länge jag haft körkort och hur länge jag ägt hojen. Ny hoj upp till två års ägande vurpas oftare än äldre så de är dyrare.

Vilket gjorde att en nyare hoj blev billigare för jag ägt den längre! :rolleyes:

Nu behöver jag egentligen inte bry mig så mycket direkt eftersom jag inte har behov att det senaste och snabbaste som vinner tester i tidningar. Jag har kört över 30 år på äldre SportHojar som inte varit bäst på länge så jag kan välja bort en ny 200-hästarshoj utan problem. Jag har inte vinnarskalle heller så om jag blir ifrånåkt på bana eller landsväg gör inget. :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vi som ändå sitter i samma båt, varför i helvete kör du TRAFIK?! Vad kostar hel/hel?! Jag bor ändå på landet nu och betalar 11 300.. Hel/hel, bil, villa och hoj på samama bolag. :gråta

jag tror den skulle hamna på 10-14k :p trafik är billigt i polen men that's it typ. skall faktiskt undersöka halv försäkring snarast dock för man vill ha lite stöld skydd ändå :Bugar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top