Frisyr på hjälmen

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var hittar man en sån där frisyr som man kan sätta fast på hjälmen? Hittar ingenting vettigt på Google...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Finns fluffigt sådant tyg att köpa på panduro tex. Sedan är det att limma som gäller, men det pajar tydligen skyddet i hjälmen. Men så gjorde i alla fall vi när vi var 14-15.. Är du 15 år? :7peta
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De är ganska gay och moppefucko, fast de är bara min åsikt...:rolleyes:
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
För att inte tala om olagligt och kört med försäkringen om du råkar ut för en olycka. Samma sak med hjälmfäste för kameror... TRUST ME! Jag vet!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kan du utveckla det där?

Varför är Schumacher lätt krasslig numera? Jo, i hög grad p.g.a. hjälmkameran.

Tror ni att försäkringsbolagen kommer välja att inte titta på detta som ett sätt att snåla på ersättningar framöver...?

När en annan var ung så fick man höra att en hjälm skulle implodera om man satte dit ett klistermärke. Nu tycks folk tro att det är riskfritt att montera dit en stor metallklump utanpå den... :dummer
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Varför är Schumacher lätt krasslig numera? Jo, i hög grad p.g.a. hjälmkameran.

Tror ni att försäkringsbolagen kommer välja att inte titta på detta som ett sätt att snåla på ersättningar framöver...?

När en annan var ung så fick man höra att en hjälm skulle implodera om man satte dit ett klistermärke. Nu tycks folk tro att det är riskfritt att montera dit en stor metallklump utanpå den... :dummer

Är din frisyr gjord i metall? häftigt :yoparty
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Varför är Schumacher lätt krasslig numera? Jo, i hög grad p.g.a. hjälmkameran.

Tror ni att försäkringsbolagen kommer välja att inte titta på detta som ett sätt att snåla på ersättningar framöver...?

När en annan var ung så fick man höra att en hjälm skulle implodera om man satte dit ett klistermärke. Nu tycks folk tro att det är riskfritt att montera dit en stor metallklump utanpå den... :dummer

Efter att ha läst din länk så är min tolkning att ENSA kommit fram till att kamerafästet kan ha haft en påverkan på hjälmens skydd. Och jag köper det alla dagar i veckan att ett hjälm skal beter sig annorlunda med ett kamerafäste dit klistrat än utan.
Men hur stor inverkan fästet eventuellt haft går enligt min tolkning inte att utläsa ur din länk.
Tex så har tiden och hur mycket solljus en hjälm utsätts för en påverkan på hur hjälmens skal beter sig.
Sen om det krävs 100, 1000 eller 10000 timmar i solen innan det finns en mätbar skillnad vet inte jag.

Min fråga till Nash om han kunde utveckla sitt uttalande handlade inte om kamerafästen eller andra påklistrade tillbehör har en inverkan på hjälmens prestande. Utan den handlade om att jag ville veta mer om hans erfarenheter om att det är olagligt och kört med försäkringen vid en olycka.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är din frisyr gjord i metall? häftigt :yoparty

Jag fokuserade aningen mer på Nash kommentar rörande kamerafäste än mohik-frillors metallurgiska egenskaper.

Jag lovar dig dock att min frisyr är betydligt mycket mer hårdrock än din. :rock
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Min fråga till Nash om han kunde utveckla sitt uttalande handlade inte om kamerafästen eller andra påklistrade tillbehör har en inverkan på hjälmens prestande. Utan den handlade om att jag ville veta mer om hans erfarenheter om att det är olagligt och kört med försäkringen vid en olycka.
Jag vet inget om Nash erfarenheter, men en skyddshjälm är godkänd i ett visst utförande och modifieras den på något sätt upphör den att vara en skyddshjälm, vilket betyder att man ur laglig synvinkel i princip åker utan hjälm (ej godkänd).

Att man däremot faktiskt skulle åka på böter för att man har en kamera på hjälmen är ganska osannolikt även om det är teoretiskt möjligt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/1987nr010.htm Ursprungsregel
http://www20.vv.se/vvfs/htm/1991nr072.htm Tilläggsändring (reflexkrav borta)

Gällande försäkringen så ska trafikskadedelen gälla oavsett om man har en kamera eller klistermärke på den. Dock kan ju fortsatt premie bli påverkad om ett krav i försäkringen varit godkänd skyddsutrustning och man har brutit mot det.

http://www.bike.se/kortips/hjalmar-lagar-och-ratt-2163
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top