Distansarbete

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Nu har jag försökt att få svar på mina frågor hos diverse IT-människor och ingen har kunnat gett mig ett bra svar. Därför vänder jag mig nu ödmjukt till det allvetande sporthoj :Bugar

Problematiken är som följer: På firman har jag en HP-Proliant server som jag kör Windows server 2012 R2 på. Inga speciella brandväggar. Fiber 100mb. Vi kör mail, redovisning, Office mm på servern via fjärrskrivbord alla klienter i samma lokala nätverk som servern. Dessutom kör vi Autodesk license manager på servern. Denna lånar ut Autodesk licenser till användaren (mig) som kör själva programmet t.ex. Inventor lokalt på arbetsstationen.

Allt detta funkar kanon i det lokala nätverket, dock skulle jag vilja kunna köra från extern dator t.ex. hemifrån. RDP funkar ju för allt utom Autodesk, har provat men inte lyckats kanske enbart klantig. Dock vet jag att det skall gå att checka ut licenserna via VPN, detta stöds dock inte av Autodesk de förordar istället Citrix, med tanke kostnaden för en Citrix-lösning så är det inte ett alternativ.

Men när vi kommer till VPN-tunnlar så är jag fullständigt novis, ok jag vet hur det funkar i princip, men hur gör man? Jag måste starta en VPN-server på min server och det några certifikat inblandade så långt kom jag med google, men hur gör man rent praktiskt?
På servern?
På klienterna?
Kan jag logga på och köra alla de andra programmen via VPN?
Hur är säkerheten på RDP resp VPN?

Någon som kan visa mig ljuset i tunneln........
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har du testat att köra en annan lösning för fjärrstyrning, typ vcn?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top