Vilken enduro-mc ska jag välja?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ska du lägga mellan 20-30 så är det väl snarare en -08-09-10 du ska leta efter? Sålde en EXC 450 -08 våren -13 för 27000. Ktm 450-530 är mitt tips
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Av de tre uppradade skulle jag säga att Husaberg är en jättebra race-ready cykel om den är mindre än två år gammal, sedan börjar reparationerna ta mer tid än körtiden.
DrZ är en jättebra grusmaskin som man kan köra jorden runt med eller pendla med till jobbet.
WRF:en är en jättebra enduromaskin, att de skulle vara tyngre än än andra ställer jag mig frågande till, åtminstone om man jämför med liknande av samma årsmodell? En 250 rekomenderas då de går snällare i motorn och inte tröttar ut föraren lika snabbt, = mer körande i spåret och mindre vilopauser i depån.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och som några är inne på lite, det beror (jäkligt mycket) på vad du tänkt dig.

Grusväg och stigar - det går med vadsomhelst.

Men kalla inte en Kåtte LC4 för endurocykel, för det är det verkligen inte, om vi förutsätter att vi faktiskt pratar om enduro.

4-takt 250 är perfekt hoj att lära sig på, större blir bara problem då det är hojen som är ute och kör med dig, än tvärtom.

Och är det köra av sig hojsuget över vintern, och vi faktiskt pratar om grusväg, som någon redan skrivit, titta på de som är avsedda för regplåt från start (enduro-racers är det inte, det är tävlingsredskap), typ DR/XR/LC4...

/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall du åka ren enduro är WR450F minst underhåll och ändå riktig endurohoj. Bäst endurohoj är KTM 250-530 men de är lite kräsnare på service än sina japanska kusiner.

Skall du åka grusväg huvudsakligen så är DRZ XR650 KTM LC4 mfl bra val men de är ganska tunga om de skall släpas över stock och sten.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Som föregående redan påpekat beror det på vad du ska ha hojen till. Det är rätt stor skillnad på en Husaberg 450 och DRZ 400... DRZ:an är kanon på grusväg, men inget du gärna släpar ut i endurospåret.

Om du ska köra riktig enduro räcker en 250 4t alldeles utmärkt. De flesta nybörjare (inklusive mig själv) gör samma fel och köper en för stor och tung hoj. Tänk på att det inte bara är vikten i kg som spelar roll ute i skogen utan även svängmassa m.m.

Själv gick jag senast från 450 EXC till en GasGas 300 2t och ångrar mig inte en sekund.
 

jinxen

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
14, Orion, Apollo AGB 37
Jäklar det var en massa svar :)

Tack så hjärtligt!

Som många skriver beror det helt klart på hur jag har tänkt använda den, vilket jag kunde beskrivit lite bättre. Iom att där jag bor det finns i stort sett oändligt med skog och grusvägar därtill så är väl det primära användningsomårdet just det. Jag ser mig inte åka på någon "cross" bana. Så en alldeles för tung cykel är nog uteslutet oavsett då man säkerligen kommer stöta på en och annan stock :) Måste också ta i åtanka att jag är 1.95 lång, kring 95 kg tung.

Just nu lutar det åt en Yamaha WR250F eller en Suzuki DR-Z 400s som jag ser det.

Men jag tar gärna mot mer tips efter att jag förklara användningsområdet lite mer.

Tack för all hjälp!
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Köp DRZ:an så kommer du att köpa en till ren endurohoj om ett par år och så blir Sukkan den vanliga pendlar, åka grus, till polarn o fika hojen.

Det går att baxa runt sukkan i ett rent endurospår, men det är lite tungt och det går inte så fort, men ill lite skog o grusväg så fungerar den ypperligt. Fördelen är att servicen kommer att inskränka sig till tvättning o däck.
 

jinxen

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
14, Orion, Apollo AGB 37
Kanon, jaa det lutar mer och mer åt suzukin..

Kravet är väl inte mellan 20-30, finns det någon duglig upp till 20 så fungerar det lika bra :)
 

jinxen

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
14, Orion, Apollo AGB 37
Jag har hittat med en dr-z400 från 02 (DRZ400EK2).

Den är landsvägsregistrerad och har dispens på blinkers samt hastighetsmätare. Dock står det något om att man ska ha tävlingslicens utfärdad av svemo eller mhf.

