Dyra mc-firmor?

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det finns 3 saker man kan konkurrera med.
- Pris
- Kvalitet
- Service

-Pris = Dom är dyrare än alla andra
-Kvalitet = Honda som Honda och Yamaha som Yamaha.
-Service = Handen på hjärtat, vem bryr sig om försäljaren är supertrevlig och serviceminded när han nästan försöker lura dig på pengar?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Eller vänta nu, Vi går och köper Coca-Colan på Preem istället för Hemköp! Den är säkert godare där eftersom den kostar 12 kr mer :rolleyes:
"bakom kulisserna hos försäljningsavdelningen" Fan nisse vi sätter ut den där hojen för 95k istället för 85k, då är resan till Thailand betald!
Ordspråket " än är inte den sista idioten född " kommer väl från uppåt i landet??
Om du är ute i öknen och det bara finns en kiosk så kommer det naturligtvis att gå mycket bra för den kiosken och personalen vet väl om att dom kan ta lite mer betalt för sin produkt.

Men Preem kan ju ta mer betalt då dom ofta har längre öppettider och är mer av en bekvämlighet om man är ute på vägen. Du får ju räkna in lite mer aspekter än bara det som är billigaste alternativet.
Ska man åka igenom hela Stockholm för att spara 2 kr på cola:n t.ex.?

Är det några av hojarna som dom har inne just nu som är hutlöst dyra? Priserna som jag ser är väl rätt ok för att vara handlare med 12 månaders garanti om hojen är yngre än 12 år samt har blivit servad, för du jämför väl inte med privata säljare? :glömdet
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Men Preem kan ju ta mer betalt då dom ofta har längre öppettider och är mer av en bekvämlighet om man är ute på vägen. Du får ju räkna in lite mer aspekter än bara det som är billigaste alternativet.
Ska man åka igenom hela Stockholm för att spara 2 kr på cola:n t.ex.?

Är det några av hojarna som dom har inne just nu som är hutlöst dyra? Priserna som jag ser är väl rätt ok för att vara handlare med 12 månaders garanti om hojen är yngre än 12 år samt har blivit servad, för du jämför väl inte med privata säljare? :glömdet

1. Dom har inte generösare öppettider än någon annan firma :fakta
2. Räcker det med att dom nyligen försökte sälja en 690 Duke R från 2013 för 84900:- BEGAGNAD!
Nu är den fortfarande dyrast i Sverige trots deras generösa prissänkning på 5000kr!
http://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_R690_Duke_ABS_Prissankt_57727447.htm?ca=6&w=3
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
1. Dom har inte generösare öppettider än någon annan firma :fakta
2. Räcker det med att dom nyligen försökte sälja en 690 Duke R från 2013 för 84900:- BEGAGNAD!
Nu är den fortfarande dyrast i Sverige trots deras generösa prissänkning på 5000kr!
http://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_R690_Duke_ABS_Prissankt_57727447.htm?ca=6&w=3

1. Det är ju inte alltid öppettider det handlar om. Faktorer som vart det är beläget och service kan ju också spela in, och liknande. En stor erkänd firma med flashiga lokaler och bra rykte för att serva fordon ordentligt ger nog bättre intryck och känslan av en tryggare affär för många köpare.

2. Nu är jag inte så insatt i varken Duke eller Duke R, men det är ju en av TVÅ av R-modellerna från 2013 som finns till salu just nu och dom ligger nu på samma pris.
Andra handlaren har dessutom en begagnad Duke R -14 till salu för 2000 kr mer. Det är väl bara att pruta på 2013-modellen då, eller förhandla sig till rabatt på tillbehör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
-Pris = Dom är dyrare än alla andra
-Kvalitet = Honda som Honda och Yamaha som Yamaha.
-Service = Handen på hjärtat, vem bryr sig om försäljaren är supertrevlig och serviceminded när han nästan försöker lura dig på pengar?

