DR 650 SM Motard

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu har jag kört igång på allvar, igår monterades motorn i ramen och idag åkte topplock och kamaxel på plats. Monterade den gamla kamaxeln den nya får snällt vänta till nästa vinter. :) Har även börjat polera svingen och El-systemet ska kollas över imorgon, kanske byta isolering, tejp eller krympslang. Bökigare med krympslang men resultatet går ju inte att jämföra.

Bild på stöket får ni också, tur att jag iaf hittar :hihi
View attachment 416267

Ser bra ut!
Drygt med krympslang om du ska ändra eller felsöka nåt på systemet väl? Bättre med såna där kabelrör som är slitsade i längsled. Vet dock att Boris JR i någon tråd tyckte att kabelrör var kass och tipsade om "kabelspiraler" istället, och han brukar ju veta vad han snackar om.

Kabelrör
View attachment 416284

Kabelspiraler/band
View attachment 416283
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ser bra ut!
Drygt med krympslang om du ska ändra eller felsöka nåt på systemet väl? Bättre med såna där kabelrör som är slitsade i längsled. Vet dock att Boris JR i någon tråd tyckte att kabelrör var kass och tipsade om "kabelspiraler" istället, och han brukar ju veta vad han snackar om.

Kabelrör
View attachment 416284

Kabelspiraler/band
View attachment 416283

Swedie uppdaterade scripten så jag inte kan öppna de två bifogade länkarna. :(

Boris är min (vår?) gud. Borism heter religionen. :fakta
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En update för dagen ska det väl bli också! Elsystemet fick se sig måttligt avskalat på kvällningen, timmarna lades istället på startmotorkåpan som jag fick för mig att polera. Tänkte att den kunde vara bra att träna på inför svingen. Färdig blev jag knappast, men lite mer smärgelduk och våtslip så är jag nog i hamn! :)
DSC_0408.JPG

Satte på gaffelbenen och framhjul med tillhörande bromsar för att nu skulle få se nått av hojen också...
DSC_0410.JPG

Edit: Får nog städa lite imorgon :näsblod
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bling!

Men, är inte startmotorhöljet i förzinkad plåt på din? Min är iaf, och rostar om man inte tar hand om det... :näsblod Eller du kanske har klarlackat höljet?

Jag glanspolerade endast höljet, inget förarbete för 5 öre. Nu är jag ingen expert men kommer jag verkligen igenom förzinkningen med glanspolering? Min gissning är att jag polerat upp förzinkningen men ser jag att det börjar rosta får jag väl plocka bort den och klarlacka, den sitter ju inte helt förjävligt till.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det här bygget blev just försenat till midsommar. gängorna i styraxeln och skruven som håller denna skar ihop totalt. Hur något som är handdraget nu kan skära det är utanför mitt synfält. :huvet Nåväl jag tryckte ju sönder min gamla krona och axel så jag gjorde ett impulsköp på ebay och 900 kr fattigare så får jag en "ny" krona till mina gamla gaffelben. Blir att montera ihop den gamla hojen helt enkel och vänta in en ny styraxel. Då sker väl förvandlingen på en dag eller nått, allt kommer vara förberett in i minsta detalj.

Men ikväll gråter jag mig till söms :gråta:gråta:gråta:gråta
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
vad var det för krona du skulle använda?
Jag har en WP gaffel från en husa. Därav skulle jag ha husakronan och en styraxel som passar den kronan och min DR. En sådan axel måste specialsvarvas, inte dyrare än en femhundring för mig men det kommer ta tid, den är troligen inte klar förrän vecka 17...

Edit: Tror jag räddade axeln. Drog i en tapp och fick rent den, ser ut som om det är gängorna på bottenskruven som har gett sig inte de i axeln även om dom ser något tilltygade ut.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu händer det ett och annat ska ni veta, är lite dålig på att göra updates inser jag men har inte tid att skriva så mycket, satte på den nya föggen i lördags och sågade upp luftburken "lite grann" :hihi Nu ska jag ner och pressa i de sista lagerna i svingen och sen är det bara att smälla ihop cykeln.

Fick däck, styre, handskydd och handtag igår köpte även kedja och banjoskruv, kom ett paket från KTMshopen idag och ett från Husashopen trillar nog in på fredag... Lite bilder från lördagen ska ni få också!

Den röda ringen på luftburken visar hur stort hålet var innan :tuttar
10167942_10152577652465989_5266449786058707446_n.jpg 10172807_10152577652395989_5191329431874847613_n.jpg 10438490_10152577652340989_902741776768440331_n.jpg 10460525_10152577652535989_4234908161337773167_n.jpg
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu börjar det hända grejer!
10167993_10152591108275989_3264855353114891156_n.jpg
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
I brist på suzukidelar och med hostan i luften så försöker jag få framlyset på plats. Glappet är lite stort mellan skärmen och lampkåpan, tycker ni inte?

DSC_0533.jpg


Sen får jag nog flytta ner hastighetsmätaren lite, vill ju inte att den ska sticka upp som en surikat på savannen. :hihi

Undrar just varför suzuki har gjort kabelhärvan så lång, lär behöva korta ner den om jag ska få plats med allt bakom lampan.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sådär ja! Men får nog göra nått åt lamphållaren, måla den transparent eller nått. Lär behöva räta upp lampan ytterligare något om jag inte ska få för högt ljus, glömmer bort att den står på crossstället med bakhjulet i skyn.
DSC_0538.jpg
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kommer ju se bättre ut när den vita tanken kommer... Och när avgassystemet är draget och styret klart, kedjan på och jaa man kanske skulle byta sadelöverdrag också...? Blir nog bra i slutändan :)

DSC_0539.jpg
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Snyggt! Du byter framskärmen också hoppas jag :Bugar

Tror den hade sett "klar" ut med bara en vit framskärm och svart tank. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Snyggt! Du byter framskärmen också hoppas jag :Bugar

Tror den hade sett "klar" ut med bara en vit framskärm och svart tank. :tummenupp

Nä tror den ska få vara blå. Tror det kan bryta rätt bra... Tanken ska bli vit har ju beställt en sådan som han nedan har. 300 Australiensiska dollar inkl frakt på 3 månader till Sverige var ju billigare än att dra ut bucklorna och lacka om den jag har. ;)

DR650EXCSM012.jpg

DR650EXCSM011.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har inte hunnit med att ge en vettig uppdatering men igår blev det premiärturen, 34 mil. Lite långt för att vara en sväng för att efterdra skruvar och muttrar men kunde inte låta bli. Nu tror säkert inte en kotte mig men den går som ett jävla as. :crash

DSC_0657_01.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top