Lustigt stånkabeteende

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Blev lite förbryllad när jag provkickade min nyrenoverade KTM 520-motor. Jag hade ingen förgasare i den utan det satt en trasa i insuget för att förhindra skit från att komma in i motorn när den stod i garaget. Jag ville testa att dekompen funkade så jag satte i ett tändstift men pluggade ej i tändhatten. När jag sedan kickade så gick den runt fint och dekompen funkade bra men trasan jag satt i insugsporten blåstes ut. Blev lite förbryllad över detta, borde inte den ha sugits in om något? Är detta normalt beteende på de större stånkorna?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om det är normalt att man kickar med en trasa i insuget?
Näee det skulle jag inte säga att det är.


Du har inte monterat kamkedjan fel:confused:
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om det är normalt att man kickar med en trasa i insuget?
Näee det skulle jag inte säga att det är.


Du har inte monterat kamkedjan fel:confused:

Kickade ju som sagt endast för att jag ville höra att det inte kom några konstiga ljud från motorn efter renoveringen :) Trasan var ju bara för att förhindra smuts från att komma in

Hade veven låst i TDC, stoppskruven på kammen uppåt, markeringarna på kamdrevet i höjd med topplockets övre kant. Justerade ventilerna i samma läge efter att allt monterats, dvs vipparmarna var opåverkade.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kammen stänger inte ventilerna bara för att kolven är i nedre läger. Ventilenra stänger en lite stund senare och på låga varv blir det som sagt en bakpuff. Med varma avgaser i avgasröret och ett insugsrör blir bakpuffen på låga varv mindre.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kammen stänger inte ventilerna bara för att kolven är i nedre läger. Ventilenra stänger en lite stund senare och på låga varv blir det som sagt en bakpuff. Med varma avgaser i avgasröret och ett insugsrör blir bakpuffen på låga varv mindre.

Ja då har det nog med det att göra. Har dubbelkollat tajmingen nu och ventilspelet. Fortfarande samma grej men då är det kanske som du säger att motorn har den tendensen på låga varvtal.

Film på det hela: https://www.dropbox.com/s/tsvk8sxkr81702j/MOV_0630.mp4?dl=0
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är nog så enkelt att den studsar på kompläget när du släpper knappen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Låter f.ö. inte så smart att kicka med en trasa i insuget, vad hade du gjort om den sugits in? :7peta
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det är nog så enkelt att den studsar på kompläget när du släpper knappen.

Vet att det inte ser ut så men jag släpper knappen efter att trasan blåsts ut. Gjorde testet några gånger och fick samma resultat.

Låter f.ö. inte så smart att kicka med en trasa i insuget, vad hade du gjort om den sugits in? :7peta

Sånt våldsamt sug blir det ju inte att hela trasan skulle sugas in. Däremot skulle det ju vara troligt att nåt skräp som yr omkring i garaget sugs in eller åker in så därav trasan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top