Vad tror ni om det? Ni som kan lite mer om detta kanske kan berätta lite mer vad det innebär :)

//Tommy
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Så stod det när jag hade en enduro-reggad hoj ....
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag har hittat med en dr-z400 från 02 (DRZ400EK2).

Den är landsvägsregistrerad och har dispens på blinkers samt hastighetsmätare. Dock står det något om att man ska ha tävlingslicens utfärdad av svemo eller mhf.

Vad tror ni om det? Ni som kan lite mer om detta kanske kan berätta lite mer vad det innebär :)

//Tommy

Är det kanske så att även landsvägsregistrerade enduro får köras på tävlingslicens?

Enduroreggade mc får köras till och från tävling.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag har hittat med en dr-z400 från 02 (DRZ400EK2).

Den är landsvägsregistrerad och har dispens på blinkers samt hastighetsmätare. Dock står det något om att man ska ha tävlingslicens utfärdad av svemo eller mhf.

Vad tror ni om det? Ni som kan lite mer om detta kanske kan berätta lite mer vad det innebär :)

//Tommy

sådär står det när den är enduro-reggad, den är altså inte landsvägsregistrerad
 

jinxen

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2014
Ort
Kristinehamn
Hoj
14, Orion, Apollo AGB 37
Har svårt att se polisen stanna en mc med regskylt, bromsljus och ljus fram. Vet heller inte vad det skulle innebära för "straff".

Så alla enduro registrerade har också regskylt?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har svårt att se polisen stanna en mc med regskylt, bromsljus och ljus fram. Vet heller inte vad det skulle innebära för "straff".

Så alla enduro registrerade har också regskylt?

Japp, alla enduroreggade ha regskylt. Enduroreggandet är bara en dispens för avvikelser från vissa krav på en motorcykels normala utrustning (blinkers bl.a.)

En påläst polis kan ju reagera på att hojjen inte har blinkers monterade, en snabb sökning på regnumret ger ju svart på vitt om det är landsväg- eller enduroreggat.
Nu för tiden har väl polisen ofta dator i bilen med direktkoppling till bilregistret, slår de regnumret på en hoj som står vid korvmojen och den är enduroreggad kan de mycket väl bli intresserade av att se förarens endurolicens. Om man har endurolicensen med sig så får man ändå bara köra under-,till- och från träning eller tävling. Står man vid korvmojen i flipflops och linne kan ju polisen fä för sig att dessa krav inte uppfylls

Straff? -Ja, om vilkoren som är listade i regbeviset inte uppfylls kan det bli fråga om olovlig körning vilket kan ge böter.
Att man aldrig har hört talas om någon som blivit stoppad är en annan femma.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Mina erfarenheter från lilnande inköpsprocess:
* LV-reg om du avser kunna köra på mer än bana.
* Ju lättare desto bättre. Vikt balans är allt. Effekt har man som nybörjare inget större behov av.
* Man dras till den mer utmanande körningen ganska omgående. Du vill ha hoj för riktig enduro, man ångrar nog snabbt köp av en tyngre och större hoj.
* Vill man köra grus längre sträckor är enduron fel verktyg. Ej drevad för högre hastigheter. Det blir alltid massa transportsträckor, även asfalt. Genererar bara massa service. Där vill man ha något mer pålitligt, kanske en WR250R eller större/kraftigare.
* Bra kompromisser finns inte. Man behöver flera hojar.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har svårt att se polisen stanna en mc med regskylt, bromsljus och ljus fram. Vet heller inte vad det skulle innebära för "straff".

Så alla enduro registrerade har också regskylt?

http://www.transportstyrelsen.se/sv...skylt/Forandringar-pa-registreringsskyltarna/

"Tävlingsskylt – ny skylttyp
En helt ny skylttyp införs: tävlingsskylt. Den är orange och ska finnas på rallybilar och tävlingsmotorcyklar som endast får köras på vanliga vägar i begränsad omfattning. En fordonsägare som vill fortsätta tävla med sitt fordon måste själv beställa en tävlingsskylt efter årsskiftet. Ett informationsbrev om hur man beställer tävlingsskyltar via våra automatiska tjänster kommer att skickas ut till de cirka 6 500 berörda fordonsägarna.

Observera: Denna skylt kommer inte att finnas från den 1 januari 2014. Denna skylt kommer att börja tillverkas då lagstiftningen har förändrats, troligen under första halvåret 2014."


Däremot:va;

"Svenska registreringsskyltar förändras från och med 2014, men äldre skyltar är fortfarande giltiga och behöver inte bytas ut."
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top