Däcktryck i vinterdäcken

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Ni som kör vinter med dubbade däck (landsväg lastbilsdubb), vad kör ni för lufttryck?
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Vad är det för däck? Jag kör med 2,2 kilo fram och bak just nu, känns lagom. Jag har 240 dubb fram och 240 bak, Continental TKC80.

IMG_2483.JPG
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Vad är det för däck? Jag kör med 2,2 kilo fram och bak just nu, känns lagom. Jag har 240 dubb fram och 240 bak, Continental TKC80.

Har samma som dig, TKC80 på min ktm690
Tyckte hojen krängde och ålade sig idag efter bytet i helgen, har inget minne av att den gjorde så förra sesongen med samma däck.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Det brukar ju att ta ett tag innan man vant sig vid den hala känslan med dubb, jag har iaf inte hört att något ändrats när det gäller gummi eller stomme.
Du har ju en ganska lätt hoj så kanske ett lägre tryck, strax under 2 kilo, är bra så att dubben "sätter sig " snabbare?
Vad har du för dubb? Limmade?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har alltid kört ungefär med det som står i boken, alla hojar från 250 kubik upp till tusen.
Just nu kör jag med en CBR600, 270 rallydubb bak och 185 korta dubb fram, alltså landsvägsdubbat. Däcken är crossdäck av märket Cheng Shin. Har väl cirka 2,5 kg både fram och bak. Tappar väl förmodligen lite fäste med dom kilona men....
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har samma som dig, TKC80 på min ktm690
Tyckte hojen krängde och ålade sig idag efter bytet i helgen, har inget minne av att den gjorde så förra sesongen med samma däck.

Det är som lumpen - man minns bara det roliga, och minnet är dessutom kort... :fyllisar


Just ormandet och känslan av att det inte biter som det skall och att mycket av riktingsstabiliteten gått förlorad brukar handla om för hårt blåsta däck.

Med dubbat vill man att dubben "sätter sig" i underlaget, och att däcket flexar. Inte att däcket är stumt och att dubben istället "sprätter omkring" på underlaget. Det är det som ger mycket av den stirriga känslan.

Släpp ut några hekto åt gången tills det känns bra, roa dig med att gå upp igen så känner du skillnaden.
På stor tung Varadero, dock utan last fick jag gå ner till 1,8 fram och 1,5 bak innan det kändes harmoniskt, och det gav inga punkteringar eller andra negativa biverkningar. Över 2 kg skulle jag inte rekommendera.

...men som sagts tidigare: vintergrepp är otroligt individuellt. Det finns inga absoluta sanningar.
Den som påstår något sådant har troligen något dom vill sälja...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, det rekomenderas ju att köra med så lågt tryck som man törs och det ger ju framför allt bättre fäste. Personligen gillar jag inte köra med lågt tryck på däcken, tycker att hela hojen känns istället lite slekig då.

Men....vi hittar ju alla vår egna setups som vi trivs med :)
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Släppte ut från 2,2 i bakdäcket till 1,8 och det kändes bättre, tog även bort de gamla balansvikterna. Ska pröva att släppa ut ytterligare lite till imorgon.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Den Duccen ser grymt kaxig ut med dubbdäcken! :rock

Tackar!

Apropå tryck. Om man som jag inte har limmade dubb så blir däcken ganska varma om man har för lågt tryck eftersom dubbarna rör sig mer. Mitt bakdäck blir nu ljummet, säg kanske 30-35 grader varmt, av att bara rulla fram på fuktig asfalt i hundra.
Har testat ner till cirka 0,9 när jag körde RC8 på is (också TKC80) men då höll jag på att klota för hojen var nästan okörbar. Cirka 1,3 gav bästa fäste med acceptabel kontroll men då de dubbarna var limmade gick däcken inte varma.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tkc 80, bildubb, ktm 690 enduro, tidigare DR650. Knappa 2kg i dem. Tycker ktm:n känns oroligare, nabbarna känns mer. 50kg lättare hoj...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top