DR 650 SM Motard

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
God kväll gott folk!

Jag är inge vidare på att skriva långa ingående texter så jag kör det här kort och koncist.

Ska bygga om min DR 650 till motard med uppdatering av gaffel, bromsar, ja kort och gott hela frampartiet. Passar även på att ge ramen en uppfräschning med ny lack.
Har pratar om att ytbehandla ramen i form av att doppa den i något rostförebyggande bad men det verkar vara svårt att hitta såna företag, säkert jättedyrt också så jag tror jag skiter i det. Tanken var att köra även på vintern men hojen lär bli så fin så jag inte vill det ändå :hihi

Hopp, såhär såg hojen ut från början:
DSC_0054.JPG

Nu är det inte mycket kvar att åka på...
DSC_0151.JPG

Passade på att ta bort fästet för hjälm låset som jag aldrig har vågat hänga min svindyra Shoei i :hihi Svetsningen har Flu på forumet hjälpt mig med, han kan sin grej den karln! :Bugar
DSC_0156.jpg

I bakgrunden syns förresten min hemmabyggda robot som kan pumpa luft.

Schwingen fick sig en omgång i samma veva, blev av med sina två öron för kedjeskyddet som legat på hyllan i åratal. Frågan är hur jag ska få tillbaka ytan... :va
DSC_0148.JPG

Något i toppen läcker också, givetvis...
DSC_0162.JPG

Vad mycket bilder det blev, jaja det får ni leva med. :arsele

För inbitna DR 650 knuttar så kan den övre kedjerullen ställa till problem i form av att ramen går sönder just där men det kommer aldrig bli något problem på min ram :tummenupp
DSC_0160.JPG

Sist och minst, nya gaffel från en Husa 07a, köpte med radialfästen, upptäckte att det inte passade med de nya hjulen bytte innerbenet och i med nya packningar! :tummenupp
Så är det någon som vill ha radialfästen så kan ni hojta till! :tummenupp
DSC_0164.JPG

Btw ramen är tänkt att bli vit eller svart, har inte bestämt mig än... Är den svart ser man inte skiten är den vit ser man var man ska tvätta :D

Inga lättklädda brudar i mitt garage så ska sätta upp den här på väggen istället...
White_Beauty.jpg

Frågor på det tack!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja det ska trimmas också men det är en senare fråga, kanske väntar med det till nästa vinter. Siktar mot 790 kubik. :fyllisar
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nytt från målar'n! Ja jag tänkte lägga pulver på ramen först, men en kompis lackar med chassifärg så han får lägga på sådant istället. Nu skulle han beställa vit färg och runt jul lacka det och tre lager klarlack, så det blir nog najs! :yoparty
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bygget går lite segt nu innan jul men beställer lite delar från USA så fort lönen kommer.
Idag kom dock en kollega förbi med lite skruvar till framaxeln med hål i så jag kan montera kraschpuckar :tummenupp
DSC_0169.JPG
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
La precis en order för 1400 dollar på www.procycle.us så mina julklappar kommer väl i mellandagarna och då blir det fart på't. Ramen ska lackas i helgen och köpte en bromsskiva från en skön värmlänning igår. :banana
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
La precis en order för 1400 dollar på www.procycle.us så mina julklappar kommer väl i mellandagarna och då blir det fart på't. Ramen ska lackas i helgen och köpte en bromsskiva från en skön värmlänning igår. :banana

Stabilt. Är det 790-kitet? Skickar du isf din cylinder dit eller köper du endast foder+kolv och löser det i Sverige? Har tänkt göra samma sak, därför jag undrar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Stabilt. Är det 790-kitet? Skickar du isf din cylinder dit eller köper du endast foder+kolv och löser det i Sverige? Har tänkt göra samma sak, därför jag undrar.

790-kitet kommer men inte denna gång. Tror jag dyker djupare in i motorn nästa vinter, då kan jag pilla med motorn hela tiden istället för som nu när jag har massa annat att göra också.

Men jag ska köpa foder och kolv och göra jobbet hemma, likadant med toppen, den ska portas och sätesfräsas hemma och i med större ventiler.

