Svarva ner diameter på bromsskiva

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Har ett par bromsskivor som sitter på Campa fälg, och nån slags Z1000-gaffel och bromsok. Dock är skivornas diameter för stor för att få på bromsoken i originalfästena på gaffeln, och dessutom blir beläggens anläggningsyta mindre än tänkt på bromsskivan.

Går det att svarva ner diametern på bromsskivorna? Eller är det lättare att fräsa andra okfästen eller kanske försöka hitta andra skivor som passar rakt på.. Har inte möjlighet att vare sig fräsa eller svarva själv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går bra att svarva ner diametern det kan vibrera lite eftersom skivan är tunn, ute på radien så gör det ingen direkt skada. Men akta dig för att försöka plana skivan i svarven.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
hur mycket behöver du minska i mm på skivans diameter???

Är skivan borrad eller solid??

Med vänlig hälsning
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kanske inte är så bra om att bearbeta ner skivan under de yttersta hålen.

Kan du lägga upp en bild på hur allt ser ut? Är det radiala ok kanske jag kan göra några distanser åt dig.

Är det en flytande skiva?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Framförallt, brukar man ha så mycket extramaterial så att man kan ta bort 15mm utan att beläggen tar i nitar/nav?

Normalt, nej. Men är skivan inte flytande så finns där inga nitar att slå i. Därför jag frågade detta.

Beringer envisas ju med att ha 310 mm skivor men jag köpte en 320 bara för att testa, den gick ju emot såklart men jag hade fått plats att arbeta ner den utan att slå i nitar. Nu köpte jag dock en 310 skiva idag :tummenupp

Men TS, jag svarvar gärna lite distanser till dig om du vill det. Kan fixa det i mellandagarna tror jag. :)
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Kanske inte är så bra om att bearbeta ner skivan under de yttersta hålen.

Kan du lägga upp en bild på hur allt ser ut? Är det radiala ok kanske jag kan göra några distanser åt dig.

Är det en flytande skiva?

Det jag menade på.... samt grada av vassa kanter för att undvika sprickbildning... en bromskiva som går sönder under hård inbromsning och låser framhjulet kanske inte är det man direkt önskar av tomten....

Med vänlig hälsning
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det jag menade på.... samt grada av vassa kanter för att undvika sprickbildning... en bromskiva som går sönder under hård inbromsning och låser framhjulet kanske inte är det man direkt önskar av tomten....

Med vänlig hälsning

Jag hade inte svarvat ner hoj-skivor, jag hade vattenskurit dom. :fakta

...Fast det blir fortfarande grader, jag hade nog inte gjort nått med dom överhuvudtaget, svårt att få riktigt bra.
 
Last edited:

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Kanske inte är så bra om att bearbeta ner skivan under de yttersta hålen.

Kan du lägga upp en bild på hur allt ser ut? Är det radiala ok kanske jag kan göra några distanser åt dig.

Är det en flytande skiva?

Det är tyvärr vanliga, ej radiella ok, från någon 80-tals Kawa. Igen flytande skiva mao. Anläggningsytan på skivan är större än vad själva beläggen är dimensionerade för så det är inte för samma hoj/ok.

Jag ska försöka fixa lite bilder imorrn på skiten så får vi se vad som går att göra! :) Schysst att erbjuda dig att göra distanser, men som sagt jag ordnar bilder så får vi se!
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Jepp, försökte ladda upp bilder med det funkar ju inte...

Dock märkte jag även att det blir en del jobb då de skivorna jag tänkt ha på hade större off-set än de gamla så det sket sig lite kanske. Lättast tror jag är att hitta skivor med rätt bulthål på fälgen och rätt diameter, och sedan tillverka distanser för att få de rätt.

Så, vilka hojar har 6-bult, 51mm cc eller 102mm diagonal cc. (mäter man egentligen cc för två hål bredvid varandra eller hål diagonalt emot?) med en diameter på 270mm?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jepp, försökte ladda upp bilder med det funkar ju inte...

Dock märkte jag även att det blir en del jobb då de skivorna jag tänkt ha på hade större off-set än de gamla så det sket sig lite kanske. Lättast tror jag är att hitta skivor med rätt bulthål på fälgen och rätt diameter, och sedan tillverka distanser för att få de rätt.

Så, vilka hojar har 6-bult, 51mm cc eller 102mm diagonal cc. (mäter man egentligen cc för två hål bredvid varandra eller hål diagonalt emot?) med en diameter på 270mm?
Ta upp telefonen och ring Acke på ISR, han hjälper dig garanterat! :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo Acke är ett alternativ, dock räcker inte ekonomin till det nu så tänkte främst om det finns nån OEM-skiva som kan passa :)
Det behöver inte vara dyrare även om det är exklusivt. ;)

Du kan ringa och fråga om han har någon koll på vad som kan tänkas passa. Gubben har ju ändå några år på nacken.
Dum fråga kanske men har du kollat ebay?
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Det behöver inte vara dyrare även om det är exklusivt. ;)

Du kan ringa och fråga om han har någon koll på vad som kan tänkas passa. Gubben har ju ändå några år på nacken.
Dum fråga kanske men har du kollat ebay?

Hehe jodå, ebay har jag kikat. Men kan inte hitta något liknande med samma bultmönster och 270mm.
Kanske kan vara så att Campagnolo har någon specialare till bultmönster?

Får höra med Acke helt enkelt! :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top