DR 650 SM Motard

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
De va slöa kammar både steg 1 som II så det blir nog inte lika mycket bottentapp som jag skrämdes med.

Vilken kam har du köpt? Jag hittar inte 190 (steg II) kammen hos webcams? Steg 1 kam hotcams och webcams brukar ge lika bra eller bättre bottendrag än standard och det syns på lyft vs durr. Men om du köpt 190 kammen kommer den gå sämre än med standard kam från botten men inte lika dåligt som en Hotcams II för de har större durr. Men om du är tvärsäker på 790cc så är det onödigt att sätta i högkomp . Ventilerna är bedrövligt små så där finns den största effekten att hämta. En standard xr650r har 37/32mm ventiler standard och man sätter i minst 39/33 när man trimmar dem, de har 100mm borr.

790cc cylinder med så små ventiler med så pass slö kam kommer inte tåla mer kompförhållande än 10,5- och det kräver sin man att lista ut en bra balansfaktor för annars blir det en betongvibrator på något varvtal eller i hela registret.
Ta en titt på www.procycle.us 190 kam'en är deras egna påhitt. Toppen ska givetvis portas och i med 32mm / 36mm ventiler, men jag kan vänta med kam'en. Jag kommer ha nog med kräm 2015 med den nya föggen och powerbomb-systemet. Eller ja... :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ta en titt på www.procycle.us 190 kam'en är deras egna påhitt. Toppen ska givetvis portas och i med 32mm / 36mm ventiler, men jag kan vänta med kam'en. Jag kommer ha nog med kräm 2015 med den nya föggen och powerbomb-systemet. Eller ja... :tungan

Jaha där hittar man 190 kammen men tyvärr är inte den heller så vass.
Men däremot läste jag om 790cc kittet och blev väldigt förvånad att man slapp balansera om veven. Cp kolven var nästan lika lätt som org kolven trots 110mm borr helt otroligt!
Men det blir fasligt dyrt om man vill ha 60hk på hjulet. Toppen kräver fruktansvärt mycket portning och nya ventilsäten/ventiler/fjädrar bara det är närmare 10000kr om man inte kan göra allt själv. Vill man även ha 790cc kittet som är de bästa med motorn att de går trula ner utan blockmodd så kostar det först 6000kr + minst 2000kr att fodra om o borra.
De borde gå sätta i bet större insugsventiler än 36 som de säljer på procyckle, de ser ut som närmare 40mm insug går i även med org borr.

Men som sagt 790cc finns inte i så smidig enstånka så det blir en unik hoj och då är det värt varenda kr. Ett minus på dr 650 är svag växellåda jag vet inte hur den håller för 60+ hk?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men som sagt 790cc finns inte i så smidig enstånka så det blir en unik hoj och då är det värt varenda kr. Ett minus på dr 650 är svag växellåda jag vet inte hur den håller för 60+ hk?

Det är därför man stoppar i den förstärkta 3e växeln, då håller växellåda för trycket. :) Tänkte först stoppa i den i vinter men jag väntar med det.

http://www.novaracing.co.uk/ProductSuzukiDR650Billet3rdGearPair19962013.html

Boost skrev:
Cp kolven var nästan lika lätt som org kolven trots 110mm borr helt otroligt!
Och 16g lättare om man gör 10,5:1 fräsningen. :tummenupp
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Insåg att latmasken hade smugit in i mig, får posta lite bilder...

Har bråkat med dämparen i några dagar, gjort rent och haft mig. Den ska genomgå kolvbyte och omshimsning, någon som vet någon på i Göteborgsregionen som sysslar med sådant, om inte åker den till Kindströms i Örebro.
DSC_0207.JPGDSC_0208.JPGDSC_0210(2).JPG

Åkte förbi gamla arbetet idag och svarvade lite, blev två distanser till kraschpuckarna och ett don till styrlagret. Hämtade även två stycket skruvar till styraxeln. Styraxeln som inte är gjort ännu tyvärr.
DSC_0217.JPGDSC_0220.JPGWP_STYRAXEL_DR650.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är därför man stoppar i den förstärkta 3e växeln, då håller växellåda för trycket. :) Tänkte först stoppa i den i vinter men jag väntar med det.

http://www.novaracing.co.uk/ProductSuzukiDR650Billet3rdGearPair19962013.html
Hur vanligt är det där problemet, och när brukar det hända (miltal)? Det är ju ett jävla meck att byta drev, om jag fattat det rätt. Man ska ha hydraulpress etc, eller? Hade egentligen inga planer på det, men surt om det rasar.

