Återigen en försäkringsfråga

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Letar just nu efter en passande literklubba, mitt livs första. GSXR1000 från 01-04 ligger nära till hands. Jag minns att när jag tidigare kollat på försäkring av dessa så har jag hittat helförsäkring för en 01a för strax över 1000kr/mån, vilket känns helt överkomligt! Dock kan jag inte hitta billigare än 1900kr/mån nu när jag kollar, iofs på en 02a (hittar inte regnummer till en 01a).

Någon med en sådan hoj och tips på bra försäkring? Eller om det går att få en annan kåpförsedd sporthoj billigare försäkrad. Jag är 24år och bor i Linköping. Så ni som är stolta över er billiga försäkring och är 32 bast och bor i Bjurträsk behöver inte skriva.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Även suzukis märkesförsäkring kostar 2000kr/mån för hel. Och då är det dessutom 25 papp i självrisk vid stöld, wtf det är ju i princip hela cykelns värde..
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Tycker att det låter på tok för högt, en 02:a för 1900:-? Hur länge har du haft körkort? Och Linköping är ju inte direkt en metropol, pm:a personnummer och ett regnummer så kan jag titta lite.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kolla mc-smart försäkring. Ring även Suzukis märkesförsäkring, dom sitter i samma hus som IF men priset skiljer lite ändå. Ca 7000kr i hel/hel för mig på en gixxer 1000 k3. Jag är 34 och bor i en pundarhåla.

:hej
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Alla försäkringar beräknas utifrån inviduella förutsättningar (förutom visa gruppförsäkringar såsom märkesförsäkringar). Det är därför omöjligt att säga vilket bolag som blir billigast för just dig. Det enda alternativet är att ringa runt eller göra beräkningar på bolagens hemsidor. Det kan även skilja sig rätt mycket mellan olika årsmodeller av samma hoj.

Om du någon gång varit tvungen att lämna ifrån dig körkortet till farbror blå utgår många försäkringsbolag från det datum du fick tillbaka lappen och inte när du tog det. Det kan i sådana fall vara värt att ringa dem och förklara att hur det ligger till så att de räknar från rätt datum.
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Personligen så har jag på mina 3 senaste Gixxer 750 alltid fått betydligt bättre premie hos TH än på en
märkesförsäkring. :va
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Alla försäkringar beräknas utifrån inviduella förutsättningar (förutom visa gruppförsäkringar såsom märkesförsäkringar). Det är därför omöjligt att säga vilket bolag som blir billigast för just dig. Det enda alternativet är att ringa runt eller göra beräkningar på bolagens hemsidor. Det kan även skilja sig rätt mycket mellan olika årsmodeller av samma hoj.

Om du någon gång varit tvungen att lämna ifrån dig körkortet till farbror blå utgår många försäkringsbolag från det datum du fick tillbaka lappen och inte när du tog det. Det kan i sådana fall vara värt att ringa dem och förklara att hur det ligger till så att de räknar från rätt datum.

Bra svar!

Börjar bli dags att skapa en FAQ här på sporthoj där denna fråga absolut bör hamna på första plats. Vet inte hur många gånger jag sett samma fråga genom åren...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Även suzukis märkesförsäkring kostar 2000kr/mån för hel. Och då är det dessutom 25 papp i självrisk vid stöld, wtf det är ju i princip hela cykelns värde..

Det är inte motorcykeln du försäkrar, det är dig själv. Så värdet på cykeln är en fjärt i rymden i detta avseendet.
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Jag betalar 17000kr/helår hos Svedea samt med kawasakis märkesförsäkring, är 28år och har haft kortet 0-1år. :gråta (för min kawa z750 -12a)
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Är inte Svedea svindyra mot alla hojjar som är lite sportigare?

Fanns inget billigare bolag vid stunden då jag skulle försäkra, jämför man Svedea med IF t,ex så ville IF ha 44 000/helår *haha*

- - - Updated - - -

26 år, Ducati SF1098, betalar ca 40% av vad du gör :tuttar

Haha, men antar att du har haft kortet x antal år längre än mig. :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att helförsäkring på äldre hojar än 10 år innebär att försäkringsbolagen normalt löser in hojen vid skada på hojen. Dvs du får vad en MC-handlare skulle betala för hojen - Din Självrisk.
Detta innebär ofta att du inte får en krona för skada på hojen. Om självrisken är 25000kr.
Som i t.ex. Suzukis märkesförsäkring.
Det är med andra ord inte värt att ha mer än Trafikförsäkring på äldre hojar.
Om man har ett säkert garage=garage delat med högst två kompisar samt ett fungerande tjuvlarm som inte går att koppla bort med en SMS-störare.
Som jag ser det.
Tänk dessutom på att SVEDEAs försäkring bara gäller för LÅNGSAM grupp vid t.ex. SMCs banköringar. Så börjar man närma sig MEDEL eller snabbare grupp på bana, välj INTE SVEDEA.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har haft kortet i lite mer än 2 år och jag finns inte i något register för dumheter överhuvudtaget. Hur fan kan det vara så dyrt!?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
26 år, Ducati SF1098, betalar ca 40% av vad du gör :tuttar

Det är fan magiskt. Jag tittade på en SF1098 för ett par veckor sen. 9900:- hel/hel skulle jag slanta för en sån. Förvisso förort till Göteborg men vad fan, jag är 15 år äldre än dig, villa, överlarmat garage och två av mina grannar är poliser. Viket bolag har du? Och snälla, säg att du bor jävligt ocentralt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag fick iofs 26000 för mi TL1000S -97 så knappast att dom betalar som en firma. Nu hade jag iofs nytt drivet, nya däck osv på den så fick upp den 3000 från 23000.

Jag måste kolla upp Suzukis märkes igen... är det 25000 vid stöld? :S Tur att jag inte tecknat nåt försäkring ännu så får jag kolla upp det nogrannare. Den står avställd i min lgh. Men tänkte försäkra den i början på veckan med stardat 1:e april.

Tänk på att helförsäkring på äldre hojar än 10 år innebär att försäkringsbolagen normalt löser in hojen vid skada på hojen. Dvs du får vad en MC-handlare skulle betala för hojen - Din Självrisk.
Detta innebär ofta att du inte får en krona för skada på hojen. Om självrisken är 25000kr.
Som i t.ex. Suzukis märkesförsäkring.
Det är med andra ord inte värt att ha mer än Trafikförsäkring på äldre hojar.
Om man har ett säkert garage=garage delat med högst två kompisar samt ett fungerande tjuvlarm som inte går att koppla bort med en SMS-störare.
Som jag ser det.
Tänk dessutom på att SVEDEAs försäkring bara gäller för LÅNGSAM grupp vid t.ex. SMCs banköringar. Så börjar man närma sig MEDEL eller snabbare grupp på bana, välj INTE SVEDEA.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det är fan magiskt. Jag tittade på en SF1098 för ett par veckor sen. 9900:- hel/hel skulle jag slanta för en sån. Förvisso förort till Göteborg men vad fan, jag är 15 år äldre än dig, villa, överlarmat garage och två av mina grannar är poliser. Viket bolag har du? Och snälla, säg att du bor jävligt ocentralt.

Så ocentralt bor jag inte ;) Skickar PM.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top