Hjälmtvång? Nej tack.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Se böterna som en skatt på det farliga (att köra utan hjälm) istället.

Precis som med alkohol och tobak.
Vill du leva farligt, dvs nyttja produkterna, betalar du en mycket högre skatt.
Vill du leva farligt, dvs köra utan hjälm, betalar du en högre kostnad när polisen tar dig.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Handlar inte bara om att man ska få möjligheten att själv bestämma över sitt liv. Handlar om skador som drabbas i andra led än du själv. Ambulans ska komma ut o ta hand om din huvud/hjärn skada som kostar pengar o tid, tid som kanske tas ifrån någon stackare som har fått hjärtattack.
Handlar om din vård som i stor utsträckning ska bekostas av skattebetalarna.

Så även om jag delar din åsikt att man själv borde få bestämma om sitt liv så handlar det om mer än så. Av samma anledning förbjuder man ämnen i tex uppiggande preparat som används av styrketränare. För att även om 99,9% inte kommer märka av farliga bieffekter så har vi personer som riskerar att dö (om de kanske har dåligt hjärta utan att veta om det). Så även om jag kanske vill använda lite starkare prylar så vill jag heller inte att någon annan ska råka dö bara för min rätt att använda det. Men alla tänker olika.
Skulle inte heller ha något problem om tobak eller alkohol förbjöds om jag är ärlig. Skulle självfallet va förbannat tråkigt men tänker man på det stora hela...satan vad hela världen skulle gynna av det. Massor o åter massor av pengar o liv skulle sparas.
Å andra sidan gynnar det knappast livet på jorden av att liv sparas o öka befolkningen. Men det är en helt annat ämne
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det här börjar bli så pinsamt, dessa (få) som håller med TS och tror sig förstå nåt som vi andra missar, vill naturligtvis vara alternativa. Vill naturligtvis visa att man tänker out of the box, men grejen är den att det tänks, tragiskt nog inte alls. Folk dör av så lite som att ramla och slå i huvudet i backen. Själva tanken med att kunna få bestämma saker själv kan jag förstå. Men då finns det andra exempel man kan ta upp, finns det inte nog med dödsfällor i vardagen som den är redan? Att t.e.x få köra motorcykel utan hjälm borde aldrig vara lagligt. Att köra motorcykel är ganska farligt som det är :rolleyes:
TS nämner i ett av dom tidigare inläggen att det borde vara ok att ta en tur utan hjälm.. "Men det kanske är gött att köra lite utan hjälm också. Oavsett så bör det avkriminaliseras"

Så vad är det vi inte förstår?

*Att det finns så mycket annat som också borde vara olagligt?
*Att staten är skurkar som råkar ha just hjälmtvång?

En fruktansvärt ointelligent tråd, som blir ännu mer tragisk när den är gjord av en motorcyklist, som borde veta bättre än att ens ta upp frågan. Staten tvingar inte oss att ha hjälm bara pga av ekonomiska själ, det
är faktiskt jätte, jättefarligt att ramla och slå i huvudet i asfalt. Mycket farligare än att dricka en öl, äta en bit choklad, ta en prilla, ta en cigg.
Den dagen nån tar livet av en som saknar hjälm, och får det på sitt samvete, när hjälmen kunde ha förändrat allt.. :rolleyes:
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
[/B]

Så vad är det vi inte förstår?

Det handlar om huruvida staten ska bestämma över en, eller om individen själv ska få rätten att bestämma över sig själv. Hjälmen var bara ett exempel.

Det går alldeles utmärkt att förstå vad TS menar utan att för den delen hålla med honom.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
TS. Är du full eller? Det här var det dummaste jag läst på länge. Om du kan fondera några millar så att du bekostar din egen vård när du ligger där som en gurka så kan du gärna få köra utan hjälm för min del.
Tills dess vill jag fan inte betala in skatt för att såna som du skall kunna åka utan hjälm till korvkiosen.

Sån här uppenbar dumhet borde leda till omedelbar banning.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det starkaste argumentet för ett hjälmtvång är just den kollektivt betalda sjukvården, men förvånansvärt få i tråden använder just det som argument och hoppar istället på ett fånigt moral-tänk.

Nej, det starkaste argumentet är att öka chanserna att överleva även mindre olyckor. Och att det finns nötter som inte begriper det själva.

Skulle välkomna en hjälmlag vid såväl skidåkning, cykling, klättring och allehanda sporter. Skulle spara mycket lidande.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Nej, det starkaste argumentet är att öka chanserna att överleva även mindre olyckor. Och att det finns nötter som inte begriper det själva.

Skulle välkomna en hjälmlag vid såväl skidåkning, cykling, klättring och allehanda sporter. Skulle spara mycket lidande.