Och 16g lättare om man gör 10,5:1 fräsningen. :tummenupp

Är det jag som är dum som inte fattar, eller hur kan du fräsa bort material från kolven men ändå få högre komp?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur vanligt är det där problemet, och när brukar det hända (miltal)? Det är ju ett jävla meck att byta drev, om jag fattat det rätt. Man ska ha hydraulpress etc, eller? Hade egentligen inga planer på det, men surt om det rasar.
En på 1000 till en på 5000 råkar ut för det, oftast mellan 4000-6000 mil. Min har rullat 5200 men jag gillar att vara på den säkra sidan. Speciellt om man trimmar maskinen, då belastas ju växellådan mer.

Är det jag som är dum som inte fattar, eller hur kan du fräsa bort material från kolven men ändå få högre komp?
Jag skrev bara vad andra har sagt till mig, matten bakom det får du ta med någon motorexpert. Fast såg att det stod "lite mer än 10:5" nu så de där sista 0,5 var nog något jag hittade på.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En på 1000 till en på 5000 råkar ut för det, oftast mellan 4000-6000 mil. Min har rullat 5200 men jag gillar att vara på den säkra sidan. Speciellt om man trimmar maskinen, då belastas ju växellådan mer.


Jag skrev bara vad andra har sagt till mig, matten bakom det får du ta med någon motorexpert. Fast såg att det stod "lite mer än 10:5" nu så de där sista 0,5 var nog något jag hittade på.

Ok, min börjar närma sig 3000 mil, så kanske inte prio 1 för mig att byta än, men bra att ha i bakhuvudet. Det lär ju bli en del extra tryck med 790-kitet (får man hoppas iaf...), så visst lär det belastas mer.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nämen PAKET!!!
DSC_0212.JPG

Jag ska bjuda på allt...

Nya lameller och hårdare fjädrar.
DSC_0214.JPGDSC_0218.JPG

Manuell kamkedjespännare (Kan vara nått att investera i Ola, upptäckte att min orginalspännare inte fungerade!)
DSC_0216.JPG

Ventilverktyg och packningar till ventillocken.
DSC_0219.JPG

Packningar till Oljefilterkåpan.
DSC_0222.JPG

Någon (säkert smart) grej till förgasaren.
DSC_0221.JPG

Nått jux till dämparen.
DSC_0217.JPG

...........
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
.........

Nya drev.
DSC_0224.JPG

Och sist en ny hastighetsmätare med sidopanel.
DSC_0226.JPGDSC_0228.JPG

Hatar att behöva välja! :huvet
DSC_0213hh.JPG
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alltid kul att få paket! Jag väntar också på en massa skoj, men än så länge har inget dykt upp :gnissla

Funderade på den där manuella sträckaren, men min automatiska funkar som den ska än så länge. Visste du förresten att den automatiska går att låsa i uppställt läge för montage (som ju annars kan vara rätt bökigt), utan någon form av extra verktyg? Inte för att det spelar någon roll för dig nu då.

Ska du använda tempmätare till din Vapor? Var sätter du sensorn i så fall?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En på 1000 till en på 5000 råkar ut för det, oftast mellan 4000-6000 mil. Min har rullat 5200 men jag gillar att vara på den säkra sidan. Speciellt om man trimmar maskinen, då belastas ju växellådan mer.

Kör tills lådan rasar och byt drev då för de förstärkta dreven va onödigt dyra. Bästa tips för att få lådan hålla bra är vara stennoga att lägga i växlarna perfekt, missar man växeln lite så är rasrisken stor på dessa motorer och det är ovanligt lätt att missa växlarna på dem pga dålig konstuktion växeltrumma mm.

Kör man hård busåka med mycket bakhjul och motorbroms med stutsande bakhjul så ryker lådan fort ,speciellt om man växlar på bakhjulet för då är det lätt missa växelläget. Det beror helt på hur man kör helt enkelt. För mig och en kompisare rök växellådan efter ca 100-300mil jag hade 650 RSe och kompisaren en dr650. Nu hade de hojarna redan ca 1200 mil på mätaren men var lugnt körda av farbröder innan våran någ brutalare körning.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En på 1000 till en på 5000 råkar ut för det, oftast mellan 4000-6000 mil. Min har rullat 5200 men jag gillar att vara på den säkra sidan. Speciellt om man trimmar maskinen, då belastas ju växellådan mer.

Kör tills lådan rasar och byt drev då för de förstärkta dreven va onödigt dyra. Bästa tips för att få lådan hålla bra är vara stennoga att lägga i växlarna perfekt, missar man växeln lite så är rasrisken stor på dessa motorer och det är ovanligt lätt att missa växlarna på dem pga dålig konstuktion växeltrumma mm.

Kör man hård busåka med mycket bakhjul och motorbroms med stutsande bakhjul så ryker lådan fort ,speciellt om man växlar på bakhjulet för då är det lätt missa växelläget. Det beror helt på hur man kör helt enkelt. För mig och en kompisare rök växellådan efter ca 100-300mil jag hade 650 RSe och kompisaren en dr650. Nu hade de hojarna redan ca 1200 mil på mätaren men var lugnt körda av farbröder innan våran någ brutalare körning.

