Hur räknar egentligen försäkringsbolagen?

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Har kollat på försäkringar på hojar jag vill ha och på min egen hoj (Thundercat) och måste säga att jag är helt konfunderad.. Kollade först upp en 2007 Daytona 675 och där var länsförsäkringar billigast på 29000kr per år(!) så kollade även upp Yamaha R6 (2004) och R1(2005) och fick ett pris om 14000 på R6an och ca 9000 för R1an vilket bara är 500 mer än jag betalar för min hoj! :tummenupp

Känns helt ologiskt att R1 ska vara billigare än R6 och att Daytonan dubbelt så dyr som R6.. Räknar dom på hur många % av en modells population som har kraschat utöver vikt/effekt och ålder på förare eller är det så att det går efter vad modellen heter så att det blir dyrare med ett häftigt modellnamn? :va

Och Thundercaten måste ju vare hemskt farlig när vissa inte velade försäkra den och att den var dyrare än R1 på vissa bolag :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Första generationen R1, 2/3-dels bortfall och premien satt därefter=ingen ung/fattig hade råd att försäkra de senare=färre mos=sjunkande premie=fler har råd=fler mos=högre premie=......osv.

Du har valt modeller som är i sin topp eller dal i sin försäkringslivscykel, sen, att yammaförare är ett lite vassare släkte är ju ingen hemlighet. :D
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Försök att förklara varför en CB1000R -14 har dyrare försäkring än en Kawasaki Z1000 -14 :rolleyes:?
Och detta hos Bilsport & MC, ett bolag som egentligen ska kunna sånt här.
CB1000R har ju ett R i beteckningen och då blir den automatiskt dyrare trots mindre hästar och högre vikt.
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Att Yamaha förare är lite bättre är ju en allmän sanning men tror tyvärr inte att det är något som försäkringsbolag tar i beaktande(Enligt säker källa så är det tyvärr inget damerna heller tar i beaktande). Tycker försäkringsbolagen skulle bli bättre på att veta vad de försäkrar istället för att kolla efter R eller att premierna baseras delvis på föraren och dens skadestatistik istället för enbart hojen, är trots allt föraren som klotar hojen och inte hojen som klotar föraren :) Läste även någonstans att 15% av trafikanterna står för 50% av alla skador/olyckor.

I vilket fall så blev valet av ersättare till Thundertwaten rätt enkelt, R1an är snygg, billig att försäkra och lite läskig men bäst av allt så är det en Yamaha :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försök att förklara varför en CB1000R -14 har dyrare försäkring än en Kawasaki Z1000 -14 :rolleyes:?
Och detta hos Bilsport & MC, ett bolag som egentligen ska kunna sånt här.
CB1000R har ju ett R i beteckningen och då blir den automatiskt dyrare trots mindre hästar och högre vikt.

Jag gissar att Honda har mycket dyrare reparationskostnader/reservdelspriser än Kawasaki. Det ju försäkringsskadorna som MC-firmorna och försäkringsbolagen lever på. Men försäkringsbolagen måste ju se vad reparationerna kostar beroende på MC-fabrikat.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tycker försäkringsbolagen skulle bli bättre på att veta vad de försäkrar istället för att kolla efter R eller att premierna baseras delvis på föraren och dens skadestatistik istället för enbart hojen, är trots allt föraren som klotar hojen och inte hojen som klotar föraren :) Läste även någonstans att 15% av trafikanterna står för 50% av alla skador/olyckor.

Men är det inte det de gör? Sporthojsförare leker räserförare på väg och bana = klotar ofta = dyr försäkring = vettigt. Tycker jag.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Helt övertygad att de tar så mkt betalat de kan, oavsett. Något annat hade varit konstigt. Den ena typen av hoj betalar för en annan. Marknaden (vi) betalar o reglerar priset.
Kostnaden för våra personliga skador sker via skattemedel i slutändan.

Finns ingen logiskt förklaring att det är vagnskade delen (helförsäkring) som ökat mest, när jag flyttar från landet till staden. Vi kör på samma vägar. Stöld delen borde det vara skillnad på kanske.

Hm heter det nyttja eller utnyttjar försäkringen?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jaa det är ett riktigt mysterium det där med försäkringar. Intressant pris du fått på thundercaten. Jag betalade 238kr/mån för min, helförsäkrad. Dock var det en 97a så den var ju 4 år äldre än din - dock helt exakt samma modell vad jag vet? Dessutom var jag 23 bast och bodde i centrala gbg när jag hade den. Intressant som sagt..
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
I syd Europa är det 6 månader längre säsong, lägre utbildade förare, 32% mindre i pålagd skatt på trafikförsäkringen och ändå totalt sett betydligt billigare än i Sverige:va
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Jag flyttade 150 m inom samma bostadsrättsförening. Hojen stod kvar i samma hojförråd (i föreningens lokaler). Ändå höjdes försäkringen ty jag flyttade adressmässigt närmare stöldepicentrum.

(I normala fall hade jag sagt upp försäkringen p.g.a stelbentheten i det beskedet men just då hittade jag inget annat bolag som ens var i närheten prismässigt)
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Jag flyttade 150 m inom samma bostadsrättsförening. Hojen stod kvar i samma hojförråd (i föreningens lokaler). Ändå höjdes försäkringen ty jag flyttade adressmässigt närmare stöldepicentrum.

(I normala fall hade jag sagt upp försäkringen p.g.a stelbentheten i det beskedet men just då hittade jag inget annat bolag som ens var i närheten prismässigt)

Har du bara halv? Eller hur vet du att det var just som stöld ökade?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Försök att förklara varför en CB1000R -14 har dyrare försäkring än en Kawasaki Z1000 -14 :rolleyes:?

Busenkelt.

- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte kunden då han tjööpte hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte tjuven då han snodde hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte försäkringsbolaget då de satte priset.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kruxet med försäkringar är ju att produkten bygger på att försöka förutse det som inte har hänt (än). Hela den osäkerheten borgar ju för att prissättning kommer vara svåranalyserad.

Om bolaget t ex delar in försäkringar i klasser om hojtyp och geografi, så kan iaf jag tänka mig att när det kommer nån och vill teckna försäkring för en hojtyp i ett område med dåligt statistiskt underlag så åker priset upp "just in case".

Bolagen vill ju att alla försäkringstagare över tid ska bära sina egna kostnader, plus ge en vinst till bolaget naturligtvis.

Problemet är väl att sporthojsförsäkringar generellt sett inte bär sig över tid.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
I syd Europa är det 6 månader längre säsong, lägre utbildade förare, 32% mindre i pålagd skatt på trafikförsäkringen och ändå totalt sett betydligt billigare än i Sverige:va

i Syd europa "Polen" betalar jag 450kr / år i trafikförsäkring på en GSXR 750 K8 :) och här kör de som… jag längtar till sverige helt enkelt :huvet
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Busenkelt.

- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte kunden då han tjööpte hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte tjuven då han snodde hojen.
- "Vem fan vill ha en Kawa...?" tänkte försäkringsbolaget då de satte priset.

Då kan du busenkelt förklara varför ZX-10R har dyrare försäkring än Yamaha R1?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top