Hjälmtvång? Nej tack.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ska alla lagar och regler som är till för att minimera skador i trafiken bort eller är det bara vissa som stör? Ska vi ta bort kravet på besiktning så att man får bestämma själv om man ska köra med fungerande bromsar, styrning och belysning. Vi kanske också ska ta bort hastighetsbegränsningar kraven att man ska köra på höger sida bälteskravet mm. Vi kanske också ska välja om vi vill släppa över fotgängare vid övergångsställe? Vi kanske ska ta bort alla regler inte bara de vi stör oss på i trafiken. Näj!! men vad det är som gör att man KrenCks av hjämTVÅNG, kanske är en ännu viktigare fråga.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ska vi ta bort säkerhetsbältet i bilarna också? Hade varit bättre att skärpa lagarna så det innefattar ryggskydd och handskar också. Nollvisionen är nog svår att någonsin uppfylla om man lättar på lagarna. Förbjud oljegruset istället! :tummenupp

Sen kan ju alkohol och cigg gärna beskattas mer men det hade nog inte löst problemet.

Enda gången jag inte kör med helställ är när jag sommarjobbar, då har jag ett par rejäla arbetsbyxor på mig istället för mc-byxorna. Men fan va naken man känner sig... :3freak
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Hjälmtvång hjälper de som inte förstår sitt eget bästa. De behöver inte ta ställning till om det är farligt eller inte. Samhället hjälper stackarna att ta detta beslut genom att införa en lag.
Vi har själva kollektivt röstat för dessa lagstiftare så det är som vi vill ha det.

Har själv varit med om en olycka där jag inte bar hjälm. Det kunde ha gått rätt mycket värre än det gjorde. Jag förstår nu att jag vid tillfället inte hade vett nog att ta rätt beslut om att bära hjälm eller inte.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ni som förespråkar att man lättar på hjälmtvånget kan börja med att övertyga SMC.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Låt mig kortfattat berätta vad TS vill ha sagt. Alkohol, socker och tobak är farliga saker. Varför är dom gifterna lagliga? Man har ju valet att bruka eller inte bruka. Så nu fanimej, borde jag få välja om jag vill ha hjälm på mig eller inte. För det är lika farligt att äta en snickers tillsammans med en Norrlands guld, som att krascha med motorcykel utan hjälm.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Ska alla lagar och regler som är till för att minimera skador i trafiken bort eller är det bara vissa som stör? Ska vi ta bort kravet på besiktning så att man får bestämma själv om man ska köra med fungerande bromsar, styrning och belysning. Vi kanske också ska ta bort hastighetsbegränsningar kraven att man ska köra på höger sida bälteskravet mm. Vi kanske också ska välja om vi vill släppa över fotgängare vid övergångsställe? Vi kanske ska ta bort alla regler inte bara de vi stör oss på i trafiken. Näj!! men vad det är som gör att man KrenCks av hjämTVÅNG, kanske är en ännu viktigare fråga.

Skillnaden mellan dina exempel och hjälmtvånget är att man inte riskerar andras liv och lem genom att skita i hjälmen.

Hjälmtvång hjälper de som inte förstår sitt eget bästa. De behöver inte ta ställning till om det är farligt eller inte. Samhället hjälper stackarna att ta detta beslut genom att införa en lag.
Vi har själva kollektivt röstat för dessa lagstiftare så det är som vi vill ha det.

Har själv varit med om en olycka där jag inte bar hjälm. Det kunde ha gått rätt mycket värre än det gjorde. Jag förstår nu att jag vid tillfället inte hade vett nog att ta rätt beslut om att bära hjälm eller inte.

Fast, problemet är ju återigen gränsdragningen. Det som idag känns självklart gjorde det inte för 50 år sen. Och det som känns självklart om 50 år är risken stor att du ser som trams.

Återigen, det finns inget egentligen rätt eller fel i den här frågan. Bara en massa människor som verkar tro sig sitta på den absoluta sanningen och moralen. Blir lite fånigt i längden.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag tycker att trådskaparen själv är ett utmärkt exempel på varför vi behöver lagar och regler även om denne själv inte tycker det. Lagar och regler är till för att de individer som tycker att det går alldeles utmärkt att köra omkring på motorväg utan hjälm eller annan form av skyddsutrustning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall vi ha ett samhälle där vi har kollektiva lösningar för att samhället skall ställa upp för människor som behöver hjälp så får man även vackert ställa sig i led och följa de regler som är uppställda. I ett samhälle där hjälmanvändandet står mellan dig och ditt försäkringsbolag skiter jag fullständigt i om du åker med hjälm eller ej. Men skall jag betala miljonbelopp för din omvårdnad så vill jag att rimliga säkerhetsåtgärder skall vara tagna för att minska skaderisken.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Alkohol och cigg har extra skatt på sig. MC-körning har försäkringskostnader som är tänkta att täcka de kostnader aktiviteten "kräver" (plus vinst för bolagen samt rejäla VD-löner...).

Vill en individ köra MC utan hjälm så misstänker jag att bolagen vill ha en bunt sedlar från honom eller henne som ligger i linje med individens förväntade resterande livslängd x försäkringskostnaderna för denna tid.

Tar individen "sikte på diket" redan dagen efter så är all vinst för den risk försäkringsbolaget tagit borta, och finns något kvar att rädda så är det duktiga utgifter för samhället.




Den enklaste förklaring till att vi inte har ultimat utopisk valfrihet är nog för att inte en enda människa kan vara så mogen och ansvarsfull att rätt beslut tas jämt under hela sin livstid. Vi förtjänar det inte, vi skulle inte kunna hantera det.

