Trådlös stektermometer?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Tjejen har en tryckkokare som går för högtryck, men det är ju inte helt enkelt att kolla status på en köttbit inne i ett trycksatt stålkärl :rolleyes: Så nu letar jag efter en trådlös termometer, som överlever inne i en tryckkokare, och inte har någon sladd ut, eftersom det inte går att få ut den genom packningen i locket. Jag har googlat friskt, men inte hittat något som matchar det jag vill ha, så jag vänder mig till allvetande SH :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Alla tryckkokare som jag sett har varit i metall med lock i metall.

Det blir en Faradaybur och då går det inte att få ut en radiosignal från tempgivaren.

Finns det någon tryckkokare med glaslock? I så fall skulle jag använda en gammaldags
stektermometer.

Mvh,
Ingvar
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Varför använder man tryckkokare öht?

Rätt eller fel. Jag förknippar tryckkokare med storkök som inte prioriterar kvalitet, typ bamba och sjukhusmat med sönderkokt potatis och grönsaker och bruna bönor med en vit mjölig hinna på... Fy fan.

EDIT: du får svetsa in en gänga i locket och pilla dit en fet genomföring och köra med trådad istället.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Anledningen till att man använder dem är att vatten kokar vid högre temperatur än 100 grader när det står under tryck. Det gör att det går fortare att koka saker i en tryckkokare.

Vad gäller kvalitetet på maten har jag ingen uppfattning, jag har aldrig använt en tryckkokare.

Mvh,
Ingvar
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Tror du får prova dig fram med dina rätter tills du vet hur lång tid vissa saker tar i en tryckkokare, lite som: "sitter i vristen" :crash

Varför använder man tryckkokare öht?

Du får mer smak på maten eftersom alla aromer och vätska inte har någonstans ingenstans att fly förutom att köra transformers med maten i tryckkokaren, större del av vitaminer och mineraler stannar dessutom kvar och så tar det bara en bråkdel av tiden att laga rätten. :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tror du får prova dig fram med dina rätter tills du vet hur lång tid vissa saker tar i en tryckkokare, lite som: "sitter i vristen" :crash



Du får mer smak på maten eftersom alla aromer och vätska inte har någonstans ingenstans att fly förutom att köra transformers med maten i tryckkokaren, större del av vitaminer och mineraler stannar dessutom kvar och så tar det bara en bråkdel av tiden att laga rätten. :)

Jamen då så :tummenupp precis som skolpotatisen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Anledningen till att man använder dem är att vatten kokar vid högre temperatur än 100 grader när det står under tryck. Det gör att det går fortare att koka saker i en tryckkokare.

Vad gäller kvalitetet på maten har jag ingen uppfattning, jag har aldrig använt en tryckkokare.

Mvh,
Ingvar


Tack. Jag vet vad en tryckkokare är, hur den funkar och jag förstår fundamental fysik. Det var just det andra jag funderade på.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför använder man tryckkokare öht?

Rätt eller fel. Jag förknippar tryckkokare med storkök som inte prioriterar kvalitet, typ bamba och sjukhusmat med sönderkokt potatis och grönsaker och bruna bönor med en vit mjölig hinna på... Fy fan.

EDIT: du får svetsa in en gänga i locket och pilla dit en fet genomföring och köra med trådad istället.
Tryckkokare är inte särskilt vanligt i storkök.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tryckkokare är inte särskilt vanligt i storkök.

Det var väldigt lustigt. Har en bekant som lever/levde på att konstruera, producera och säljs sådana till just storkök.

EDIT: backar nog på den, verkar mest vara vara olika konstiga automatiska grytor. Verkar dock leva jävligt bra på det ser det ut som.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det var väldigt lustigt. Har en bekant som lever/levde på att konstruera, producera och säljs sådana till just storkök.

