Skinnställstvång? Ja tack!

Behöver vi justera lagen om skyddsutrustning på MC?


  • Antal röstningar
    0

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Visst vill vi ha tvång på skinnställ, samt övrig skyddsutrustning? Fullgott skydd för kroppen (gore-tex och dylikt duger ej); skor, handskar, ryggskydd samt bröstplatta borde det vara lag på. Det är ju viktigt för alla att vara ordentligt skyddade. Endast hjälmtvång är alldeles för dåligt. vad ska man med ett helt huvud till när kroppen ser ut som baconstrimlor?

Tänk vilken stor kostnad det är nu i dagens samhälle med alla skador som kunde ha undvikits. Tänk alla vårdplatser som tas upp helt i onödan! Tänk er lidandet som familjerna får stå ut med för att deras älskade förare har förstört hela kroppen. Ärrad för livet och vi andra försäkringstagare får stå för kostnaden som betalas ut i form av ersättning för sveda & värk, samt vanebildande ärr.
Av erfarenhet så vet vi att folk inte kan tänka själva. De förstår helt enkelt inte sitt eget bästa.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du har en poäng där..!
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nej jag tänker inte tvingas ha skinnställ bara för att jag sätter mig på hojen.
Fattar du inte vad du öppnar för? Poliser som hänger utanför garaget och plockar folk som kör 100m.

Jag bestämmer själv, vad är det för konstigt jävla påhitt att hitta på fler lagar och regler för sig själv?!


Först en stolle som ska avskaffa hjälmtvång och i nästa vända ska nästa stolle införa krav på komplett utrustning. :dummer
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
TS har en poäng i sitt resonemang. Men han går inte hela vägen. Den logiska slutsatsen är förbjuda alla tvåhjuliga fordon utan skyddsbur och stödhjul. Sådana tingestar finns redan och kallas bilar. Ett resultat skulle bli att sporthoj.com kan läggas ner och vi slipper läsa om att avskaffa hjälmtvång och lag om annan skyddsutrustning.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ska man få ner kostnader för personskador som belastar samhället, så ska man i så fall kräva full skyddsmundering på alla fotgängare. Samt lag på isbroddar på skorna när det är halt.

För skadorna som ett fåtal motorcyklister råkar ut för, är ingenting jämfört med alla skador som drabbar dom som faller omkull. Dessutom så borde gamla människor aldrig få gå ut utan skyddskläder och hjälm.

Till och med dom gamla romarna sa, Ju fler lagar en stat har, desto mer fördärvad är den
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Superbra tycker jag. Skulle vara riktigt kul att se alla grusåkare som kör till gruset i one-piece med puckel. Kan du inte lite mer ingående och detaljerat beskriva vad ett vanebildande ärr e för nåt?

Sen har man alltid möjligheten att köpa en försäkring som kräver full mundering. Köp en sån istället för att pipa/ironisera.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En av patienterna här på spinalrehab bröt nacken genom att halka omkull i en hiss. Förbjud hissar!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
TS trollar!!!!111 :mad::gnissla:huvet

21KtiU1.jpg


och bild uppladdningen är kajko igen...
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jag har inget "skinnställ" :rodnar förstår ni?.. hehe.. Alltså inget skinn som ställer till det, hehe.. Alltså förstår ni? Alltså normalt har man skinnställ, men mitt är borta hehe.. Alltså förstår ni? :rodnar många brudar uppskattar att jag inte har "skinnställ" hehe, Förstår ni? :fyllisar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nej jag tänker inte tvingas ha skinnställ bara för att jag sätter mig på hojen.
Fattar du inte vad du öppnar för? Poliser som hänger utanför garaget och plockar folk som kör 100m.

Jag bestämmer själv, vad är det för konstigt jävla påhitt att hitta på fler lagar och regler för sig själv?!


Först en stolle som ska avskaffa hjälmtvång och i nästa vända ska nästa stolle införa krav på komplett utrustning. :dummer

Du passar alltså bra in på alternativ tre, du är en hycklare. Du ska absolut ha bstämmelserätt över dig själv hurvida du ska ha skydd eller inte. Dock vill du bli tvingad till att ha skydd oavsett om du vill eller inte. På huvudet.

TS har en poäng i sitt resonemang. Men han går inte hela vägen. Den logiska slutsatsen är förbjuda alla tvåhjuliga fordon utan skyddsbur och stödhjul. Sådana tingestar finns redan och kallas bilar. Ett resultat skulle bli att sporthoj.com kan läggas ner och vi slipper läsa om att avskaffa hjälmtvång och lag om annan skyddsutrustning.

Du har så rätt så. Men man måste börja någonstans. Först skydden. Därefter kan vi gå in lite djupare på hurvida Mc är lämpligt som transportmedel eller ej. Dock verkar det som att vår grupp (motorcyklisterna) ökar i antal men minskar i trafikolyckor. Samt är den fordonsgrupp som kör långsammast. Så det är inte alls säkert att MC bör förbjudas.

Ska man få ner kostnader för personskador som belastar samhället, så ska man i så fall kräva full skyddsmundering på alla fotgängare. Samt lag på isbroddar på skorna när det är halt.