Staten är ju ändå skapad av människor, för människor, för att skydda oss själva "från oss själva", på gott och ont, och säkerligen mer sant förr i tiden är i modern tid, tyvärr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gillar du inte hjälmtvånget , gör nått åt det ! :)
Det finns många länder och delstater som inte har hjälmtvång. :)
Så är det viktigt för ditt liv att få köra hoj utan hjälm så kan du lösa problemet genom migration. :tummenupp
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Skillnaden mellan dina exempel och hjälmtvånget är att man inte riskerar andras liv och lem genom att skita i hjälmen.

Nej, att bajsa i hjälmen lär inte döda någon. Möjligen kommer lukten att distrahera dig.

Personligen förstår jag inte hur nån ens kan överväga att köra utan hjälm, eller andra skydd för den delen. Känns som att leva i förnekelse. Den som sett hur en människa som mött asfalt i 90+ km/h ser ut, har inga problem med att dra på sig både hjälm och kläder - lag eller inte...
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Skall vi ha ett samhälle där vi har kollektiva lösningar för att samhället skall ställa upp för människor som behöver hjälp så får man även vackert ställa sig i led och följa de regler som är uppställda. I ett samhälle där hjälmanvändandet står mellan dig och ditt försäkringsbolag skiter jag fullständigt i om du åker med hjälm eller ej. Men skall jag betala miljonbelopp för din omvårdnad så vill jag att rimliga säkerhetsåtgärder skall vara tagna för att minska skaderisken.

Med betoning på just "rimliga". Det är en gränsdragning som förändras med tiden, och inget absolut.

Nej, att bajsa i hjälmen lär inte döda någon. Möjligen kommer lukten att distrahera dig.

Personligen förstår jag inte hur nån ens kan överväga att köra utan hjälm, eller andra skydd för den delen. Känns som att leva i förnekelse. Den som sett hur en människa som mött asfalt i 90+ km/h ser ut, har inga problem med att dra på sig både hjälm och kläder - lag eller inte...

Du behöver inte förstå, för det är inte dig det gäller.

Det starkaste argumentet för ett hjälmtvång är just den kollektivt betalda sjukvården, men förvånansvärt få i tråden använder just det som argument och hoppar istället på ett fånigt moral-tänk.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Verkar som att en stor del av de som skrivit i tråden har stora svårigheter att förstå frågeställningen....
Frågan handlar inte om att TS tycker det är coolt att köra utan hjälm på motorväg. :huvet

Om man tar frågan lite längre, hur många anser att det ska vara lagkrav på att ha hjälm när man åker skidor eller cyklar? Ska det vara hjälmtvång när man är ute och går på vintern för att man kan halka och slå i huvudet?

Har personligen inga som helst problem med att ha hjälm när jag kör mc men jag bryr mig inte det minsta om du skulle köra utan.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Skulle alkohol och tobak "uppfinnas idag" skulle dom knappast vara lagliga eller tillåtna, det gäller även bensin mm som vi tar för givet
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Son ett par andra skriver, så missar så många själva poängen. Ni som överdriver och går i taket, är ni lika förbannade över er själva som inte använder hjälm i bilen? Uppenbarligen är det ju säkrare, annars skulle man inte ha tävlat med hjälm i bilsporter.
Men nu är det inte lag på hjälmtvång i bil, utan helt frivilligt. Jag är säker på att ni skulle gå taket och spåra ur om någon ställde samma frågeställning gällande bilar och hjälm, ifall det redan var lag på det.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Många sneda argument här.

"Vi borde slopa hjälmtvång eftersom socker, alkohol, tobak är tillåtet och det är ens egna beslut att använda"-isch

Varför är det riktat åt det hållet? Varför är det inte istället vi borde förbjuda socker, alkohol och tobak?

"Vi åker bil utan hjälm"-isch

Är skaderisken lika stor? Har racebilarna krockkuddar och krockgardiner?

"Vi har inget lagkrav på hjälm när vi cyklar/skidor"-isch

Det kanske är något att driva för då. Är det många olyckor där folk cyklar/skidor utan hjälm och får allvarliga skador?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Haha, det verkar som att hojabstinensen gör folk lite knasiga:dummer Varför kommer det ens i gång en tråd likt den här och varför blir det diskussion? För alla som någon gång har vurpat på något tvåhjuligt är det väl för fasen uppenbart att samtliga skydd som fungerar hör till?

Vad sedan gäller kring att sköta sig så hälsan är på topp så håller jag med Er ovan som menar att det borde gå en gräns för när sjukvården inte skall vara fri. Det finns inget facit för mängden träning och vilken föda i vilken mängd osv men tillräckligt mycket är känt idag för att långt färre skulle behöva sjukvård. Jag får uppfattas hur cynisk som helst i det avseendet men hittills har ingen bevisat motsatsen.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Många sneda argument här.

"Vi borde slopa hjälmtvång eftersom socker, alkohol, tobak är tillåtet och det är ens egna beslut att använda"-isch

Varför är det riktat åt det hållet? Varför är det inte istället vi borde förbjuda socker, alkohol och tobak?

"Vi åker bil utan hjälm"-isch

Är skaderisken lika stor? Har racebilarna krockkuddar och krockgardiner?

"Vi har inget lagkrav på hjälm när vi cyklar/skidor"-isch

Det kanske är något att driva för då. Är det många olyckor där folk cyklar/skidor utan hjälm och får allvarliga skador?

Det enda sneda här är att folk diskuterar något helt annat än TS frågeställning, och du är en av dem som inte riktigt verkar förstå den trots stt flera har försökt att förklara.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top