EDIT: backar nog på den, verkar mest vara vara olika konstiga automatiska grytor. Verkar dock leva jävligt bra på det ser det ut som.
Och jag lever på att montera storkök ;)

Tryckkokare kanske var "mer" vanligt förr i tiden då man ibland kan se en sådana när ett kök rivs men idag, njäää.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Varför använder man tryckkokare öht?

Rätt eller fel. Jag förknippar tryckkokare med storkök som inte prioriterar kvalitet, typ bamba och sjukhusmat med sönderkokt potatis och grönsaker och bruna bönor med en vit mjölig hinna på... Fy fan.

EDIT: du får svetsa in en gänga i locket och pilla dit en fet genomföring och köra med trådad istället.

Tack. Jag vet vad en tryckkokare är, hur den funkar och jag förstår fundamental fysik. Det var just det andra jag funderade på.

Att du vet det framgick inte av din fråga, det var den jag svarade på.
Att svara med attityd när du själv ställt en otydlig fråga tycker jag är rätt kasst.

Mvh,
Ingvar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi tycker att tryckkokare är mycket trevliga uppfinningar, både för att det blir gott och nyttigare, är enkelt och för att man kan kasta ner allt från frusna stekar till färska kycklingar, och så löser den problemet = levererar god mat :tummenupp Problemet är bara att olika utgångsprodukter ställer lite olika krav på tiden, så det är lite trial and error, vilket vi gärna vill styra upp lite :)

Och nej, vi kokar inte grönsaker, vare sig i den eller på något annat sätt ;)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Coola prylar :tummenupp Men dom där är ju för vanliga kastruller, med egen värmeslinga, det blir lite svårt att koppla in hela spisen, och fortfarande går det inte att få ner proben i tryckkokaren ;)

Släng din tryckkokare, begriper inte vad vitsen med den är.
Med en sous-vide maskin så är du hemma.
Funderar själv på denna. Vi kanske skulle tjaxxa två så blir frakten billigare?

http://anovaculinary.com/products/anova
 
Last edited:

duckling

beta 0.8
Gick med
17 Oct 2008
Ort
Semper Village
Hoj
GSX 750
Tryck-kokare var betydligt vanligare förr i proffesionella kök än vad det är idag. Och dom största fördelarna är tiden man vinner i produktionen, i hemmen var det ju även vanligare att man pysslade med konservering.
I dag jobbar man mer med nattstekningar, sous-vide och lågtemperaturstekning till exakta temperaturer. I en modern restaurangugn kan jag idag ställa in exakt vilken kärntemperatur jag vill ha på en köttbit, och sedan hålla den temperaturen tills det är dags att servera den.

Sous-vide kan man defenetivt pyssla med hemma, men jag tycker att man ska läsa på lite om botulism (Botulism
https://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism) innan man sätter igång.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Tryck-kokare var betydligt vanligare förr i proffesionella kök än vad det är idag. Och dom största fördelarna är tiden man vinner i produktionen, i hemmen var det ju även vanligare att man pysslade med konservering.
I dag jobbar man mer med nattstekningar, sous-vide och lågtemperaturstekning till exakta temperaturer. I en modern restaurangugn kan jag idag ställa in exakt vilken kärntemperatur jag vill ha på en köttbit, och sedan hålla den temperaturen tills det är dags att servera den.

Sous-vide kan man defenetivt pyssla med hemma, men jag tycker att man ska läsa på lite om botulism (Botulism
https://sv.wikipedia.org/wiki/Botulism) innan man sätter igång.

Sous-vide är inte särskilt jättevanligt på restauranger utan det är i princip enbart de finare köken som pysslar med detta.

Angående ugnar, korrekt!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Och jag lever på att montera storkök ;)

Tryckkokare kanske var "mer" vanligt förr i tiden då man ibland kan se en sådana när ett kök rivs men idag, njäää.

Vad är anledningen till att tryckkokare inte används längre?

Om man driver ett tveksamt storkök, tex sjukhuskök, bamba eller ett halvkasst lunchställe och vill koka skiten ur en potatis så måste en tryckkokare vara mycket effektiv.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top