Uppenbarligen så gör dom nåt rätt oavsett vad du tycker.
Poängen är alltså att man kan inte välja att vara bra på alla tre punkterna ovan eftersom både kvalitet och service kostar pengar.
Punkt 1, är vi nog överens.
Punkt 2, dom har väl även en verkstad som kan ha varierande kvalitet.
Punkt 3, Du skiter i service men det finns andra som är beredda att betala för det.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Är det bara priset man tittar på så kan man alltid importera. Lite extra strul med papper hit och dit men man spara lite pengar och inte alltid lika säkert som att handla hemma!
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Vad som är rätt pris bestämmer man väl själv? Att under 1 års tid studera en näringsidkare som begär ett högre pris för sina produkter än vad man själv är beredd att betala och ondgöra sig över detta verkar oerhört konstigt och improduktivt. Lösningen på problemet är mycket enkel; avstå från köp om priset är för högt.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag förstår inte vad problemet är. Vad som är rätt pris bestämmer man väl själv? Att under 1 års tid studera en näringsidkare som begär ett högre pris för sina produkter än vad man själv är beredd att betala och ondgöra sig över detta verkar oerhört konstigt och improduktivt. Lösningen på problemet är mycket enkel; avstå från köp om priset är för högt.

Nu handlar det inte om vad jag är beredd att betala, det handlar om att dom är dyrast :fakta
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kolla hur många mc-butiker de finns uppöver och vilka märken dom säljer.
samma sak gäller bilar. jag köper alla mina bilar på firma från Uppsala och nedåt, köper ofta på firma billigare än vad privatpersoner säljer här uppe. litet utbud kanske? få firmor.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Finns en bilfirma i Nora som har hutlösa priser. Dom går visst ganska bra. Hur då? Dom byter in din begagnade bil till överpris. Betalar man 10000:- mera i inbyte så kan man också sälja 10000:- över "normalpris"
Men ska du köpa rent utan byte så är det kört.
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Det är intressant varför dom är dyrast.

På en marknad med fler än en aktör och med fri prissättning så måste ju per definition någon alltid vara dyrast. Om du tycker det är intressant så förstår jag att du har ett drygt jobb och är frustrerad. Alternativet hade varit ett monopol, tänk Systembolaget, med bara en aktör som satte priserna helt godtyckligt. Är det det du eftersträvar?
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
På en marknad med fler än en aktör och med fri prissättning så måste ju per definition någon alltid vara dyrast. Om du tycker det är intressant så förstår jag att du har ett drygt jobb och är frustrerad. Alternativet hade varit ett monopol, tänk Systembolaget, med bara en aktör som satte priserna helt godtyckligt. Är det det du eftersträvar?

Vissa ifrågasätter och vissa vänder bara kinden till. På det andra alternativet får man aldrig lära sig något.
Ja och som du själv skriver så måste ju någon alltid vara dyrast. Om jag nu har tagit reda på vilken firma som är dyrast så är väl det väldigt bra? Är du en sån där som skiter i allting och inte ens röstar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu tycker jag diskussionen här börjar bli lite knepig, och då ligger jag ändå på sjukan full med morfin...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
På tal om dyra handlare - Här är det Biscaya som försöker kränga en 2001 Aprilia SL1000 Falco (13 år gammal hoj) för 69 900 kronor :D

Okej - Visst är den i och för sig ny - men att få nästan 70 000 kr att verka billigt !!!!!!

"Flång ny bajk nedsatt med 50.000! Hade du inte råd när den släpptes? Gör ditt livs affär! Så här billigt hittar du aldrig en så vass ny 1000 kubikare – och inte är den stulen!

Utrustningspaket ingår: Slipon ljud-dämpare & FIM Eprom

998 cc
118 hk @ 9.500 v/min.
101 Nm @ 7.250 v/min.
190 kg (torrvikt)

Reg nr: UDC 810

Prissänkt: 50.000 kr
Pris: 69.900 kr

Finansiering

Kontakta mig om denna hoj"

http://www.biscaya.com/erbjudande.html
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Vissa ifrågasätter och vissa vänder bara kinden till. På det andra alternativet får man aldrig lära sig något.
Ja och som du själv skriver så måste ju någon alltid vara dyrast. Om jag nu har tagit reda på vilken firma som är dyrast så är väl det väldigt bra? Är du en sån där som skiter i allting och inte ens röstar?

Men varför ifrågasätta någonting självklart! I en fri marknadsekonomi kommer någon aktör alltid att vara dyrast.

Sedan så har jag svårt att se kopplingen mellan priset på motorcyklar och om jag röstar eller inte. Menar du att om du 'upptäcker' att det finns en handlare som är dyrast så är det som att lägga en röst i valet?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top