Problem vid byte av framlykta. Hel/halvljus

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har en kawa z750 som jag bytt framlykta på. Orginalet har två separata lampor, en helljuslampa och en halvljuslampa som är kopplade till en varsin kontakt på motorcykelns elsystem.

Jag ska byta till en lampa från Yamaha mt-03 och jag undrar hur jag ska göra för att få det att fungera? Mt-03 lyktan har bara en glödlampa som sköter både hel och halvljus och det finns således bara en kontakt på den nya framlyktan men fortfarande två stycken kontakter på hojen.

Med vänlig hälsning, Jocke
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Like this:

p43t38_h4_wm.jpg
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Tack för bilden! Du får gärna förklara lite mer utförligt om du vill och kan!
Ska jag koppla från båda kontakterna på hojen eller räcker det med en av dem ?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tack för bilden! Du får gärna förklara lite mer utförligt om du vill och kan!
Ska jag koppla från båda kontakterna på hojen eller räcker det med en av dem ?
Antar att du har två H7-lampor på hojen.
Det du behöver göra är att koppla den kabel som har ström när du har halvljuset på, till den övre kontakten på lampan.
Sedan den kabel du har ström på när helljuset är påslaget till den högra kontakten på lampan.
Och jord från valfri kontakt på hojen till den vänstra på lampan.

Vettigast är att tillverka ett par kablar med kabelskor på, undvik att klippa av kablarna som sitter original.
Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Ja det är två stycken h7.
Så jag kopplar alltså kablar mellan den ena av de nu två lampkontakterna på motorcykeln till den nya lampan med hjälp av kabelskor?

Tack för beskrivningen, är med på allt du säger förutom det sista:

"Och jord från valfri kontakt på hojen till den vänstra på lampan", de går inte att koppla rakt av från kontakten på hojen alltså?


Kan det här vara något? Om jag kopplar de där sladdarna till den ena lampkontakten på hojen?
http://www.ebay.de/itm/P45t-P43t-H4-Bilux-Gluehbirnen-Anschlussbuchse-1-/281525464522
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ja det är två stycken h7.
Så jag kopplar alltså kablar mellan den ena av de nu två lampkontakterna på motorcykeln till den nya lampan med hjälp av kabelskor?

Tack för beskrivningen, är med på allt du säger förutom det sista:

"Och jord från valfri kontakt på hojen till den vänstra på lampan", de går inte att koppla rakt av från kontakten på hojen alltså?


Kan det här vara något? Om jag kopplar de där sladdarna till den ena lampkontakten på hojen?
http://www.ebay.de/itm/P45t-P43t-H4-Bilux-Gluehbirnen-Anschlussbuchse-1-/281525464522
På båda dina H7-kontakter så är den ena kontakten plus och den andra jord.
Du kan använda vilken du vill av dessa till att jorda H4-lampan med, eller dra en kabel till valfri jordpunkt på hojen.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
På h7 lampan finns två bara två stift, vilken är då jord?
Innebär det att det inte finns någon jordad stift i kontakterna på hojen att koppla till nya lampan? Vilket resulterar i att jag måste göra som du föreslog och dra en kabel till en jord någonstans på hojen? exempelvis en plåtren skruv?:)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
På h7 lampan finns två bara två stift, vilken är då jord?
Innebär det att det inte finns någon jordad stift i kontakterna på hojen att koppla till nya lampan? Vilket resulterar i att jag måste göra som du föreslog och dra en kabel till en jord någonstans på hojen? exempelvis en plåtren skruv?:)
Du får använda en multimeter eller testmejsel för att konstatera vilken kabel som är plus/minus.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple

Bifogat

  • headlight.jpg
    headlight.jpg
    28 KB · Visningar: 648
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har googlat lite och hittade den här tråden:


http://www.customfighters.com/forums/showthread.php?t=58598

De har använt sig av ett relä, bör jag göra det? Var köper jag det? Jag har beställt det här men det ingår inget relä:

http://www.ebay.com/itm/1x-H4-HB2-9...rcycles_Parts_Accessories&hash=item5d52bc44f6




Kan någon förklara bilden? som jag bifogat ? Vad är vad och hur ska det kopplas?
Du har tittat på din H4-lampa va? Den har också han-kontakt, dvs 3 stift som sticker ut, precis som den sladd du har köpt på ebay. Gör som sportbike skriver, ta hel och halv från dina sladdar, valfri jord och en HON-kontakt, en sån med hål i, om det inte ingick i lyktan du köpte. Du behöver inte blanda in något relä.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
äsch nu ser jag, skulle ju ha en hona där... får maila dem

Nu har jag beställt en med hona istället och tror att jag kan koppla den till hojens ena kontakt med flatstift som ni tipsat om. Och jordar på det stiftet i en av hojens h7-kontakter som efter prov med multimeter visar sig vara jorden.

tack för hjälpem
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
äsch nu ser jag, skulle ju ha en hona där... får maila dem

Nu har jag beställt en med hona istället och tror att jag kan koppla den till hojens ena kontakt med flatstift som ni tipsat om. Och jordar på det stiftet i en av hojens h7-kontakter som efter prov med multimeter visar sig vara jorden.

tack för hjälpem

Om du inte orkar vänta på leverans av kontakten så finns de att köpa för småpengar på Biltema också.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag har läst på mer om det här med relät. Ni säger att jag inte behöver ett relä men andra har skrivit tvärtemot.

När jag startar hojen går halvljuset på automatiskt (den ena lampan lyser).
När jag slår på helljuset tänds även den andra lampan.
(Med orginallyktan med två stycken h7 lampor)

En H4-lampa lyser ju i två delar. Vid halvljus så tänds en del av lampan som sedan släcks och ersätts av en annan del av lampan när du slår på helljus, inte sant? Om jag inte installerar ett relä kommer väl både halvljusdelen och helljusdelen lysa samtidigt när jag slår på helljuset vilket innebär att lampan troligtvis kommer smälla?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har läst på mer om det här med relät. Ni säger att jag inte behöver ett relä men andra har skrivit tvärtemot.

När jag startar hojen går halvljuset på automatiskt (den ena lampan lyser).
När jag slår på helljuset tänds även den andra lampan.
(Med orginallyktan med två stycken h7 lampor)

En H4-lampa lyser ju i två delar. Vid halvljus så tänds en del av lampan som sedan släcks och ersätts av en annan del av lampan när du slår på helljus, inte sant? Om jag inte installerar ett relä kommer väl både halvljusdelen och helljusdelen lysa samtidigt när jag slår på helljuset vilket innebär att lampan troligtvis kommer smälla?

En std H4 tål både hel och halv rätt förvånansvärt länge...

Vill du komma ifrån det problemet så använd t.ex ett växelrelä för att låta helljussignalen styra skifte mellan hel och halv.

F-n det går inte att ladda upp några bilder, igen...

Växelrelä schema, bild
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Okej , inte ofta man kör med helljuset på heller..

Ajja jag var och köpte ett växlingsrelä iallafall :)
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej igen!

Nu har jag kopplat ihop och monterat alltihop. Använde mig av ett relä från biltema och allt fungerar.
Nu har jag dock ett litet problem, sladden och kontakten som går till mätaren är för kort när jag ska montera mätaren. Jag undrar om någon har tips på hur jag kan förlänga kabeln? Vill inte klippa och skarva i orginalkablarna helst men det kanske är enda lösningen?

Från kablaget på motorcykeln sitter en kontakt som ska klicka fast i mätaren.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top