För skadorna som ett fåtal motorcyklister råkar ut för, är ingenting jämfört med alla skador som drabbar dom som faller omkull. Dessutom så borde gamla människor aldrig få gå ut utan skyddskläder och hjälm.

Till och med dom gamla romarna sa, Ju fler lagar en stat har, desto mer fördärvad är den

Ja, du har helt rätt. det är dock svårare att börja klä på det första skyddet på en utsatt grupp, än att fortsätta klä på en redan halvt påklädd grupp. En sak i sänder.

Superbra tycker jag. Skulle vara riktigt kul att se alla grusåkare som kör till gruset i one-piece med puckel. Kan du inte lite mer ingående och detaljerat beskriva vad ett vanebildande ärr e för nåt?

Sen har man alltid möjligheten att köpa en försäkring som kräver full mundering. Köp en sån istället för att pipa/ironisera.

Ett vanebildande ärr är ett sådant som man får ersättning för hos försäkringsbolagen :) Jag hänvisar dig till deras paragrafer gällande vanebildande ärr.
i övrigt så är det toppen att även du är fullt med på att vi behöver full skyddsutrustning :tummenupp

En av patienterna här på spinalrehab bröt nacken genom att halka omkull i en hiss. Förbjud hissar!

Var han själv i hissen eller fanns det en såndära hondjävul aka chey med i bilden? Det kan mycket väl vara så att det inte är hissen, utan det andra som står för livsfaran.

Jag har inget "skinnställ" :rodnar förstår ni?.. hehe.. Alltså inget skinn som ställer till det, hehe.. Alltså förstår ni? Alltså normalt har man skinnställ, men mitt är borta hehe.. Alltså förstår ni? :rodnar många brudar uppskattar att jag inte har "skinnställ" hehe, Förstår ni? :fyllisar

Ja, att nu är vintern här :)
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
När vi ändå håller på kanske vi ska införa förbud mot att köra för fort också :glömdet
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ett vanebildande ärr är ett sådant som man får ersättning för hos försäkringsbolagen :) Jag hänvisar dig till deras paragrafer gällande vanebildande ärr.
i övrigt så är det toppen att även du är fullt med på att vi behöver full skyddsutrustning

Ja, att nu är vintern här :)

Ja nu jävlar e de vinter. Bra att vi fick klarhet i det här med vanebildande ärr, bra där. :tummenupp

Vad händer mer i vinter? Själv tänkte jag försöka sluta snusa innan nyår men det blir nog svårt, det är ju så vanprydande.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Å nej, Fordon igen... Å ja jag kan inte låta bli tråden....

Hmm? Så varje gång du kör oavsett om det e bra nån meter på gatan eller nått sånt så har du ditt ställ på? Om inte, hyyyycklare :p

E det så att du har nytt ställ som du köpt till din fina ktm å nu går du runt som om du vore Robocop där hemma för att du e så glad över dina nya coola mckläder? Good for you.

Men det släpper å sen kommer du slänga dina nya kläder på golvet för de e varma å tar 100 år för att ta på sig skiten. å så upptäcker du att ledig klädsel på MC is da new shiat när du ska in te stan för att fika.. (okey erkänner jag har lekt Robobob)


Å du många har redan påpekat, finns mycket annat att man borde ta tag i först, ex att tvinga alla att ha livväst på sig när de simmar, lycka till :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå skinnställ, jag tycker det borde vara lagtvång på bredställ. :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja nu jävlar e de vinter. Bra att vi fick klarhet i det här med vanebildande ärr, bra där. :tummenupp

Vad händer mer i vinter? Själv tänkte jag försöka sluta snusa innan nyår men det blir nog svårt, det är ju så vanprydande.

Jag tänkte övertala alla att börja använda maximal skyddsnivå när de kör motorcykel i vinter. Då blir det lättare att få till en lag om det senare :hihi

Å nej, Fordon igen... Å ja jag kan inte låta bli tråden....

Hmm? Så varje gång du kör oavsett om det e bra nån meter på gatan eller nått sånt så har du ditt ställ på? Om inte, hyyyycklare :p

E det så att du har nytt ställ som du köpt till din fina ktm å nu går du runt som om du vore Robocop där hemma för att du e så glad över dina nya coola mckläder? Good for you.

Men det släpper å sen kommer du slänga dina nya kläder på golvet för de e varma å tar 100 år för att ta på sig skiten. å så upptäcker du att ledig klädsel på MC is da new shiat när du ska in te stan för att fika.. (okey erkänner jag har lekt Robobob)


Å du många har redan påpekat, finns mycket annat att man borde ta tag i först, ex att tvinga alla att ha livväst på sig när de simmar, lycka till :D

Välkommen till tråden! Jag kan dock omöjligt vara en hycklare då jag ej har röstat på det alternativet :fakta På sporthoj ser vi till vårt intresse och det vi sysslar med. Att plaska i vattnet med livvästar får givetvis sportsim.com diskutera.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Eller så höjer vi myndighetsåldern och förbjuder allt för omyndiga. Sen måste vi ju givetvis ha en maxålder där man blir omyndig igen :arsele
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top