Bluetooth Headset

Lain

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
na
Hoj
na
Hade tänkt att köpa ett headset till sommaren 2015

Har kollat runt lite, och det verkar ju som om det är
Scala Rider G9(x) eller Sena 20S.

Är det fortfarande vad som gäller?
Och är det någon som har erfarenhet att dela med sig om någon av dessa?
Eller om ni rekommenderar något helt annat?

//mvh Lain
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
G9X och 20S är de aktuella modellerna.
Finns bra trådar på advrider kring 20S:
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=993790
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=962865

Står själv i valet och kvalet mellan dessa.
20S är överlägsen vad gäller funktioner och ljudkvalité. Däremot dragits med en hel del problem på de tidigare versionerna. Mycket har lösts med firmware-uppdateringar, men även infästning mm har strulat på tidiga versioner. Köper du, se till att det är av senare hårdvaruversion. Supportärenden kan bli struliga, då du ej kan köpa av svensk återförsäljare vad jag hittat.

G9X fördel är att den generellt är billigare, bättre vattentäthet, kan köpas över disk och kan kanske anses som mer pålitlig vad gäller hårdvaran. Det är dock ett högst subjektivt påstående, finns många exempel på kunder med alla möjliga problem.

Det korta svaret ang vad som är bäst: 20S. Men det kan också bli en dyrköpt chansning.
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Köpte en G9 för nåt år sen. Var missnöjd med högtalarna som medföljde, så köpte infästningen från G9x, vilket ger dig en aux-utgång. Nu kör jag G9 med in ear och är nöjd, även i motorvägsfart.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag tänker faktiskt gå in på Sena 20S för nästa säsong. den verkar go och jag får väl vara försiktig när de regnar antar jag. det verkar ju vara så att en del har o en del har inte problem med det. någonstans hörde jag att anledningen är att när de kommer in fukt stänger den av sig i skyddande syfe och går inte att starta förens den är torr inuti, men dä löser sig nog. :banana
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
jag tänker faktiskt gå in på Sena 20S för nästa säsong. den verkar go och jag får väl vara försiktig när de regnar antar jag. det verkar ju vara så att en del har o en del har inte problem med det. någonstans hörde jag att anledningen är att när de kommer in fukt stänger den av sig i skyddande syfe och går inte att starta förens den är torr inuti, men dä löser sig nog. :banana

De senare hårdvaruversionerna är mer skonade från problem. Mycket har lösts med firmware-uppdatering.
Känns fortfarande väldigt lustigt att enheten inte har vettig IP-klassning. Många vittnar om problem med vattentäthet. Ja, den påstås ha en självavstängande funktion. Däremot verkar det sisådär med möjligheten att komma igång igen när den blivit torr.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
De senare hårdvaruversionerna är mer skonade från problem. Mycket har lösts med firmware-uppdatering.
Känns fortfarande väldigt lustigt att enheten inte har vettig IP-klassning. Många vittnar om problem med vattentäthet. Ja, den påstås ha en självavstängande funktion. Däremot verkar det sisådär med möjligheten att komma igång igen när den blivit torr.

jao precis.
Frågan är vart man skall beställa och hur man gör med garanti, någon som vet? :va
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
jao precis.
Frågan är vart man skall beställa och hur man gör med garanti, någon som vet? :va

Garanti står Sena för. Men det blir frakt/returfrakt till USA vid ev garantiärende, vilket även kanske kan generera tull (?). Finns hyfsat prissatta på Ebay från Storbritannien/Frankrike/USA så man slipper tull. Dock lotteri vad gäller hårdvaruversion, kolla med säljaren innan.
 

Lain

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
na
Hoj
na
Lutar just nu mot Scala G9x pga att det går att köpa i sverige med garantier osv.
Får köra in-ear lurar, så kanske det är okay ljud?
 

Raderad medlem 51742

Guest
jao precis.
Frågan är vart man skall beställa och hur man gör med garanti, någon som vet? :va

Jag har köpt alla mina Sena-prylar från Senas Europeiska webbutik som är baserad i Frankrike (http://eu.buysena.com) och det innebär att garantiärenden hanteras inom EU. Har inte behövt ha att göra med dem i garantifrågor hittills, men min erfarenhet av att handla denna typen av prylar på nätet är att det inte nödvändigtvis är krångligare med garantier på nätet än i butik. Det som ofta brukar hända i butik är att man går dit med den defekta varan och efter div jidder så skickar de varan till tillverkarens serviceställe någonstans i Europa. Efter några veckor ringer de ev. och meddelar att man fått varan utbytt/reparerad av tillverkaren eller att felet inte täcks av garantin/reklamationsrätten. Sen får man gå till butiken och hämta prylarna igen. Känns inte speciellt mycket krångligare att gå ned till postombudet och skicka prylarna till webbutiken och sen få dem levererade hem i retur, bortsett från att man kan behöva stå för frakten.
 
