Behöver råd gällande utrustning

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Första frågetråden jag startar, hoppas verkligen jag får hjälp :)

Frågan har ställts flera gånger innan och jag har sökt verkligen försökt leta efter information men jag blir inte smartare..

Tanken är att jag ska köpa en sporthoj som lämpar sig till A2 och till det behöver jag ryggskydd, jacka och (eventuellt) byxor. Har kollat runt lite och förstått att skinn är betydligt bättre än textil, min fråga är om det är så markanta skillnader mellan materialen. Vilken bör jag enligt er satsa på?
Letade lite snabbt och hittade Biltemas byxor och jackor, är dessa bra eller är det som att kasta pengar i sjön?

Yei or nei på byxor rent generellt? Jacka, handskar, hjälm och ryggskydd är givna, byxorna tror jag inte att jag praktiskt tyvärr kommer orka ta på mig. Därför kanske textil passar mig bättre, då de är smidigare att färda med sig?

Vad gäller ryggskydd: det från biltema har jag läst är väldigt bra (level 2, CE). Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand :)

/NewMC
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Du vill köra hoj, men praktiskt orkar du inte använda rätt skyddsutrustning? Du behöver tänka om.

Köp riktig utrustning, det är inget man ska snåla på. Den dagen du går omkull är det värt varenda krona att ha riktiga skydd. Stövlar, hjälm, handskar, ryggskydd och ett riktigt skinnställ/ textil.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Tar Rukkastället till mugglaråkat och skinnpajet till poseringen...fungerar bra. har alltid kommit levande hem.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Biltema ställ = Prisvärt - ja, kvalitet och skyddsförmåga - njae....
Det finns ju anledningar till att det är billigt om man säger...

Om du inte har råd med nåt annat, köp! Det är bättre än att åka naken.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om du inte kan köra hoj utan att ta på dig lämplig skyddsutrustning passar du som sagt inte på hoj. Ska du ändå ut på vägen så är klart ett textilställ bättre än inget också. Men leta ändå efter något lite dyrare än Biltema. Gärna där det går att spänna fast skydden lite extra kring knä och armbågar så de sitter på dig.
 

Jocke_G

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Rönninge
Hoj
MT-09
Använd alltid bra skyddsutrustning, man vet aldrig vilken dag man får smaka på asfalten. Inte en fråga om, utan när.. Dessutom ska man vara riktigt snabb om man ska hinna dra på sig bättre utrustning som hänger hemma när olyckan väl är ett faktum. :banana
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Jodå, håller helt med er om att all utrustning bör användas. Jag var bara ärlig i min självbedömning. Förhoppningsvis ändrar jag och funderar även på byxor.

Åter till frågan, om jag förstått er korrekt så är biltemas jacka prisvärd men ni råder mig att köpa dyrare och bättre? Kanske skulle man köra på ett skinnställ direkt, har ni något prisvärt tips? Jag är helt grön inom området så jag har tyvärr inte mycket insikt i vad som är bra eller dåligt. Skinnstället ska vara tvådelat och mörkt/svart i utförandet. Förhoppningsvis kommer köpet av byxor att motivera användandet likaså :)
 

Jocke_G

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Rönninge
Hoj
MT-09
Köp skinnställ som sitter bra när du sitter på hojen. Själv gillar jag inte tyg då jag kör hoj, bara ett enda j-vla fladder när det går över 70.. Funkar kanske när du sitter på Europakryssarhojen. :zpy
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Kan bara hålla med föregående talare, skaffa bra grejor! Kör själv med ett bra allvädesställ för den dagliga pendlingen, lätt och smidigt att få över kläderna. Är jag och nöjesåker blir det skinnstället fast då oftast mer "lätt" under ^^. Se bara till att grejorna går att anpassa till dig så att knäskydd etc sitter kvar där dom ska vara om/när du går i backen! Jag har inte som Jocke_G upplevt fladder, men det kanske är en vanesak så jag inte tänker på det. Som krydda på moset ett rejält ryggskydd. Samma här, satsa på något av bra kvalitet, det lönar sig den dagen olyckan är framme. Jag använder dessutom ryggskyddet när jag åker skidor så då får jag ju extra valuta för pengarna, jag har ingen lust att göra en Fogdö, vare sig i skidbacken eller på gatan. Snålheten :död bedrar ofta visheten...
 