Direkt när man tar bort kostnadsargumentet hamnar man i en djupare diskussion om människans rätt eller avsaknad av rätt till att ta dumma beslut. Tar man ditt ställningstagande kommer den oundvikliga frågan, "när tar det slut?". Lag på reflexer på kroppen på vintern? En fram och en bak?

Förbjuda alkohol p.g.a. antalet människor som skadas eller dödas av den? För att inte räkna med alla kringliggande problem.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det handlar om huruvida staten ska bestämma över en, eller om individen själv ska få rätten att bestämma över sig själv. Hjälmen var bara ett exempel.

Det går alldeles utmärkt att förstå vad TS menar utan att för den delen hålla med honom.

"Staten" är folket.

Jag är övertygad om att reglerna skulle se annorlunda ut ifall majoriteten av Sveriges befolkning inte tyckt det är en bra idé att man tvingar idioter att skydda skallen för att minska kostnaderna för vården. Hade vi haft som USA att var och en står för sina egna misstag, då hade folk fått göra vad fan de vill för min del.

Men ja jag förstår vad TS menar, det är bara att han tänker fel.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Att bära hjälm eller inte, det är frågan. Klart man ska ha plast/glasfiber/kompositskal runt sitt kära kranium när du tar dig från det ena stället till det andra. Men sen då? Nacken tycker jag är lika viktig och varför inte krydda säkerhetsnojan med att krEnga på sig ett..nackskydd alt. stödkrage? Har ju F1 förarna på sig så varför inte ta åt oss? Det bästa är ju att ta på sig cykelkrockkudden Hövdingen..:rolleyes:
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
"Staten" är folket.

Jag är övertygad om att reglerna skulle se annorlunda ut ifall majoriteten av Sveriges befolkning inte tyckt det är en bra idé att man tvingar idioter att skydda skallen för att minska kostnaderna för vården. Hade vi haft som USA att var och en står för sina egna misstag, då hade folk fått göra vad fan de vill för min del.

Men ja jag förstår vad TS menar, det är bara att han tänker fel.

Staten är knappast folket. Vi har ingen direktdemokrati. Staten är regeringen och riksdagen, more it less.
Ja, jag håller med om att TS är fel ute. Problemet är att i denna tråd diskuteras inte riktigt det som han är ute efter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Staten är knappast folket. Vi har ingen direktdemokrati. Staten är regeringen och riksdagen, more it less.
Ja, jag håller med om att TS är fel ute. Problemet är att i denna tråd diskuteras inte riktigt det som han är ute efter.
1. TS är ute efter att visa att han inte har nåt i huvudet att skydda med en hjälm.

2. Precis detta diskuteras.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
ska man skratta lr gråta åt de som tycker att hjälm inte borde vara tvång?
ser inget annat än positivt med hjälmtvång då en del är såpass korkade att de inte förstår sitt eget bästa, det inte är ovanligt med allvarliga samt dödsolyckor på en vanlig trampcykel.
om jag fick bestämma så skulle även ryggskydd vara tvång. gärna armbågar, knän, bröst, axlar, boots och handskar med men det kanske är lite o ta i.

tron om att skinnställ = superman visste ja att folk här har, men att åka utan hjälm måste väl även innebära att man tror att bara ja kan köra min hoj så kommer aldrig något oväntat att hända, och tydligen så är folk även korkade även där.

Här har vi en typiskt Svensk trygghetsnarkoman. Jag mår inte bra av att inte få bestämma själv över mitt liv. Man blir ju kvävd här av alla lagar och regler mot allt som har potential att vara det minsta farligt. Blir det lag på all utrustning du räknar upp slutar jag köra. Har ju pratats om lag på cykelhjälm åtskilliga gånger. Så jävla barnsligt.

Minns ni dagiset som krävde att barnen hade hjälm när dom åkte pulka och klättrade i träd. Slutade med att en stackare fick sätta livet till när han fastnade med hjälmen i trädet och kvävdes.

Jag jobbar i florida. Ingen kör mc med hjälm här. Inte säker på vad lagen säger men tror glasögon är krav eftersom man kan få något i ögat, förlora kontrollen och skada andra. Kör man utan hjälm skadar man endast sig själv.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
1. TS är ute efter att visa att han inte har nåt i huvudet att skydda med en hjälm.

2. Precis detta diskuteras.

Det här, mina damer och herrar, är ett praktexempel på varför det har skitit sig helt för regeringen. Man stoppar huvudet i sanden, feltolkar kärnan i meddelandet med flit och tror att man har rätt bara för det.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Under vilken stubbe har du sovit det har ju varit lag sen andra halvan av 1900-talet.:)
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Jag kände en gång en kille som på lunchen skulle hem och hämta mc:n, han bodde ca 150 meter från jobbet, inga skyddskläder, ingen hjälm, på den korta biten la han omkull i ca 30 km/h och slog huvudet i kantstenen, det var det sista han gjorde.

