Byte av ramverk för SH sker början 2015

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hejsan medlemmar :)

Nu denna vecka så kommer bytet av ramverket ske! Lite osäkert exakt tid, men denna vecka. Samt visst migreringsjobb börjar nu direkt! Så går sajten lite långsamt är det för att bilder börjar migreras över till att ligga i databasen istället för i filsystemet.

Teknisk info
Detta första moment är som en förberedelse på att köra sajten i "molnet" där fil och ramverket ska bli skalbart och kunna ha flera fronter vid högre belastning (vår, sommar). Det kommer till att börja med ligga 2 fronter att skala mellan. På natten går det ner i prestanda. Detta är ett sätt att optimera kostnaderna för SH som på senare tid eskalerat då vi ligger på en temporär och alldeles för kraftful singelserver i Amazons moln.

Design
Ingen uppdatering av layouten sker. Bara småförändringar för att anpassas tekniskt efter det nya ramverket.

Sen då?
När arbetet är klart, kommer funktioner med mera se ut som det gör på Zatzy (en sajt som även Egmont driver nu för tiden). Jag rekommenderar er att besöka www.zatzy.com redan nu för att granska hur funktioner med mera ser ut där. Speciellt köpt & sälj, samt nya "Garaget"-funktionen. Allt är lite av under utveckling ihop med besökarna av sajten, så kom gärna med idéer och förslag redan nu så kanske jag har tid att göra förändringar innan bytet sker över till den nya delade platformen.

Ang. annonser
Jag förstår och håller med, MEN..., låt inte denna tråd handla om problemen med popupannonser eller annonser i sig. Utan nu försöker vi fokusera på att få till en bra sajt och göra det bästa möjliga av den ändring som kommer ske. Det är en sak i ett led om över tid förhoppningsvis gör att behovet för välbetalande popups inte längre behövs på samma sätt.

Nya funktioner, saknade funktioner
Hela ramverket och systemet är helt ny kod. Allt har skrivits om. Det är för att få en stabilare och smidigare grund att stå på för nyutveckling. Den kod som funnits är delvis från när SH startades och mina första rader PHP-kod. Det har lappats ordentligt! Så det var dags för en rewrite i samband med att SH skulle upp i "molnet".

De funktioner som kommer försvinna vid flytten (men kanske återkomma) är MC-firmor samt sidan Galleri.

TV
Men nya funktioner är t.ex "TV" som kan hittas hos Zatzy. Det är ett bakgrundsjobb som letar efter videos i forumet och presenterar det i ett galleri listar på datum det senaste som lagts in. Ett sätt att helt enkelt promota att gå in och läsa i fler trådar än man kanske normalt tittar i.

Nu profilsida med gästbok
Det blir en ny Profil-sida på forumet. Där man nu återfår en lite smidigare gästbok. Just nu, så ser det ut som att vi inte för över tidigare gästboksinlägg. Utan börjar om från skratch för att få en ren db att börja på så att säga. Men, skrik högt om ni anser att detta är jättedåligt.

Undersökningar / pollar
Är nu direkt kopplade till en undersökning i en tråd. Samt kan vilken tråd som helst bli underlag, så skriver ni en intressant poll, så kan den dras ut och läggas i högerkolumnen på sidan.

Bloggar
Dagens bloggar kommer flyttas över till att istället fungera via vBulletins egna blogg-funktion. Den är i grunden mycket bättre samt har fler funktioner som man normalt associerar med hur en blogg ska fungera.
Alla tidigare blogginlägg migreras över där bilder som fanns, läggs som en extern bildlänk.

Garaget
Blir fortsatt Garaget och tidigare garageinlägg ska migreras över likt bloggar. Skillnaden är dock att Garaget är en helt egen kod och fungerar INTE som en blogg utan ungefär som Projekt (även här se Zatzy).


Det ska vara allt...

Hoppas allt går så smidigt som det går. Det har testmigrerats 2 gånger redan, så nu ska det fungera. Men man vet aldrig om nått ändå går snett!

Hoppas ni kommer bli nöjda :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan uppdatera att halva migreringen (som tar tid) är klar. Så allt går enligt planen. Troligen imorgon, eventuellt torsdag, så kommer viss nertid vara när vi byter server. I samband med det kan det ta några timmar innan er internetleverantör känner av ändringen av IP-nummer för domänen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Möten och annat samt andra jobb har gjort att vi måste skjuta på detta till efter helgerna, alltså till 2015. Så får ändra rubriken. Ledsen för detta, men ibland blir inte som man planerar.

Märker att ingen kommenterat på funktioner. Det får ni gärna göra. Nu har jag ännu mer tid att eventuellt justera saker.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Märker att ingen kommenterat på funktioner. Det får ni gärna göra. Nu har jag ännu mer tid att eventuellt justera saker.