Evil Twin

Guest
Om du ska pendla är kanske allvädersställ att föredra, det är enklare då man slipper regnställ.
Vid banåka vill man ha skinnställ. Personligen kör jag alltid med skinnställ.
Vid den här tiden på året brukar skinnställ ofta reas ut med 30-50% rabatt.
MC-mässan är också ett hett tips, där kan man hitta bra priser med lite tur.
Jag köpte mitt första skinnställ begagnat (nästan som nytt) på Blocket till en väldigt billig penning.
1500-2000:- för ett välvårdat ställ är rimligt.
Kom ihåg att det ska sitta riktigt tight.

Passformen på Biltemas ställ är inget vidare jämfört med t.ex. Lindstrands eller dylikt, men det är ju olika prisklasser, och man är olika formad dessutom, så det är väl bara att prova sig fram.
De billigare allvädersställen har dessutom oftast en tendens att börja läcka efter ett tag.
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Tack allesammans för goda tips!
Jag kör troligtvis på ett Course sport ställ 2-delat från xlmoto. 3000kr för ett skinnställ verkar ändå billigt, så förstärker jag med skydd och givetvis ryggskydd. Har någon erfarenhet från det skinnstället eller vet ni något I'm hur bra det är? Vore tacksam för inputs :)
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Köpte idag Arlen Ness skinnjacka (fanns dessvärre inga byxor på lager i min storlek), handskar och Airoh hjälm. Summan? 1897kr.
Kallar jag för att fynda, allt nytt givetvis. Är riktigt nöjd med köpet, i synnerhet jackan som gick på 500kr. Satt perfekt och känns/är högkvalitativ. Rekommenderar XLmoto nu under dessa vinterperioder, de hade bra reapriser på det utgående lagret. Mod får gärna ta bort sista kommentaren om det ses som reklam :p
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Lägg pengar på ordentliga kläder, satsa på de stora märkena, Lindstrands, Halvarsson, Dainese etc, finns mycket nästan nya grejor på blocket, däremot hjälmen ska du satsa på en ny rejäl hjälm som sitter bra, pruta hellre på motorcykeln och köp en billigare cykel och lägg pengar på bra skyddsgrejer, cykeln använder du hela tiden och kan ha mycket nöje även om det är en lite mer begagnad cykel, skyddsutrustningen används bara en gång och då vill i alla fall jag att den fungerar den gången. Lycka till med ditt val. :tummenupp
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Köp skydd som rymmer din budget vare sig det är 3000 eller 20 000 och som är godkända och sitter bra, helst från kända märken.

Hårda skydd skyddar bättre, tex handskar hårt över knogarna, fingrarna mm

Slarva inte för att "du inte orkar" med byxor
MC stövlar är lika viktigt som handskar då en söndertrasad fot inte är så kul?

Jag har all skyddsutrustning förutom nackskydd jämt när jag är ute och kör vare si det är på gata eller bana (tom hörselproppar :banana ) och det tar säkert 1-2 min max att ta på sig allt om du har lite vana :)

Mina åsikter!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köp skydd som rymmer din budget vare sig det är 3000 eller 20 000 och som är godkända och sitter bra, helst från kända märken.

Hårda skydd skyddar bättre, tex handskar hårt över knogarna, fingrarna mm

Slarva inte för att "du inte orkar" med byxor
MC stövlar är lika viktigt som handskar då en söndertrasad fot inte är så kul?

Jag har all skyddsutrustning förutom nackskydd jämt när jag är ute och kör vare si det är på gata eller bana (tom hörselproppar :banana ) och det tar säkert 1-2 min max att ta på sig allt om du har lite vana :)

Mina åsikter!

Ja, det är definitivt värt att ha fullt skydd när man ramlar omkull. Istället för att hyvla av all huden så får man blåmärken och ett spräckt revben.
En av sköterskorna här på sjukan berättade om en annan tidigare patient hon haft som kört omkull på hoj i tisha och shorts. Han hade kanat på ryggen så mycket att ryggraden var helt blottlagd. Fy djävulen för det.
Skydd ska man ha, för man fan aldrig när nån jävel hivat ut grus i favoritkurvan så man slår i backen... Eller för den delen, när dieseln i valfri rondell är nyspilld och extra hal.