Last edited by a moderator:

Lain

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
na
Hoj
na
Det verkar som, det blir en Sena 20s efter allt.

Jag har köpt alla mina Sena-prylar från Senas Europeiska webbutik som är baserad i Frankrike (http://eu.buysena.com) och det innebär att garantiärenden hanteras inom EU.


Det jag är lite orolig för, är att den inte ska tåla vatten så bra?
Man kommer ju garanterat bli fast i något slags oväder, körde 7 mil i
spöregn sista jag var ute.

Någon med erfarenhet med Sena 20s där?
Får ju anta att den lära tåla en del vatten, men inte att man dränker den.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Beställde Sena 20S idag, hoppas de är så bra som ni säger. Vad det gäller vatten finåker jag bara nuförtiden så det är inget problem :)
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det verkar som, det blir en Sena 20s efter allt.




Det jag är lite orolig för, är att den inte ska tåla vatten så bra?
Man kommer ju garanterat bli fast i något slags oväder, körde 7 mil i
spöregn sista jag var ute.

Någon med erfarenhet med Sena 20s där?
Får ju anta att den lära tåla en del vatten, men inte att man dränker den.

Har kört med min i några regnskurar och det har inte varit några som helst problem. Vid ett tillfälle när det kom ett riktigt skyfall tog jag loss enheten och lade den i ryggsäcken för säkerhets skull. Skulle tro att man bör undvika att köra med den i ihållande regn en hel dag.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Någon som testat SMH10R? Lite diskretare och mindre profil än 20S ser det ut som. Helt anpassad för MC-hjälm dessutom. Har tidigare tipsat Bike om att de borde göra ett test på bluetoothadapters, får se om det kommer nu i vår.
 

sniegel

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Använder själv G9X med frugan och är jättenöjd med det även i höga hastigheter, sen så verkar det vara det mest använda då de flesta av mina mc kompisar har det så går då lätt att koppla ihop sig med dem :)
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
En stor fördel med Sena 20S är att den är kompatibel med alla märken. Jag kör 20S och beställde en billig kina-intercom till sambon som åker med bakpå ibland för 300kr eller något sånt. Parkopplingen är förhållandevis busenkel och röststyrningen är guld värd om man är fast i trafiken och behöver köra speeddial, byta låt eller liknande. Jag kör med inear-lurar för att dämpa lite turbulens och det funkar kanon, men det är bra tryck i högtalarna också efter senaste mjukvaruuppdateringen.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har just beställt ett dubbelset SMH10R åt mig och tjejen. En stor fördel för mig är att den inte behöver knäppas dit på kanten av hjälmen och att vi därför kan ha Windjammer påmonterade på hjälmarna samtidigt. Hon har problem med öronen och kan inte ha proppar så hjälmen måste vara så tyst som möjligt.

Lämnar recension när vi fått hem och testat grejerna. Borde bli i april eller nåt :(
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
även jag letar efter intercom. Det som är på tapeten är ju antingen Sena 20s eller scala g9x. Läst flertalet med recensioner om att sena 20s havererar efter några regnstänk och att sena supporten är oduglig men vad jag förstått så ska det vara bäst ljud i detta. scala rider g9x har jag hört att ljudet inte är det bästa men att det kan åtgärdas med ett byte utav högtalare.

Jag lånar tråden och frågar vilket utav dom som verkligen är bäst?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Äger man en nolan eller x-lite hjälm så köp deras egna n-com.

Alla andra ser ut som stor dildo fastklistrade på hjälmen i jämförelse.
Det viktigaste vid alla blåtandsprylar är vad alla ens andra kompisar använder.
De flesta kan idag koppla ihop med varandra mellan olika tillverkare men då är man begränsad till två personer (via blåtand).
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
även jag letar efter intercom. Det som är på tapeten är ju antingen Sena 20s eller scala g9x. Läst flertalet med recensioner om att sena 20s havererar efter några regnstänk och att sena supporten är oduglig men vad jag förstått så ska det vara bäst ljud i detta. scala rider g9x har jag hört att ljudet inte är det bästa men att det kan åtgärdas med ett byte utav högtalare.

Jag lånar tråden och frågar vilket utav dom som verkligen är bäst?

Du summerar nog läget ganska bra. 20S är en bättre produkt sett till funktioner, ljud och kompatibilitet mot andra märken. Men den lider i viss mån fortfarande av kvalitetsproblem. Om man köper, se till att det är av senare/senaste hårdvaruversion.

G9X har sämre ljud, sämre funktioner. Formfaktorn tycker jag är bättre, men sämre lösning med knappar. G9X har bättre vattentäthet, för mig ett måste för att fungera vid längre resor eller vardagligt bruk. Den verkar dessutom vara bättre skonad från mjukvaru/hårdvaruproblem.

Står själv fortfarande i valet och kvalet mellan dessa, men tyvärr tror jag att det landar på G9X då jag behöver något som håller under längre planerad resa i sommar/höst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top