Korta ett långt Yoshimura slipon GSX-R 1000 K6

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hej, köpte slipon på mc mässan i Gbg. Väldigt noga med att de blev rätt så vågade inte beställa via utlandet utan körde på BACTOR MC. Den lilla ljuddämparen i titan med kolfiberdetalj som jag verkligen fastnade för visade sig vara en Lång-Smal-Sparris.. Inte alls som jag tänkt mig.. FAN.. Dyr vart den med..

FRÅGAN lyder: kan en avstämd ljuddämpare kortas utan att detta påverkar motståndet såpass att ja riskerar att rasa min maskin? Min far som tillverkat STORA motorer blev hemskt upprörd över min ide att kapa och korta ljuddämparen av det skälet att motståndet ändras, för något som är "avstämmt".. Har gubben rätt? Eller bör ja bänka den efteråt? Alltså bara kortat slipon, inget mer är bytt. (Har en PC III liggandes) Först och främst söker jag svar ang risken för ras! Har db killen så kan ju öka motståndet lite.



Efter rätt mycket tjöt av en vänn började vi borra pop-nit.. Första niten gick ett mindre borr av.. Så där slant ja och bucklade/repade den delen ja tänkt korta.. Så då var det väl bara att börja. Nu är det enda som är kvar att få på kolfiber-tippen, borra nya hål, pop-nita de, en flytta emblemet. Kortat är 15,5cm (kolfiber delen kommer att börja ca 1,5cm till höger om emblemet och tanken är att emblemet skall sitta på h sida om upphängningen)

Kunde inte lägga upp bild men se garage:)

Tack på förhand!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag tror (men är inte säker) att den lilla korta yoshi dämparen såldes genom Suzuki Sverige i första hand.
Kollar man tillbehörskatalogen som finns och sidan 3, http://www.suzukimc.se/source.php/1520868/MC 2013 MC tillbehör.pdf#/cd4187ae/1

Yoshimura ljuddämpare 05-06
Art. nr: 99000-79N12-007 Ordinarie pris: 9 998 kr Utförsäljes: 4 999 kr

Men att du har kortat ljuddämparen ska inte påverka eller skada motorn förutsatt att du mappar den efter luftfilter och avgasrör. Om du har kortat ljuddämparen så lär det mest påverka ljudet :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Marcell här på forumet har kortat sin yoshi-pipa på en K7:a, kan inte minnas att han nämnt något om att den skulle gå sämre eller så. Tipsar om tråden.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det är väl bara 2takt som kräver ett avstämt rör? :crash Räcker väl igentligen med en stump på 4takt så att man inte bränner avgasportarna? :tungan (Rent skademässigt, inte effektmässigt)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tack för svaren:)

Den är inte mappad idags läget heller, det är ju bara slipon som är bytt. Men jag misstänker att det sliponet vart konstruerat för hojen. Någon som kortat och fått problem eller kan säga att det är farligt? Verkar ju inre vara hela världen, eller?


Fan att de inte går att lägga upp en bild då....!
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tack för svaren:)

Den är inte mappad idags läget heller, det är ju bara slipon som är bytt. Men jag misstänker att det sliponet vart konstruerat för hojen. Någon som kortat och fått problem eller kan säga att det är farligt? Verkar ju inre vara hela världen, eller?


Fan att de inte går att lägga upp en bild då....!

Med ORG. slipon så har du ju aldrig full effekt vilket du får med ett fullflödande slipon... bara kapa.. ingen fara... kanske lite högre decibel men knappt märkbart...

Med vänlig hälsning
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Effekten, skulle ja tappa 2hk eller bänka den och få 5!? extra rör mig inte så mycket. Jag vill ha en hel motor efter sommaren:fakta
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du kommer inte sabba motorn enbart pga detta. Men seriösast och roligast är ju att mappa den korrekt.
(kanske dock inte för plånkan)
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Om du har en Pc3, koppla in den då och ladda i en mapp avsedd för yoshi slip-on, fast nu har du ju hela vintern på dig att bänka så..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hade bänkat den om ja inte pluggar på 50% :) 4500kr i månaden.. Rik sambo;)
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Marcell här på forumet har kortat sin yoshi-pipa på en K7:a, kan inte minnas att han nämnt något om att den skulle gå sämre eller så. Tipsar om tråden.

Tyvärr, det blev aldrig nån operation med vinkelkapen... det projektet slutade med att jag köpte en annan beggad kortare dämpare istället. Motståndet har nog i teorin ändrats, den är mappad med PCIII för helsystem och långdämpare. Märker ingen skillnad förutom 2-3 sek snabare på Gåsen och några fler utskällningar av Nitrous pga ljudet trots db-killer :gnissla
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tyvärr, det blev aldrig nån operation med vinkelkapen... det projektet slutade med att jag köpte en annan beggad kortare dämpare istället. Motståndet har nog i teorin ändrats, den är mappad med PCIII för helsystem och långdämpare. Märker ingen skillnad förutom 2-3 sek snabare på Gåsen och några fler utskällningar av Nitrous pga ljudet trots db-killer :gnissla


Haha läckert :tummenupp
Vi får väl se hur detta sluta.. Köpte iaf borr och pop-nit igår. Får se hur lätt det går att borra, skulle verkligen vilja behålla emblemet på dämparen, annars får de bli ett klistermärke. Har sett vissa som kör med det och det verkar ju inte smälta?!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
image.jpg

image.jpg

Så fick de bli:tummenupp
Låter som fan:confused:

image.jpg

Från falukorv -> varmkorv -> prinskorv.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top