Asså jag är lite småskraj för att trimma motorn till max, jag kör mycket med min stånka, runt 1500 mil om året. Hur mycket vågar jag klämma ut den innan den börjar bli instabil tror du? 32/36 ventiler tycker du la är lite snålt och jag har ju som Ola planer på 790cc-kitet till nästa vinter. Hur mycket större ventiler och komp vågar jag på mig innan det blir motorrenovering varje vinter?

Står och tuggar i väntan på att ramen ska bli lackerad. Behöver använda den som motorstativ men bakdämpar'n ska skickas till Fredirk Kindström i dagarna för omshimsning. Blir nog bäst så.
:fyllisar

Jag beställde nytt framlyse till mitt bygge häromdagen. Gillar inga eftermarknadslysen och vill inte att den ska se ut som en KTM i fronten. Föll iaf för lyset från Husqvarnas 630 SM... :tummenupp
te630-007.jpg


Annars står det som sagt tämligen still. Gör rent motorn lite, stoppade i en ny packning på ett ställe häromdagen. Ska köpa lite rostfria skruvar från Pro-bolt någon dag. Svingen ska in och svetsas av @flu om 1-2 veckor. Vill kulla sätta på svingrullar för att få bakhjulet i luften smidigare. :tummenupp
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
HAHAHAHA :D:gråta Jag vet egentligen inte om jag ska skratta eller gråta, beställde "backspeglar" från USA i under julhelgen och efter att posten i Sverige fick paketet gick allt fel, paketet mer eller mindre försvann ur systemet. Idag fick jag det iaf efter att jag bad ombuget kolla igenom alla vadderade brev som existerade och han lyckades hitta det som var mitt på första försöket :tummenupp

Anyway... backspeglarna var snordyra, fick pröjsa 177 dollar. Snacka om att man tappade hakan när man upptäckte att det bara innehöll en spegel. :brinnerup 177 dollar för EN backspegel!? Jisses....

Tur att jag kan rita. Ska tillverka sådana här speglar tror jag... :p
DSC_0233~01.jpg
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så där ja SH! Nu börjar saker och ting falla på plats... Hämtade ramen och styraxeln i helgen, fick allt för under 2000 vilket är oförskämt billigt, speciellt för lacken! Blästring, grundlack, svart chassi lack och 3 lager klarlack = 800kr :tummenupp. Sätter igång på allvar vecka 8 för jag ska till Österrike nästa vecka.

DSC_0283.JPGDSC_0287.JPGDSC_0286.JPG
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu har jag kört igång på allvar, igår monterades motorn i ramen och idag åkte topplock och kamaxel på plats. Monterade den gamla kamaxeln den nya får snällt vänta till nästa vinter. :) Har även börjat polera svingen och El-systemet ska kollas över imorgon, kanske byta isolering, tejp eller krympslang. Bökigare med krympslang men resultatet går ju inte att jämföra.

Bild på stöket får ni också, tur att jag iaf hittar :hihi
DSC_0397.jpg
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
flåt, men är det detta man kallar för noga avvägt chassie?
väl avstämd viktfördelning?
:D:lol

//jj
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En på 1000 till en på 5000 råkar ut för det, oftast mellan 4000-6000 mil. Min har rullat 5200 men jag gillar att vara på den säkra sidan. Speciellt om man trimmar maskinen, då belastas ju växellådan mer.

Kör tills lådan rasar och byt drev då för de förstärkta dreven va onödigt dyra. Bästa tips för att få lådan hålla bra är vara stennoga att lägga i växlarna perfekt, missar man växeln lite så är rasrisken stor på dessa motorer och det är ovanligt lätt att missa växlarna på dem pga dålig konstuktion växeltrumma mm.

Kör man hård busåka med mycket bakhjul och motorbroms med stutsande bakhjul så ryker lådan fort ,speciellt om man växlar på bakhjulet för då är det lätt missa växelläget. Det beror helt på hur man kör helt enkelt. För mig och en kompisare rök växellådan efter ca 100-300mil jag hade 650 RSe och kompisaren en dr650. Nu hade de hojarna redan ca 1200 mil på mätaren men var lugnt körda av farbröder innan våran någ brutalare körning.

Vet inte om jag håller med att det är lätt att missa växlar på DR-lådan. Dvs, om man slangar, ja, då går det nästan inte, men annars kan jag nog räkna på en handens fingrar de gånger jag missat en växling, och jag är inte speciellt noga. Kopplingsmisshandel håller den dock dåligt för, kan jag konstatera av egen erfarenhet. Jag nog kört ganska illa, ungefär som du beskriver, bortsett från slangandet, så nu är lådan lite yxig, men när den var ny så hade den precision som ett urverk.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top