I sann svensk anda är det enklare att klaga och gnälla i efterhand, istället för att komma med förslag i god tid när de kan ha inverkan på utfallet.
Så du kommer säkert få en massa förslag på hur du borde gjort, när allt redan är klart. :hej
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
I sann svensk anda är det enklare att klaga och gnälla i efterhand, istället för att komma med förslag i god tid när de kan ha inverkan på utfallet.
Så du kommer säkert få en massa förslag på hur du borde gjort, när allt redan är klart. :hej

Haha, dagens, eller årets sanning... Det där är så typiskt. Men, det är ju mycket enklare att klaga. Helt klart, och roligare. För då får man KRÄNKA lite extra, och det pirrar ju gott i magen hos vissa ;)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Stöd för Ogilla-knapp? :yoparty
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Möten och annat samt andra jobb har gjort att vi måste skjuta på detta till efter helgerna, alltså till 2015. Så får ändra rubriken. Ledsen för detta, men ibland blir inte som man planerar.

Märker att ingen kommenterat på funktioner. Det får ni gärna göra. Nu har jag ännu mer tid att eventuellt justera saker.

Hej! Det är det där med bilder..... i svar som här, annonser och bloggar..... det går ej ladda upp. Oavsett storlek!.............. eller får vi vänta till 2015?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
I sann svensk anda är det enklare att klaga och gnälla i efterhand, istället för att komma med förslag i god tid när de kan ha inverkan på utfallet.
Så du kommer säkert få en massa förslag på hur du borde gjort, när allt redan är klart. :hej
Betydligt lättare att kommentera något konkret än "som Zatzy" eller ...
Hoppas bara att andan på Zatzy som BMW 330 lirarna sprider inte följer med på köpet. :rolleyes:
Unnderhållande, visst men verklighetsfrämmande. :tungan
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag skulle vilja att TS får en markering i sina inlägg i trådarna, (tror att jag har sett något sådant i andra forum men är inte säker) detta är trevligt när man hoppar in långt bak i äldre trådar.
Sen om man dessutom kunde filtrera så att man bara såg TS´s inlägg, detta kunde vara en bra funktion i exempelvis byggtrådar när man vill snabbscanna ett bygge.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kollat på Zatzy ser väl ok ut.
Men urk vilka trådar på förstasidan:zpy, bättre uppstyrt här på SH.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Köp nån gammel xenonserver från ebay, parkera i nåns lägenhet med 100mbit upload. Kostnad typ 300 spänn i månaden och borde lätt palla driva en sida med ca 100-200 användare. Speciellt om man tar bort alla annonser som minskar datamängden med 95%.

Funktionen att ladda upp bilder lokalt kan också skrotas, finns mängder av andra sidor som gör sånt gratis t.ex denhär http://postimage.org/
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Funktionen att ladda upp bilder lokalt kan också skrotas, finns mängder av andra sidor som gör sånt gratis t.ex denhär http://postimage.org/
Finns 2 problem med det alternativet:
1. Trots att man förklarar och det finns steg för steg guider så förstår många ändå inte hur man ska göra :huvet
2. Bilder har en tendens att försvinna efter något år, helt hopplöst att gå tillbaka i en gammal bildtråd när 90% av bilderna har försvunnit..

Så jag gillar att de går att ladda upp bilder lokalt på sh :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag är av samma åsikt som Mark Zuckerberg. Ogillar skapar negativitet och Sporthoj ska försöka bidra med något positivt, anser jag.

Fast den enda anledningen till att ogilla inte finns på fejan är för att deras annonser (som är inbyggda i systemet och alltså inte går att få väck) inte ska röstas ner. Det är tyvärr den bistra sanningen (även om Mark Zuckerberg inte erkänner det officiellt).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag skulle vilja att TS får en markering i sina inlägg i trådarna, (tror att jag har sett något sådant i andra forum men är inte säker) detta är trevligt när man hoppar in långt bak i äldre trådar.
Sen om man dessutom kunde filtrera så att man bara såg TS´s inlägg, detta kunde vara en bra funktion i exempelvis byggtrådar när man vill snabbscanna ett bygge.

Bra tips! Ska kika på det där.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hej! Det är det där med bilder..... i svar som här, annonser och bloggar..... det går ej ladda upp. Oavsett storlek!.............. eller får vi vänta till 2015?

Det ska absolut fungera just nu. Det finns massor med annonser och trådar med nya bilder. Servern fick även ökat utrymme häromdagen då vi är försenade med serverbytet igen...
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Man bör kanske kolla på om det finns bättre sökmotorer som man kan använda ? jag tycker iallafall att det är väldigt svårt att hitta det man söker , ( ibland är det snabbare att googla och hitta länken till tråden man söker)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Man bör kanske kolla på om det finns bättre sökmotorer som man kan använda ? jag tycker iallafall att det är väldigt svårt att hitta det man söker , ( ibland är det snabbare att googla och hitta länken till tråden man söker)

Den inbyggda är känd för att vara kass tyvärr. Så kan inte ge något bra besked på det där.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har ni gjort något på sistone?

Fått väldigt mycket fel?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top