Det som ligger i paketet är förutom nya ramlager, race tech kitet till stötdämpar'n, stage 2 kamaxel'n och TM40 förgasaren.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hopp, idag hämtade jag ut min julklapp. Förgasare, kamaxel, renoveringskit till stötdämpar'n, div ramlager och säkert nått mer. Plockade även av topplocket för att bli av med två irriterande skruvar. :D Ska man göra rent kolven förresten?

DSC_0192.JPGDSC_0196.JPGDSC_0200.JPGDSC_0205.JPG
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nyårspresenter inhandlade för ytterligare 700$, han är dyr nu herr dollar bäst att köpa hem det nödvändigaste innan han blir ännu dyrare. Den här månaden går jag på sparlåga, blir nudlar och vatten hela januari. Tur att man fyller år den 30e så att man iaf får sig lite tårta... :cpparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fränt bygge!! Rengör inte kolven för sot funkar som keramik = Stoppar strålvärme ner i kolv så kolvringar slipper flytta ut så mycket värme ut i foder. Både kolv och ringar håller bättre med keramik eller sot på kolven. Jag keramikar alla kolvar och toppar + ventiler när jag sätter ihop en motor.

Men varför inte kosta på en högkompkolv i väntan på big bore? Om du kör den där org kolven med stage 2 kam blir den väldigt slö på lägre varv. Den skulle behöva 11,7-1 kolv men de är omöjliga att hitta så 11-1 duger och vill man ha högre kompförhållande planar man även toppen så det blir 11,7-1.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fränt bygge!! Rengör inte kolven för sot funkar som keramik = Stoppar strålvärme ner i kolv så kolvringar slipper flytta ut så mycket värme ut i foder. Både kolv och ringar håller bättre med keramik eller sot på kolven. Jag keramikar alla kolvar och toppar + ventiler när jag sätter ihop en motor.

Men varför inte kosta på en högkompkolv i väntan på big bore? Om du kör den där org kolven med stage 2 kam blir den väldigt slö på lägre varv. Den skulle behöva 11,7-1 kolv men de är omöjliga att hitta så 11-1 duger och vill man ha högre kompförhållande planar man även toppen så det blir 11,7-1.

OK då pillar jag inte på't! :tummenupp

Högkompskolv får nog vänta på sin tur trots allt. Den blir väl inte slöare på lägre varv än vad den redan är? De kolvar som finns på Procycle är bara 10,5:1 då får man nog fräsa till den om man vill ha upp kompet ytterligare. Mja... tåls att tänka på men först och främst vill jag få cykeln rullande. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den kommer bli så slö i botten med org kolv så du kommer ångra att du skruvade ihop den. Som ex om man köper en Hotcams steg II så förlorar man ca 5-6hk från tom till 3000v och ca 2-3hk vid 5000-6000v men i slutvarv 7000-8000v kan man vinna 2-3hk om man har öppet luftfilter och avgas.
Sätter man däremot in en kolv medmaximalt högt kompförhållande motorn vs oktanen tål som ex 11-1 om man halvfegar på 98 okt så få man tillbaka lite av bottendraget. Trots en sådan kolv tappar man några hk i botten från tomg till ca 4700v. Men däremot från 4700-8000v kommer den starkt med 11-1 kolv och steg II kam.

De måste finnas 11-1 kolv för de finns till alla andra hojar. Kolla på Wössner hemsida samt JE och wiseco. Även Prox har ev högkompkolv till dr.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den kommer bli så slö i botten med org kolv så du kommer ångra att du skruvade ihop den. Som ex om man köper en Hotcams steg II så förlorar man ca 5-6hk från tom till 3000v och ca 2-3hk vid 5000-6000v men i slutvarv 7000-8000v kan man vinna 2-3hk om man har öppet luftfilter och avgas.
Sätter man däremot in en kolv medmaximalt högt kompförhållande motorn vs oktanen tål som ex 11-1 om man halvfegar på 98 okt så få man tillbaka lite av bottendraget. Trots en sådan kolv tappar man några hk i botten från tomg till ca 4700v. Men däremot från 4700-8000v kommer den starkt med 11-1 kolv och steg II kam.

