Motorsåg?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu är jag trött på sågen.
Har en Jonsered 2245 som jag aldrig gillat.
Är det Husqvarna 550 som är bästa valet för en månskensbonde?
Önskemålen är som vanligt: Mindre och större (lättare och starkare), pålitlig och skall klara av 18" svärd.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Kolla även på Stihls sågar, köpte nyligen en liten MS241C, sjukt trevlig såg, lätt och relativt bekväm att köra (har iofs bara kört gamla bråkiga husqvarna sågar innan), men jag blev såld på deras m-tronic system och enligt säljaren ska ett 16" svärd på den gå att köra utan bekymmer.

Så kolla på deras lite större sågar så hittar du nog en som passar dig!
(allt beror ju på vad du vill lägga ut för pengar iofs)
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Enligt arbetskamrat med 5 gånger så mycket skog - skogsarbete som jag har så är det Husqvarna 550 som gäller.
Själv kör jag Stihl 391 och 200 med en gammal 2054 som reserv och är väldigt nöjd med det - 391an orkar allt jag utsätter den för och 200an orkar jag släpa omkring på en bra stund.....
 
Last edited:

Täppas

Guest
Nu är jag trött på sågen.
Har en Jonsered 2245 som jag aldrig gillat.
Är det Husqvarna 550 som är bästa valet för en månskensbonde?
Önskemålen är som vanligt: Mindre och större (lättare och starkare), pålitlig och skall klara av 18" svärd.
Vad sågar man med 18" svärd ?
 

Täppas

Guest
Hyggliga lövträd
Ek, Bok? Är de så täta att man inte vill sticka och gå runt eller?
(Jag är amatör som inte gått på något grovt lövträd, bara tall + gran i lite grövre dimension)
Eller annan sågteknik med längre svärd ?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
HVA 550 är grym, har en 550 och en 560 med 13" respektive 15" svärd. 550 är riktigt rapp och man sparar ett kilos vikt jämfört med 560.
Har man mycket grovt eller sågar mycket på vedbacken så ska man gå upp ett par storlekar till.

3120 is the shit när det blir riktigt grovt!



Klicka på bilden för full size!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ek, Bok? Är de så täta att man inte vill sticka och gå runt eller?
(Jag är amatör som inte gått på något grovt lövträd, bara tall + gran i lite grövre dimension)
Eller annan sågteknik med längre svärd ?

Är ju tacksamt om det går att sticka igenom utan att gå runt för att få en bra och funktionell brytmån
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äh!
Axe.png
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Stihl ms200, ms461 och ms200t, fantastiska maskiner, och med den kombon klarar jag allt som jag ger mig på.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ek, Bok? Är de så täta att man inte vill sticka och gå runt eller?
(Jag är amatör som inte gått på något grovt lövträd, bara tall + gran i lite grövre dimension)
Eller annan sågteknik med längre svärd ?

Övergrovt så är det inte alltid det räcker att sticka från två hål.
Då får man hålla på och tvärsticka också, och det är krabb.
Med artontummare brukar värdet räcka till vid kapningarna utan att sticka.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stihls mindre sågar har jag provat och gillat.
Men jag har lite svårt för köksredskapsutseendet.
Deras motsvarighet till 550 är väl 261?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Stihls mindre sågar har jag provat och gillat.
Men jag har lite svårt för köksredskapsutseendet.
Deras motsvarighet till 550 är väl 261?

Ja, osäker på huruvida husans förgasare är lika meckig som den på 261.

