Bästa filmen 2014

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Såg tredje delen av Hobbit-trilogin igår på bio och den var riktigt bra, fast å andra sidan har jag ju en förkärlek till gigantiska stridsscener i mäktiga fantasy miljöer. Minus med filmen är just det, från början till slut var bara brutala slag och rustningar, liknade mer 300 än något ur Sagan om ringen. Storyn spelade andra fiol liksom och synd att Smaug ,den coolaste draken ever var med så lite.
Och Persbrandt klarar man sig utan.


Hobbit femhäraslagen når inte riktigt lika långt som Interstellar som jag lägger min röst på. Intressant och rörande rymdsci-fi med övertygande vetenskapliga ekvationer, kvantfysik och maskhål och modigt uppvisat av dessa. Handlar om att rädda människorna från jorden som håller på att ödeläggas. Även om en del i ekvationerna känns lite löjliga är de värda att grubbla vidare på. Storslagen film som bör ses på bio.


Vilka är era favoritfilmer detta året?
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Om man ska gå på kritikernas och den stora massans röst så kommer årets, eller kanske rentav decenniets film att bli Interstellar, då den så pass klockrent knyter samman vetenskap med sci fi.

Måste dock säga att jag sett samtliga andra filmer i tråden och alla har sina fantastiska härliga egenheter.

Fury skildrar krig och relationerna mellan soldater på ett sätt jag inte sett på film förut.

Gone Girl är en väldigt smart film med fascinerande vändningar

Jag skulle dock vilja slå ett (par) slag för två fantastiska filmer där bara den ena egentligen släppts i år.

1. Side Effects - Jude Law, är läkare och det handlar mycket om smarthet
2. The Faults in Our Stars - tonåringar med cancer och deras liv. Kanske passar bäst för yngre här. Oavsett är det i mina ögon en väldigt bra film.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I Origins
[video=youtube;Mk4briOLrTQ]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Mk4briOLrTQ[/video]
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tycker att både Gone Girl och definitivt Fury var stora besvikelser tyvärr. Gone Girl hade en bra grundidé men lite för mycket luckor och förutsägbart manus. Karaktärerna i Fury var ju så trista så man nästan höll på tyskarna istället. Intetsägande film, to say the least :gnissla

Min röst går tveklöst till The Grand Budapest Hotel. Njöt av varje sekund :)

 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Min röst går tveklöst till The Grand Budapest Hotel. Njöt av varje sekund :)

Ja fasen, var inte så länge sedan jag såg den. Riktigt underhållande, snacka om en egenartat film, överraskande många kändisar med också. :tummenupp

(men jag behåller min röst på Fury)
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag hade troligen sagt The Interview om de inte stoppat premiären av den pga hot från Nordkorea. :mad:


skulle säga denna.



Den var oväntat bra och jag vill fan se den igen. :)

Jag skulle snarare påstå att man förlorar 2.5h av sitt liv att se på skiten! Kan inte fatta att Gone Girl har fått 8.3 på imdb... Själv gav jag skitet en 2a.
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jo:D och där hör den filmen hemma:arsele
Fury var även den en stor besvikelse, kan inte fatta att 2 av de mest hypade filmerna i år har varit sådana besvikelser:huvet

Du är säkert en sån där som bara gillar svåra filmer såsom Melancholia o skit. ;)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du är säkert en sån där som bara gillar svåra filmer såsom Melancholia o skit. ;)
Alternativt filmer med Steven Fiskmås.

Har inte sett något av The Interview än, inte ens trailern. Men IMDB-ratingen är ju helt off. Lite sugit att folk röstat upp den pga det mediala som varit. 9.9/10 med 40,311 röster händer bara inte på egen hand.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo:D och där hör den filmen hemma:arsele
Fury var även den en stor besvikelse, kan inte fatta att 2 av de mest hypade filmerna i år har varit sådana besvikelser:huvet
Jag blev dock lite sugen på att se "Fury" efter att "Vetenskapsradion historia" granskat den.
Jag hade missat det, men den har visst promotats som verklighetstrogen.
Enligt historikerna: Nej.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Du är säkert en sån där som bara gillar svåra filmer såsom Melancholia o skit. ;)

Knappast:hihi, filmer ska inte vara svåra! De ska vara ren underhållning!
Melancholia, nej, det där skulle jag kräva betalt för att se på...

En riktigt bra film 2014 var The Monuments Men. Den var verklighetsbaserad, var rolig och fraför allt fick den mig nyfiken på hur det gick till under WWII.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag blev dock lite sugen på att se "Fury" efter att "Vetenskapsradion historia" granskat den.
Jag hade missat det, men den har visst promotats som verklighetstrogen.
Enligt historikerna: Nej.
Jag hade höga förväntningar på filmen när jag gick och såg den. Mycket på grund av hur de berättade att de använde riktiga pansarvagnar och hur välgjorda och realistiska scener filmen skulle innehålla... och så satt man där... i biosalongen... galet fina miljöer hade de byggt upp, full action på gång...pansarvagnarna vrålar över fälten... och så avbryts hela scenen abrupt någon fjollig-drama-dialog-buhuu-nuskadutyckasyndommig-pianoplink-scen och hela rytmen for åt skogen.:huvet Bäh, den filmen hade sådan potential att bli bra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top