Dyra mc-firmor?

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har i över 1 års tid studerat North Bike Swedens priser på begagnade motorcyklar och kan med gott samvete säga att dom tar mest betalt för sina motorcyklar.
På en väldigt god andraplats kommer Probike! Ibland så blir man förbannad på deras priser :huvet Vad är fri hemleverans värt om man får betala 10k i överpris? med detta sagt så vill jag på ett väldigt trevligt sätt be dessa 2 firmor "Probike kedja" att dra åt H!

Ps. jag har aldrig haft något med ovannämnda firmor att göra och jag jobbar inte som någon mc-försäljare!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Begärt pris /= slutligt pris.

Marknadskrafterna gäller även dem.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
du kan aldrig ha sett nån av biscayas blocketannonser, bara 10k över andra liknande hojar? småpotatis ju :rofl
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Mycket märklig tråd. Passar inte priset så är det väl bara att pruta eller inte handla där?:va

En känsla man får är att du försökt pruta utan att lyckas och nu försöker smutskasta firman på något sätt.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Mycket märklig tråd. Passar inte priset så är det väl bara att pruta eller inte handla där?:va

En känsla man får är att du försökt pruta utan att lyckas och nu försöker smutskasta firman på något sätt.

Ring firman och fråga om det är någon som har ringt in och försökt att pruta och fått nej på sistone;) Som jag nämnde tidigare så har jag aldrig varit i kontakt med någon av firmorna. Jag har däremot studerat deras priser länge. Någon firma måste ju vara dyrast, eller?
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Använd prisjakt.
 

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
Löjlig tråd om jag ska säga mitt..

Värdet på en vara är inte de som andra varor säljs för. Priset på en vara är vad man kan sälja den för, dvs vad någon är bereds att betala för varan.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ring firman och fråga om det är någon som har ringt in och försökt att pruta och fått nej på sistone;) Som jag nämnde tidigare så har jag aldrig varit i kontakt med någon av firmorna. Jag har däremot studerat deras priser länge. Någon firma måste ju vara dyrast, eller?

Läser man detta inlägg och jämför mot ditt första så är det nästan så man kan tro att det är två olika personer som skrivit:D
I ditt första är du aggressiv och förbannad och ber de dra åt "H" och i detta inlägg verkar du vis och lugn med "någon firma måste ju vara dyrast, eller?"

:D
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
löjligt av folk att försvara överpriser/ockerpriser... vet ni inte värdet på pengen, dvs de som aldrig kämpat för sin peng så tycker jag att de ska hålla mun... det e bara gå in till första bästa mcbutik så ser man varor som står å står å står för att priserna e helt fucked upp. När jag gick ekonimi så fick man lära sig att varan skulle bort så fort som möjligt, men här verkar butikerna nästan samla på skiten.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
löjligt av folk att försvara överpriser/ockerpriser... vet ni inte värdet på pengen, dvs de som aldrig kämpat för sin peng så tycker jag att de ska hålla mun... det e bara gå in till första bästa mcbutik så ser man varor som står å står å står för att priserna e helt fucked upp. När jag gick ekonimi så va det så att varan skulle bort så fort som möjligt, men här verkar butikerna nästan samla på skiten.

Men Northbike är ju en välmående mc-firma = hade folk varit missnöjda så hade det inte gått så bra.

Varför får aldrig en mc-firma gå bra utan att det sticker i ögonen på folk? Förstår inte riktigt den mentaliteten.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Northbike är väl en av dom få mc-firmor som faktiskt tjänar pengar så nåt rätt gör dom.

Probike har jag köpt en fd demohoj av och kunde sälja den med 4900:- i förlust ett år senare = jävligt bra!
Ska väl tillägga att detta inte säger någonting om hur iaf Probike som ägs av generalagenten sköts i övrigt men priset är det i vissa fall inget fel på.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
nu har jag inte varit på northbike.. jag menar mcbutiker överlag som tar ockerpriser..
 
Last edited:

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Finns folk till allt.. Nån ringde på en företagsannons och ville pruta 10 tusen för han kunde minsann bygga en själv billigare om han köpte en ram från där och delar från någon annanstans och monterade ihop cykeln själv.

Visst men det är inte en motsvarande produkt. :va

Ska prova det på krogen någon gång.. Fasen pilsner kostar ju bara 19 spenn på systemet dö :7peta

:lol
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Finns folk till allt.. Nån ringde på en företagsannons och ville pruta 10 tusen för han kunde minsann bygga en själv billigare om han köpte en ram från där och delar från någon annanstans och monterade ihop cykeln själv.

Visst men det är inte en motsvarande produkt. :va

Ska prova det på krogen någon gång.. Fasen pilsner kostar ju bara 19 spenn på systemet dö :7peta

:lol

Eller vänta nu, Vi går och köper Coca-Colan på Preem istället för Hemköp! Den är säkert godare där eftersom den kostar 12 kr mer :rolleyes:
"bakom kulisserna hos försäljningsavdelningen" Fan nisse vi sätter ut den där hojen för 95k istället för 85k, då är resan till Thailand betald!
Ordspråket " än är inte den sista idioten född " kommer väl från uppåt i landet??
Om du är ute i öknen och det bara finns en kiosk så kommer det naturligtvis att gå mycket bra för den kiosken och personalen vet väl om att dom kan ta lite mer betalt för sin produkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns 3 saker man kan konkurrera med.
- Pris
- Kvalitet
- Service

Pris låter som det enklaste man, men är i praktiken det svåraste och det är nästan bara IKEA som lyckats bra på det området.

Gör man nåt billigt så får man alltid ett gäng kunder som hela tiden jagar pris men dessa kunder är de sämsta kunder man kan ha. Dessa kunder sprider snabbt ordet att "2Wheeldrive är kanonbra och billig är han också". snart erbjuder Hassan runt hörnet samma sak lite billigare än 2wheeldrive och då drar kunderna dit och sprider återigen ordet, "Hassan är kanonbra och billig är han också. 2wheeldrive är dyrare och han är dessutom jäkligt usel".

De kunder man vinner via kvalitet och service säger istället, "Two stroke man är lite dyr men han håller jäkligt bra service/kvalitet". Dessa kunder får man inte lika lätt men de är lojalare när det hittat en leverantör som uppfyller deras lite högre krav.

Jag gissar att det är svaret på varför Northbike har höga priser och ändå bra resultat men jag har aldrig handlat där så jag kanske har fel.

Finns ju även undantag, tex oseriösa aktörer som rent av lurar och blåser kunder men de lever sällan så så länge, särskilt i dag när information sprids med ljusets hastighet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
....varan skulle bort så fort som möjligt, men här verkar butikerna nästan samla på skiten.

Det där är väl ganska långt ifrån sanningen om man vill maximera sin vinst.

Antag att varan(hojen?) kostar 100000 kr i inköp, hur snabbt blir du av med den för 101000 kr? Hur mycket längre tid tar det att sälja den för 110000kr? 1200000kr? Vad kostar det att hojen står kvar i butiken en vecka, månad, år?

Det är inte självklart så att det är smartast att sälja för 101000kr eller ens 110000 kr.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top