Läsplatta (alltså bara läsplatta) som funkar med biblioteken?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej bullen.

Tjejen läser i helt sjukt tempo, helt orimligt att köpa pocketböcker i samma takt. Därför tänker jag ge en henne en läsplatta. Någon som vill tipsa om en enkel, som bara funkar utan strul? Lågt pris är inget hinder...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp min nya Kindle som jag aldrig använt.....
Man konverterar lätt filer med programmet "Calibre"
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vill inte snacka ner henne, men ett konverteringssteg i datorn kommer sluta med att jag får göra det. PM:a pris annars.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur är det med utbudet av böcker (på svenska) till plattorna? Var på väg att köpa en platta för några år sedan, men då var det rätt begränsat beroende på vilken variant man köpte. Har för mig att de olika fabrikaten körde med olika format på e-böckerna och att vissa hade större utbud än andra.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Hur är det med utbudet av böcker (på svenska) till plattorna? Var på väg att köpa en platta för några år sedan, men då var det rätt begränsat beroende på vilken variant man köpte. Har för mig att de olika fabrikaten körde med olika format på e-böckerna och att vissa hade större utbud än andra.

Finns bra mycket nu; www.dito.se t ex eller muntligt.se

Finns mycket att låna på biblioteken oxå
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Så biblioteken har begränsat utbud? Det kan ju förklara varför hon inte köpt en än.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så biblioteken har begränsat utbud? Det kan ju förklara varför hon inte köpt en än.

Det verkar dessutom fortfarande vara så att om du köper en Kindle så har de ett eget filformat, så om du ska köpa böcker från t.ex. dito.se så måste de konverteras till rätt format innan de kan läsas i plattan.
Hur/om det fungerar med bibliotekens format vet jag inte riktigt, men det verkar fortfarande inte vara så smidigt som jag hade hoppats.

Precis som du hade jag tankar på att köpa en åt tjejen, men om den är det minsta omständlig att använda så kommer den bara bli liggande.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Det verkar dessutom fortfarande vara så att om du köper en Kindle så har de ett eget filformat, så om du ska köpa böcker från t.ex. dito.se så måste de konverteras till rätt format innan de kan läsas i plattan.
Hur/om det fungerar med bibliotekens format vet jag inte riktigt, men det verkar fortfarande inte vara så smidigt som jag hade hoppats.

Precis som du hade jag tankar på att köpa en åt tjejen, men om den är det minsta omständlig att använda så kommer den bara bli liggande.

Här kan du läsa dig till hur det funkar med de olika formaten

http://ebok.gotabiblioteken.se/wformat.aspx
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Här kan du läsa dig till hur det funkar med de olika formaten

http://ebok.gotabiblioteken.se/wformat.aspx

Tackar.
Det är väl ändå fortfarande så att Kindle inte klarar EPUB eller Elib som verkar vara de mest använda formaten på biblioteken?

Nu är väl inte det något större problem, man får väl hitta en platta av ett fabrikat som inte är lika begränsat helt enkelt.

Till TS:
Om du hittar någon platta som verkar bra så får du gärna dela med dig, tycker det verkar vara lite skralt utbud i butikerna.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Tackar.
Det är väl ändå fortfarande så att Kindle inte klarar EPUB eller Elib som verkar vara de mest använda formaten på biblioteken?

Nu är väl inte det något större problem, man får väl hitta en platta av ett fabrikat som inte är lika begränsat helt enkelt.

Till TS:
Om du hittar någon platta som verkar bra så får du gärna dela med dig, tycker det verkar vara lite skralt utbud i butikerna.

Tips från coachen; Det går däremot inte att läsa svenska e-böcker i epubformat. En Kindle hanterar: ”Kindle (AZW), TXT, PDF, unprotected MOBI, PRC natively; HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, BMP through conversion.” Det går förstås att lösa: Adlibris tipsar om hur man konverterar epub till Kindleformat med Calibre.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tips från coachen; Det går däremot inte att läsa svenska e-böcker i epubformat. En Kindle hanterar: ”Kindle (AZW), TXT, PDF, unprotected MOBI, PRC natively; HTML, DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, BMP through conversion.” Det går förstås att lösa: Adlibris tipsar om hur man konverterar epub till Kindleformat med Calibre.

Vilket format är det då man ska ha? Hur kan det vara så krånglig 2014.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vilket format är det då man ska ha? Hur kan det vara så krånglig 2014.

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att det är krångligt. Man vill ju såklart kunna hämta ner böckerna direkt på plattan och läsa dem utan att behöva joxa med konverteringsprogram och dylikt.

Så, vilken platta klarar EPUB och Elib?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vilket format är det då man ska ha? Hur kan det vara så krånglig 2014.

Lite som varför Apple envisas med en helt egen standard på något så simpelt som laddkabeln.

Gå in på exempelvis Prisjakt.se så kan du klicka i att du vill ha Epub. Då kommer bara de som har det upp.
Enligt länken som Izah skrev förut så verkar det ju vara Epub som de kör med.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att det är krångligt. Man vill ju såklart kunna hämta ner böckerna direkt på plattan och läsa dem utan att behöva joxa med konverteringsprogram och dylikt.

Så, vilken platta klarar EPUB och Elib?

Har du kommit längre?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top