Ibland tillbringar jag helgerna med att träna på att tänka, jag har en övertygelse att fler borde testa detta.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Skall vi ha ett samhälle där vi har kollektiva lösningar för att samhället skall ställa upp för människor som behöver hjälp så får man även vackert ställa sig i led och följa de regler som är uppställda. I ett samhälle där hjälmanvändandet står mellan dig och ditt försäkringsbolag skiter jag fullständigt i om du åker med hjälm eller ej. Men skall jag betala miljonbelopp för din omvårdnad så vill jag att rimliga säkerhetsåtgärder skall vara tagna för att minska skaderisken.

Tack Boris , exakt så är det!
Och även om man så klart kan tycka att det är orättvist och inkonsekvent att andra farliga saker inte är förbjudna så far man leva med det . Livet är inte rättvist.
Sen finns det ju ställen på jorden där du får köra precis som du vill, så länge det går . Men frågan är om du tycker det är värt att flytta dit ?
 
Last edited:

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Det handlar om huruvida staten ska bestämma över en, eller om individen själv ska få rätten att bestämma över sig själv. Hjälmen var bara ett exempel.

Det går alldeles utmärkt att förstå vad TS menar utan att för den delen hålla med honom.

Ja det går ju, men faktum är att han ju inte tänkt längre än näsan räcker.
Det känns mer som att han bara tycker det är skoj att kasta ut en brandfackla .
Men det är klart, SH livades upp för en stund :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Här har vi en typiskt Svensk trygghetsnarkoman. Jag mår inte bra av att inte få bestämma själv över mitt liv. Man blir ju kvävd här av alla lagar och regler mot allt som har potential att vara det minsta farligt. Blir det lag på all utrustning du räknar upp slutar jag köra. Har ju pratats om lag på cykelhjälm åtskilliga gånger. Så jävla barnsligt.

Minns ni dagiset som krävde att barnen hade hjälm när dom åkte pulka och klättrade i träd. Slutade med att en stackare fick sätta livet till när han fastnade med hjälmen i trädet och kvävdes.

Jag jobbar i florida. Ingen kör mc med hjälm här. Inte säker på vad lagen säger men tror glasögon är krav eftersom man kan få något i ögat, förlora kontrollen och skada andra. Kör man utan hjälm skadar man endast sig själv.

Känner du att tvång att ha en hjälm på dig får dig att må dåligt så föreslår jag KBT.
Och om vi kunde räkna antalet som dött pga av hjälm kontra antalet som överlevt tack vare hjälm så är jag ganska säker på att vi kan begrava det argumentet.

Angående Florida så måste jag såklart fråga då hur deras sjukvårdssystem ser ut? Är den gratis eller har majoriteten en egen försäkring? Och isåfall, hur påverkas försäkringen av hjälm kontra inte hjälm när du kör motorcykel?

Och kanske viktigast av allt, hur ser olycksstatistiken ut?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Här har vi en typiskt Svensk trygghetsnarkoman. Jag mår inte bra av att inte få bestämma själv över mitt liv. Man blir ju kvävd här av alla lagar och regler mot allt som har potential att vara det minsta farligt. Blir det lag på all utrustning du räknar upp slutar jag köra. Har ju pratats om lag på cykelhjälm åtskilliga gånger. Så jävla barnsligt.

Minns ni dagiset som krävde att barnen hade hjälm när dom åkte pulka och klättrade i träd. Slutade med att en stackare fick sätta livet till när han fastnade med hjälmen i trädet och kvävdes.

Jag jobbar i florida. Ingen kör mc med hjälm här. Inte säker på vad lagen säger men tror glasögon är krav eftersom man kan få något i ögat, förlora kontrollen och skada andra. Kör man utan hjälm skadar man endast sig själv.


som någon annan sa innan, mår du dåligt av lagar och regler så sök hjälp. du får mer än gärna åka utan hjälm och skydd för min del i florida då vi i sverige förhoppningsvis slipper betala dina vårdkostnader den dagen du vurpar och spräcker skallen pga lite rullgrus på parkeringen hemma lr liknande.
hoppas även att om du har barn o familj lyssnar på deras röst och tycke om din coola framfart utan hjälm, dom tycker säkert som du att de ska bli najs att mata pappa/sambo/man/osv vid matbordet framöver. du tänket bara på dig själv med ditt resonemang!

jag stödjer dagiset där min dotter går och tycker att dom ska ha hjälm då dom åker pulka, dock inte när det gäller o klättra i träd. olyckor händer och kommer alltid att hända så länge vi inte kedjar fast våra ungar i golvet så att du tar med detta exempel ser ja ingen mening med.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top