Och visst går det fort att få på sig prylarna, det är ju att kränga av dem som tar tid, men då har man ju all tid i världen ändå, och det är ändå lite mysigt att kränga av sig prylarna efter en tillfredställande tur på hojen.
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Absolut, ska till våren försöka finna matchande byxor. När alla målar upp en bild över hur ansvarslös man är när man struntar i viss utrustning, då faller poletten ner och man börjar tänker med hjärnan istället för annat. ;)

Vad tror ni om sakerna jag köpte tidigare idag? Läste på lite innan och de verkade onekligen vara högkvalitativa, därav köpte jag dem. Airoh Movement satt perfekt och hade allt jag önskade mig, Arlen Ness LJ-9140-AN satt perfekt med ryggskydd baktill och runt bröst, rygg, armbåge, axlar etc, handskarna har skydd för knogar och fingrar samt är gjorda av 50% skinn enligt försäljaren.

Uppskattar att alla tar sig tid att kommentera och lämna synpunkter. I synnerhet då jag är ganska novis inom området
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Vad tror ni om sakerna jag köpte tidigare idag? Läste på lite innan och de verkade onekligen vara högkvalitativa, därav köpte jag dem. Airoh Movement satt perfekt och hade allt jag önskade mig, Arlen Ness LJ-9140-AN satt perfekt med ryggskydd baktill och runt bröst, rygg, armbåge, axlar etc, handskarna har skydd för knogar och fingrar samt är gjorda av 50% skinn enligt försäljaren.

Arlen Ness fyller nog dina behov bra, att kunna sätta ihop byxa och jacka är också bra, fickor kan vara bra och dåligt, bra att du får med dig körkort, tankkort mobil? dåligt att man kan skada sig rätt illa på saker som ligger i fickorna som är under alla skydden vid omkullkörning.

Airoh Movement vet jag inget om men sitter den bra på huvudet och klämmer åt utan att göra ont (finns massor att tänka på) så kör! pinlock (extra glas man sätter i) är guld värt då det inte kan imma igen som visir gör annars när man inte alls vill det, inbyggt solvisir är också riktigt bra - om du inte har tonat visir som funkar i sol.

Biltema ryggskydd har jag haft, sen fick jag mer budget då prova jag Knox, och nu har jag hittat det som passar mina aktiviteter bäst :hihi Dainese

Budget och dina mål styr vad du kommer köpa, inte askul men man kan köpa begagnat impregnerat med egen doft och allt också och då få dom dyra sakerna för 1/3 av priset om inte mindre! :)
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Arlen Ness fyller nog dina behov bra, att kunna sätta ihop byxa och jacka är också bra, fickor kan vara bra och dåligt, bra att du får med dig körkort, tankkort mobil? dåligt att man kan skada sig rätt illa på saker som ligger i fickorna som är under alla skydden vid omkullkörning.

Airoh Movement vet jag inget om men sitter den bra på huvudet och klämmer åt utan att göra ont (finns massor att tänka på) så kör! pinlock (extra glas man sätter i) är guld värt då det inte kan imma igen som visir gör annars när man inte alls vill det, inbyggt solvisir är också riktigt bra - om du inte har tonat visir som funkar i sol.

Biltema ryggskydd har jag haft, sen fick jag mer budget då prova jag Knox, och nu har jag hittat det som passar mina aktiviteter bäst :hihi Dainese

Budget och dina mål styr vad du kommer köpa, inte askul men man kan köpa begagnat impregnerat med egen doft och allt också och då få dom dyra sakerna för 1/3 av priset om inte mindre! :)

Utmärkt svar, tack så hemskt mycket. :)
Kommer nog överge idén om Biltemas ryggskydd och köpa ett Dainese likaså. Testade i butik och det satt väldigt väl på mig. Om fler har inputs på det jag köpt så tar jag tacksamt emot de likaså.

Då tror jag att allt vad gäller utrustning är klart, to be continued till våren med byxor, stövlar och ryggskydd.

God jul!:hej
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ett tips på byxor är lindstrans lizzard, visserligen allväders men riktigt sköna. :tummenupp
(kan vara något objektiv när jag har köpt två par av dom, men men :näsblod)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top