S-krökar

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
nån som har ett bra knep för att tillverka S formade krökar?, behöver fixa insugsrör till nya förgasare och då cc måttet på portarna är låt säja ca 55mm och och för att få plats med nya fuggarna så behöver jag cc 85mm minimum.
visst, man kan ju bara snekapa rör och vinkla till det- men böjar är ju flödesmässigt att föredra.
längden på hela härligheten får ju inte bli för mycket heller, från fläns till förgasar infästning så tippar jag på inte mycket mer än 35-40 mm.
men, kanske bara snekapade rör är det i sammanhanget bästa trots allt?

//jj
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svetsböjar är det jag brukar använda till sånt.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Svetsböjar är det jag brukar använda till sånt.

mmm, men det får ju vara några snäva jäklar för att behålla önskemålet om ca 35-40mm längd mellan fläns och fugge (naturligtvis blir ju rörets längd mer!), men helt klart ett bra tips- ska kolla upp vad som finnes på böj fronten!!
en annan teknikrelaterad fråga- om insugs rören inte är helt lika i längd- låt säja att på denna motor med 4 cyl, om de 2 inre blir i rörlängd ca 20mm längre (pga byggmått och annat som behöver tas hänsyn till) skulle det ev ge effekter på något sätt??

//jj
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
mmm, men det får ju vara några snäva jäklar för att behålla önskemålet om ca 35-40mm längd mellan fläns och fugge (naturligtvis blir ju rörets längd mer!), men helt klart ett bra tips- ska kolla upp vad som finnes på böj fronten!!
en annan teknikrelaterad fråga- om insugs rören inte är helt lika i längd- låt säja att på denna motor med 4 cyl, om de 2 inre blir i rörlängd ca 20mm längre (pga byggmått och annat som behöver tas hänsyn till) skulle det ev ge effekter på något sätt??

//jj

Man får använda så skarpa svetsböjar man får tag i, sedan fuska i skarvarna. Tårtbitsmetoden. God passning (ingen spalt) och tigsvets, sedan smälta ihop rören, inga vulstiga migfogar.
Kan man få in mothåll kan man sedan även slå ned hörnen i skarvarna där man man fuskat. Så att det böjer mer harmoniskt.

Insugsrörslängden kan påverka effekten/karaktären, i synnerhet på motorcykelmotorer, eftersom de oftast har hög litereffekt. Men jag misstänker att detta inte är en motorcykel.
Insugsmanifoldern på en Volvo B20 hade ju varit en katastrof på en motorcykel. Men det struntar ju en B20 i.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du kan kapa i böjen för att tillverka ett S. Jag kommer inte ihåg formeln för att få fram hur många grader du ska kapa rörböjen/böjarna, kan möjligtvis dona fram en sådan imorgon kväll.
När du vet hur många grader böjen ska vara så måttar du såattsäga innerböj och ytterböj. om vi för enkelhetens skull säger att yttermåttet är 90mm och innermåttet 45mm, och du ska kapa böjen i 30 grader. så tar du helt enkelt 90/90 =1 och 45/90 = 0.5.
Varje mm i yttermåttet är alltså en grad, och varje mm i innermåttet är 2 grader - markera 15mm in på innerkanten av böjen och 30 mm på ytterkanten, dra ett buntband runt så att båda dina markeringar ligger med kanten mot dina markeringar, rita utmed buntbandet - kapa.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
njoe, mc är det (lilla baby gixxern)- satt ju dubbel fuggar orginal och iom det så sitter insugsportarna jäkligt tätt. att jag inte tänkte på svetsböjar får tillskrivas mitt röriga inre och att man ibland blundar för det uppenbara!!
olika längd på ev de inre rören- tror nog att max ev diff skulle vara ca 20mm (troligen mindre), tiga ihop det ska göras i vilket fall som helst och enrosabils tips med uträkning och märkning var zuuuper!! tackar!!
jaja, får kolla på lite rf böjar och rita och kapa, någon form av stöd för hela förgaseriet lär nog behövas iom att orginal infästning bara är 3 sketna m6 skruvar i toppen (stödbrygga fäst i insugsrören eller i fuggarna?)

//jj
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
njoe, mc är det (lilla baby gixxern)- satt ju dubbel fuggar orginal och iom det så sitter insugsportarna jäkligt tätt. att jag inte tänkte på svetsböjar får tillskrivas mitt röriga inre och att man ibland blundar för det uppenbara!!
olika längd på ev de inre rören- tror nog att max ev diff skulle vara ca 20mm (troligen mindre), tiga ihop det ska göras i vilket fall som helst och enrosabils tips med uträkning och märkning var zuuuper!! tackar!!
jaja, får kolla på lite rf böjar och rita och kapa, någon form av stöd för hela förgaseriet lär nog behövas iom att orginal infästning bara är 3 sketna m6 skruvar i toppen (stödbrygga fäst i insugsrören eller i fuggarna?)

//jj

Det kommer nog funka bra. 20mm är inte inget som brukar ställa till ngt.

Jag tänkte ladda upp en bild på ett insugsrör med en tight s-böj som jag blev klar med förra veckan. Men jag kan fortfarande inte ladda upp bilder, det verkar vara ngt fel på bilduppladdningsfunktionen på SH.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tjena Svarvarn! :hej
Om hojen insug är avstämt till 12000 rpm (max effekt på detta varvtal) och den använder sig av andra pulsens avstämning (insug på ca 240 mm från ventil till tratt) så skulle 20mm kortare ge avstämning på ca 13000 rpm. Kan hända att den vill ha olika bestyckning på de olika förgasarna, men det borde funka tror jag. Vissa hojar har olika långa trattar på cylindrarna av prestandaskäl. Jag har dock inte förstått var vinsten i det hela kommer ifrån :va
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
halloj svenne!!
det häringa med olika långa insug (totallängd från ventil till tratt)- kan det inte vara så att en mer linjär kraftutveckling uppnås med just olika längder (långt insug= vridmoment, kort insug= toppeffekt)- genom att fintrimma dessa parametrar kan en flack moment kurva erhållas (sprut tider/ bestyckning/ tändning är då variablerna)
kan syfta lite på vad jag har för avstånd på den lille, men som Jörgen nämnde- 20 mm ev längre på innerburkarna kommer nog inte till att ge någon signifikant skillnad (i mitt fall kommer insugsdelarna förutom just porten till att vara en aning större än original= ökad strömning iom "koniciteten" detta ger, att den sedan är totalt orkeslös original under 6000 varv och troligen kommer till att förbli detta efter fugge bytet- tja, det är kul med varv!!:D

haresåbra//jj
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top