Köksbygge, behöver tips!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ska bygga ett kök i mitt nästa boende. Har kollat massa och kök och vitvaror är väl klara men sen jag började har jag hittat en del smarta saker som man kan tänka på så tänkte att jag kanske kunde få mer smarta tips här :)
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Totalrenoverade nyss köket. Fick en referens av snickaren på ett nybyggt kök som de nyss byggt. Åkte dit och kikade och fick en del tips och idéer.

Saker jag aldrig hade en aning om slukades med hull och hår:
- Sockellådor. Smidigt och i princip osynligt förvaringsutrymme för ugnsplåtar, brickor eller diverse göm-undan.
- Utknuffare till lådan med slaskhinken. Liten elmoj man sätter bakom lådan under vasken, där väl de flesta har sin sophink. En liten knuff med knäet så åker lådan ut och man behöver inte torka sig eller släppa gojjan man vill hiva i slasken.
- Inbyggd diskmedelsdispenser vid vasken. Smidigare än jag trodde att slippa kludda med diskmedelsflaskan. Dessutom snyggt.
- Många eluttag. Överallt. Man kan aldrig ha för få eller på för konstiga ställen.
- Köp stor vask. Praktiskt att kunna få ner en hel ugnsplåt och dränka den, utan att försöka knö ner den på snedden. Med stor vask är det också praktiskt med kökskran som går att "dra ut" som en liten slang, eller vad man ska säga...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Totalrenoverade nyss köket. Fick en referens av snickaren på ett nybyggt kök som de nyss byggt. Åkte dit och kikade och fick en del tips och idéer.

Saker jag aldrig hade en aning om slukades med hull och hår:
- Sockellådor. Smidigt och i princip osynligt förvaringsutrymme för ugnsplåtar, brickor eller diverse göm-undan.
- Utknuffare till lådan med slaskhinken. Liten elmoj man sätter bakom lådan under vasken, där väl de flesta har sin sophink. En liten knuff med knäet så åker lådan ut och man behöver inte torka sig eller släppa gojjan man vill hiva i slasken.
- Inbyggd diskmedelsdispenser vid vasken. Smidigare än jag trodde att slippa kludda med diskmedelsflaskan. Dessutom snyggt.
- Många eluttag. Överallt. Man kan aldrig ha för få eller på för konstiga ställen.
- Köp stor vask. Praktiskt att kunna få ner en hel ugnsplåt och dränka den, utan att försöka knö ner den på snedden. Med stor vask är det också praktiskt med kökskran som går att "dra ut" som en liten slang, eller vad man ska säga...

Kanon tips :) Blir en stoor ugn så kommer nog inte få ner plåtarna oavsett :gnissla Har en stor ho nu och har haft det där problemet med kranen så blir garanterat en löstagbar. Sockel lådor är smart, spisen har en så kanske ska fortsätta :) Jag är även lite inne på en 90cm diskmaskin skönt med en som inte blir full så fort man lagat lite mat.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Pop-upp eluttag i bänkskivan, sjukt smidigt och snyggt.
Sockellådor slår jag också ett slag för, hade själv valt det om det hade funkat i mitt kök.
Kran med hetvattenfunktion (dvs till kaffe och te) är bra om man dricker mycket te eller liknande.
Dra fram vatten till eventuell kyl/frys med vatten/ismaskin. Samma sak med kaffebryggare, se till att få fram vatten till det med om du ska ha en inbyggnadsbryggare med extern vattenmatning.
Belysning. Klart värt att lägga några tusenlappar på bra belysning, gärna med möjlighet att dela upp den i flera zoner samt möjlighet att tända alla zoner på en knapp.
Belysning i lådor och skåp.
Lägg några tusenlappar på lådinredning, sjukt jobbigt med massa lådor men sedan ingen vettig inredning.
Bänkskivan, tänk på att en i trä kräver underhåll men går att laga vid skador. Laminat är underhållsfritt men går inte att laga lika enkelt dock. Sten är tungt och dyrt men klart bäst.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dubbla dispensers. En för diskmedel och en för handtvål

Avfallskvarn. Alltså inga skjutlådor under vasken utan dörrar.

Mycket belysning. Två rader så att det blir riktigt apljust när man jobbar. Sen kan man ha en mysrad med dimmer på. Jag har 3x 5050 LED-strip som jag kan släcka och tända / dimra individuellt om jag vill.

Kran med slang i. Personligen tycker jag inte om de som försöker efterapa de som finns i storköken utan köpte en sån här:

things-3.jpg

Skit i trä och ljus corian. Rostfritt hela vägen is the shit

Avtorkningsbara väggar, inte mosaik och sånt krafs.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Avfallskvarn är mer värt än man tror: Mindre sopor att springa med, mindre stank och slut med att bära äckligt blöta soppåsar genom hemmet.

