Guy Martin - My autobiography

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Köpte Guy Martins självbiografi och det är ju underhållande läsning! http://www.amazon.co.uk/Guy-Martin-My-Autobiography/dp/0753555026
Killen kan ju skriva och hans historia är kul. Han beskriver sig själv som en träningsprodukt utan självklar talang; det gick inte fort från dag 1. Vidare hade han inte mycket pengar i sin barndom utan han fick klara sina hojinköp själv.
Lite förstår man att det var en oromantisk barndom, när han berättar att när han var tre flyttade familjen in i ett taggtrådsinhägnat hus i Kirmington på Gravel Pit Lane. Grusgropsgatan....:D
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Beställde just två andra böcker om road racing från Amazon... fast inte Guy Martins. Skriver han något i självbiografin om HUR han tränat?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Beställde just två andra böcker om road racing från Amazon... fast inte Guy Martins. Skriver han något i självbiografin om HUR han tränat?

Jajjemen.
Han körde så fort han bara orkade och sen kraschade han.
Han mer eller mindre kraschade varje gång han var på banan i början.


Annars är ju historian om polarens tjej i Guys skåpbil värt köpet.


Jag är ju så nördig så jag köpte ju ett signerat exemplar :crash
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag funderar på att köpa den på iBooks så att jag kan läsa den direkt. Men samtidigt vill jag ha den som riktig bok, fast pocket och inte inbunden så att den blir lättare att bära med i ryggsäcken. Då måste jag vänta länge till... Det slutar nog med att jag köper den i alla tre formaten. Jag gillar böcker och Guy Martin behöver pengarna...

Jag undrar bara när boken "Det växer inte mossa på en rullande Mozz" kommer ut...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bra tips! Köpte direkt på Google Play Books. 129 pix.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Beställde just två andra böcker om road racing från Amazon... fast inte Guy Martins. Skriver han något i självbiografin om HUR han tränat?

JAg har bara kommit halvägs in i boken, men precis som Nikel beskriver så körde han bara, och i början kraschade han ofta. Intressant är att han beskriver sig själv som en ICKE "natural", han var inte snabb från början. Dock var han så pass bra han efter tre år var en regelbunden topp 5-förare i British Supersport. Sedan provade han RRR och var snabb direkt, och var omgående på pallen. Hans problem var väl att han var så orädd att han kraschade lite för ofta även på oförlåtande RRR-banor och var skadad en del i början av RRR-karriären...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Mmm... fan också, borde ha beställt den också, låter som riktigt skön julläsning. Nu får jag hålla till godo med Andy Ibbotts MotoGP Manual of rack riding skills... :gnissla
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Jag fick Guys bok när jag och tjejen skulle till teneriffa. Det r den bästa boken jag nånsin har läst :Bugar
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Appropå Guy Martin kan även rekommendera "That Near Death Thing" som är en djupgående skildring av Isle of Man TT historia, samt dess stora profiler genom åren, riktigt bra bok. Självklart är Guy en del av det hela. :tummenupp

That Near Death Thing på CDON
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Han verkar vara en speciell kille; han jobbar med lastbilar och kommer ihåg alla kunders regnummer….
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Han skriver kul också! Han beskriver en av sina första hojar, en Maico 490 crosshoj, som en hoj som "had enough power to put some manners in you!"
:)
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Han verkar vara en speciell kille; han jobbar med lastbilar och kommer ihåg alla kunders regnummer….

Han bor inte i en stor stad.
Han minns däremot alla nummerplåtar hans familj och han själv haft.

När jag var i bilsvängen så mindes jag plåtarna på alla mina polares bilar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har kört race över i Nord Irland i 4 år. Så man har kört ett antal race som även Guy varit och kört på. Så ibland har man haft samtalsämnet om Guy när tex Closer to the Edge släpptes med dom lokala förarna/mekanikerna.

Där över verkar depån splittrad i 50/50 i om man gillar han eller inte. Och dom flesta innom racingen ser där att mycket är en mediaperson som inte är riktigt samma som personen på privata. Bl.a säger han i filmen closer to the edge att han inte bryr sig om tjejer men ändå ser jag hans flickvänn i bild flera gånger där och att han jobbar som lastbilsmek sägs inte va så sant heller enligt dom har han inte jobbat med det senaste 8-9 åren. Han har ett hus i Nord Irland som han bor i under racingsäsongen. I filmen så när han "mekar" så går han runt med en hammare och slår lite på bromsskivorna. Vet inte om det är nått riktiga lasbilsmrkar gör? :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Han bor inte i en stor stad.
Han minns däremot alla nummerplåtar hans familj och han själv haft.

När jag var i bilsvängen så mindes jag plåtarna på alla mina polares bilar.

Han ska ha ett hus i en av dom dyraste förorterna till London som han bor i när det inte är racingsäsong.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I filmen så när han "mekar" så går han runt med en hammare och slår lite på bromsskivorna. Vet inte om det är nått riktiga lasbilsmrkar gör? :)

Jag har fått posera framför kameran när jag jobbat.
Och personen som håller kameran brukar ganska snart inse att det inte är så mycket att ha på bild så då brukar det bli som du säger.
Banka på något som ser häftigt ut.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Underbar bok! Och även om han kanske inte vinner Nobelpriset i litteratur så är det en bok svår att lägga ifrån sig! :tummenupp
Nu känner jag inte honom så jag vet inte hur mycket i Closer to the Edge och i hans bok som är vinklat men det stör mig inte...:) Men kul att han är populär i sin hemtrakt. Den äldre damen på campingen utanför Grimsby var inte motorcykelintresserad men hade sett filmen för den handlade om "our Guy". Och i Kirmington är man stolt även om han är "a nuthead".

https://www.youtube.com/watch?v=qds9Of4qw-M

Innan jag läste boken hade jag sett TV-serien som inte handlar om hojar utan om brittisk historia på ett, i mitt tycke, underhållande sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=eElGbIxrQIQ

Av reklamen kunde man tro att Guy renoverade en Spitfire men intressant och bra TV är det. :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=i7Zebpu2nS4

Han har en egen fungerande Merlinmotor och alla som hört en sådan i verkligheten förstår varför. Jag hörde en på hamnplan i Mariefred för massor med år sedan, imponerande!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att han har en diagnos förklarar ju också en del. Fungerar inte ihop med paragrafryttare men det var tur att kortbanekarriären ersattes av landsvägslopp tack vare det! :)

Uppväxten i Kirmington där man fick vara sig själv är lite annorlunda från att man måste passa in för att bli omtyckt. Där kan man vara "a nuthead" och ändå passa in.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top