Om inte skulle jag välja husan....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Qvarnan kör jag med. Har aldrig svikit och det har kapats ner rejäla askar och otaliga barrträd med den.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Då är det avgjort!
Eftersom jag (uppenbarligen) helst vill ha en Husky och ingen kommit med någon nackdel eller någon fördel med annan modell/tillverkare, så blir det en 550.
Tack för synpunkter!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har du ju redan bestämt dig men jag skulle också slå ett slag för Stihl. Nu är jag partisk då jag säljer dem men det innebär ju att du kan få en till Sporthojs-pris :)
Personligen tycker jag, efter att ha kört "mycket" med både 2245, 2250s, 225x kontra Stihlarna att man får mer kraft för pengarna i den klassen på Stihlen. Och en såg som får gå ganska mycket känns genast äldre och rappligare på Jonseredaren kontra Stihlen, den håller bättre. Och sen ser jag vilka vi får in mest av på verkstaden för annat än bara service.
Nu snackar du ju Husqvarna men eftersom Jonsered och Husqvarna många gånger är samma (550:n låter jag vara osagt om den finns som Jonsered) så tolkar jag det som att det är samma kvalitet.
Sen har jag lite med mig från röjsågssidan, jag kan inte förstå att man köper Husqvarna/Jonsered där när man får en mycket bättre maskin från Stihl för mindre peng.
Och ja, jag säljer saker från Jönköpingstrakten också men i det här fallet känns det som att tysken är bäst. Vilket de oftast är inom övriga branscher också...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har du ju redan bestämt dig men jag skulle också slå ett slag för Stihl. Nu är jag partisk då jag säljer dem men det innebär ju att du kan få en till Sporthojs-pris :)
Personligen tycker jag, efter att ha kört "mycket" med både 2245, 2250s, 225x kontra Stihlarna att man får mer kraft för pengarna i den klassen på Stihlen. Och en såg som får gå ganska mycket känns genast äldre och rappligare på Jonseredaren kontra Stihlen, den håller bättre. Och sen ser jag vilka vi får in mest av på verkstaden för annat än bara service.
Nu snackar du ju Husqvarna men eftersom Jonsered och Husqvarna många gånger är samma (550:n låter jag vara osagt om den finns som Jonsered) så tolkar jag det som att det är samma kvalitet.
Sen har jag lite med mig från röjsågssidan, jag kan inte förstå att man köper Husqvarna/Jonsered där när man får en mycket bättre maskin från Stihl för mindre peng.
Och ja, jag säljer saker från Jönköpingstrakten också men i det här fallet känns det som att tysken är bäst. Vilket de oftast är inom övriga branscher också...

Om det skulle vara en mindre modell jag var ute efter, så skulle jag förmodligen välja en Stihl.
Men eftersom jag är ute efter en kraftigare, så känns faktiskt Husqvarnan bättre.
Det känns som om de lagt extra mycket krut på just den modellen för att få fram en storsäljare som kan vara kvar i programmet länge.
Stihl 261an har jag bara kännt på i butiken, men de uppger samma effekt, något högre vikt och jag tyckte att den kändes lite klumpigare.
Ergo: Stihl är bra skit, men i just denna storleken har Husqvarna en vinnare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, i just denna storlek kan det mycket väl vara så att 550:n är en trevligare såg och det är ju hur man upplever sågen som styr inköpet. Du verkar inte vara en som köper en Husky bara för att det ska vara så och det är bättre än alla pensionärer som brukar komma in och vill köpa en Husqvarna men absolut ingen Jonsered :gnissla
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Du nämner ju sågar en annan som är en enkel villa ägare aldrig behöver fundera på.
Men dom grövre sågar jag hållit i har alla varit Stihl.
Själv kör jag en CS2250 som är köpt utav Anders. Den har gått sina timmar den med... Mitt största bekymmer nu är att släpa hem Aspen 2T i små 4L dunkar.. Måste hitta stordunk eller på pump någonstans. Kan inte begripa att jag gör av med så mycket... Hur gör ni andra? Beställer en pall till företaget?

Hur som, kikar man på dessa sågar du nämner så är det nog snarare tycke smak som avgör. Alla är vettiga och gör sitt jobb. Qvarnorna ser man ofta i större sågar. Polaren som jobbar på hyresföretag där kör dom bara qvarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top