De måste finnas 11-1 kolv för de finns till alla andra hojar. Kolla på Wössner hemsida samt JE och wiseco. Även Prox har ev högkompkolv till dr.

Hmm... I USA säger dom så här:confused::

JagLite skrev:
This is what Procycle says about it:

Web Cams Performance Camshaft
DR650 '96-Current

2 choices for performance camshafts.

The Web Cams #223 grind offers improved performance over the stock cam. We think of this as a 'Stage 1' cam.
Our own #190 cam profile offers more lift than the #223 grind to give better low-end and mid-range punch and more duration to keep the motor pulling hard in the upper RPMs. We think of this as a 'Stage 2' cam.
All our performance cams are reground from OEM camshafts - no core charge or return required.
We recommend a high compression or big bore piston to get the most out of any performance camshaft.


A high comp piston would be a great addition to the cam but the cam alone will boost power from the bottom up by itself.
If you get the cam now You will be set up for the 790 next.
If you get the Hi-comp piston instead of the cam you will be losing money when you do the 790.

my 2c :tummenupp

Och uppfinnaren själv säger:

Procycle skrev:
JagLite has it.
The DR will certainly not be slower with just a change to a 190 cam but the cam will work better in conjunction with additional performance mods. Especially the 790 piston.
Neither of the two performance cams is anything near what anyone would consider radical.
Here's a specification comparison:
http://www.procycle.us/info/articles/dr650/camshafts.html
The 190 has only about 10% more intake lift and 7% more intake duration. The exhaust side is even less radical.
I have never seen the point of building a motor with a stock piston and 190 cam just to see what happens but I would fully expect the result to be a motor with enhanced but 'stock-like' power delivery. A little more torque from the lift and a little more usable rev range from the duration.:tummenupp

Då ska man komma ihåg att originalkompet som är på 9,5:1 är lika stort med 790cc cyllen, även om man på ett enkelt vis kan fräsa om kolven till 10,5:1.
Wössner och JE har kolvar, JE's är på 10,5:1 (det är den som säljs på Procycle.com), Wössner skriver inte ut kompet i klartext: http://www.wossnerpistons.com/produ...96656&fitment-category-name=4+Stroke+Off-road
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fränt bygge!! Rengör inte kolven för sot funkar som keramik = Stoppar strålvärme ner i kolv så kolvringar slipper flytta ut så mycket värme ut i foder. Både kolv och ringar håller bättre med keramik eller sot på kolven. Jag keramikar alla kolvar och toppar + ventiler när jag sätter ihop en motor.

Men varför inte kosta på en högkompkolv i väntan på big bore? Om du kör den där org kolven med stage 2 kam blir den väldigt slö på lägre varv. Den skulle behöva 11,7-1 kolv men de är omöjliga att hitta så 11-1 duger och vill man ha högre kompförhållande planar man även toppen så det blir 11,7-1.

Jag ska inte säga emot dig, för du har förmodligen glömt mer om trimning av stånkor, än vad jag nånsin lärt mig. DRn är i org lite annorlunda mot de flesta andra stånkor, då ventilerna är mindre än normalt (in 32 mm/ex 28 mm). Möjligen påverkar det hur den påverkas av vassare kam?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De va slöa kammar både steg 1 som II så det blir nog inte lika mycket bottentapp som jag skrämdes med.

Vilken kam har du köpt? Jag hittar inte 190 (steg II) kammen hos webcams? Steg 1 kam hotcams och webcams brukar ge lika bra eller bättre bottendrag än standard och det syns på lyft vs durr. Men om du köpt 190 kammen kommer den gå sämre än med standard kam från botten men inte lika dåligt som en Hotcams II för de har större durr. Men om du är tvärsäker på 790cc så är det onödigt att sätta i högkomp . Ventilerna är bedrövligt små så där finns den största effekten att hämta. En standard xr650r har 37/32mm ventiler standard och man sätter i minst 39/33 när man trimmar dem, de har 100mm borr.

790cc cylinder med så små ventiler med så pass slö kam kommer inte tåla mer kompförhållande än 10,5- och det kräver sin man att lista ut en bra balansfaktor för annars blir det en betongvibrator på något varvtal eller i hela registret.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top