Diskbänk i rostfritt. Inga infällda hoar.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Centraldammsugare med öppning vid golvet. Bara sopa smulor och annat rakt in.

+1 på avfallskvarn. Köp inte den minsta. Effekten brukar trivsamt mätas i hk...

Dra kabel för högtalare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dra kabel för högtalare.

Ja eller förbered med ett riktigt fett rör iaf. Då kan man dra igenom både HDMI och IP-kabel senare om man skulle vilja. Kostar så lite att lägga in ett extra rör när man ändå håller på. Att göra det i efterhand är inte kul...
Rätt schysst att ha några dolda uttag i skåp osv för stärkare/routers och vad man nu kan tänkas vilja ha i framtiden.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Dubbla dispensers. En för diskmedel och en för handtvål

Avfallskvarn. Alltså inga skjutlådor under vasken utan dörrar.

Mycket belysning. Två rader så att det blir riktigt apljust när man jobbar. Sen kan man ha en mysrad med dimmer på. Jag har 3x 5050 LED-strip som jag kan släcka och tända / dimra individuellt om jag vill.

Kran med slang i. Personligen tycker jag inte om de som försöker efterapa de som finns i storköken utan köpte en sån här:

View attachment 414017

Skit i trä och ljus corian. Rostfritt hela vägen is the shit

Avtorkningsbara väggar, inte mosaik och sånt krafs.

Gillar restaurang kök och hämtar mycket därifrån. Kommer bla bli en walk in kyl i källarn för bärsen :yoparty

Frun hatar dock rostfritt och jag fick in en 85cm kyl och en 90cm ugn i rostfritt från smeg så vågar inte pusha mer på den biten :gnissla

- - - Updated - - -

Avfallskvarn är mer värt än man tror: Mindre sopor att springa med, mindre stank och slut med att bära äckligt blöta soppåsar genom hemmet.

Diskbänk i rostfritt. Inga infällda hoar.

hitta lite sånt på nätet men inga priser, va kostar en kvarn?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
http://avfallskvarn.se/avfallskvarnar_for_hushall.html 2500:-
Sjukt bra service från generalagenten också, skickade reservdelar gratis till mig när jag servade en sådan.

Rör för framtida högtalare osv som Lugn sa, det är värt att tänka på. Jag har förberett för ljud i halva huset och har 5st matningar kommer upp i köksön för mediaservrar osv. Jag har inte fått tummen ur att fixa det än men jag kan åtminstone inte skylla på att jag saknar möjligheten...
Och skit i kakel som Starstriker säger, glas eller dylikt är mycket enklare att hålla rent och satsar du på tex glasskiva som är borttagbar kan man ju enkelt byta motiv bakom, för tantens välbefinnande.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
http://avfallskvarn.se/avfallskvarnar_for_hushall.html 2500:-
Sjukt bra service från generalagenten också, skickade reservdelar gratis till mig när jag servade en sådan.

Rör för framtida högtalare osv som Lugn sa, det är värt att tänka på. Jag har förberett för ljud i halva huset och har 5st matningar kommer upp i köksön för mediaservrar osv. Jag har inte fått tummen ur att fixa det än men jag kan åtminstone inte skylla på att jag saknar möjligheten...
Och skit i kakel som Starstriker säger, glas eller dylikt är mycket enklare att hålla rent och satsar du på tex glasskiva som är borttagbar kan man ju enkelt byta motiv bakom, för tantens välbefinnande.

Tänkte hyvla ner typ råspånt eller liknande och ha som panel bakom. Enkelt att byta när den är för skitig :p
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
http://avfallskvarn.se/avfallskvarnar_for_hushall.html 2500:-
Sjukt bra service från generalagenten också, skickade reservdelar gratis till mig när jag servade en sådan.

Rör för framtida högtalare osv som Lugn sa, det är värt att tänka på. Jag har förberett för ljud i halva huset och har 5st matningar kommer upp i köksön för mediaservrar osv. Jag har inte fått tummen ur att fixa det än men jag kan åtminstone inte skylla på att jag saknar möjligheten...
Och skit i kakel som Starstriker säger, glas eller dylikt är mycket enklare att hålla rent och satsar du på tex glasskiva som är borttagbar kan man ju enkelt byta motiv bakom, för tantens välbefinnande.

kvarnen såg riktigt nice ut, en sån blir det garanterat!
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Håller själv på att renovera kök just nu och ett tips kan vara att beställa t.ex. diskho/bänk från Tyskland för att spara en del pengar. Vi fastnade för en sån här:
http://www.reuter-shop.com/blanco-a...r-ii-anthracite-accessories-white-a300650.php

Även efter frakt blev det mycket billigare än att köpa den från någon skum återförsäljare i Sverige och det var inga problem med frakt eller liknande.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top