Omgivningens reaktioner på att jag vill ha en DT125.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Jag puttrade runt på Husqvarna 125cc för två årsedan.
Kanonkul och man luktade tvåtakt hela tiden.
Nu kör jag Husqvarna 500cc och luktar verkligen tvåtakt hela tiden.

Jag har ett gäng med polare som håller sig till max 70cc med.
Deras fruar har väl mer eller mindre gett upp helt efter moppe nummer 5 ligger på vardagsrumsgolvet i delar. :hihi

I Umeå finns det en legendarisk sammanslutnig av dylika herrar som går under det respektingivande namnet, Pysarna.. :yoparty

De kör isrejs varje år.. :Bugar
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana

Det här är ju det här som är kul med moppar:tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha - ja man märker av 4,5cc extra, 3 extra bränslemolekyler och den kalla intercoolade morgonluften.

På literklubbor får man ha stressfläktar och lustgas:D
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
DT är kul. Glömmer aldrig när jag skulle motbevisa kompisen om att det visst gick att köra uppför trappan. Det gick hur bra som helst, tills trappan tog slut och jag slog över bakåt. Kompisen gapskratta och jag grinade surt :7peta
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Testade min på strippen några gånger och 10.7/strax under 110 km/h på 201 meter klarade den av med mig på (vägde själv ca 90 kg torr på den tiden). Ingen raket men det var tillräckligt för att spöa kompisens Honda Accord/Civic på den sträckan minns jag :)
Filmen är från den tiden om än inte från en strippkörning. Hade och har fortfarande en kugg + på framdrevet f.ö.

https://www.youtube.com/watch?v=eUORiIHhhbA
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tycker det är en alldeles underbar idé och jag förstår dig helt och hållet. Har länge haft lust att köpa en moped av äldre snitt att fräsa runt med kortare sträckor runt stan. Eller för den delen småvägar på landet.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Nuså är 2015 gasande bestämt , nu ska jag gå på "Bigbore"

Orderdata:
1 st. Polini - Förgasare (PWK) 24mm
1 st. Barikit - Vevlagersats (Oversize) MET C4
1 st. Barikit - Vevparti (Competition) AM6
1 st. Polini - Cylinderkit (Guss) 80cc (AM6)
1 st. Stylepro - Kopplingskit (Standard) AM6

Aprilian behöver nu kompletteras med en bra pipa... :banana

Hur funkar det i praktiken om polisen stannar dig med en trimmad moped och du har obegränsat mc kort?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur funkar det i praktiken om polisen stannar dig med en trimmad moped och du har obegränsat mc kort?

Oförsäkrat, oskattat och oreggat (felreggat/felförsäkrat) fordon. På grund av att man redan har körkort och därför skall veta om detta så blir det automatiskt en grov förseelse. Är fordonet dessutom nyare än juni -99 så är det ju helfordonsgodkänt och då blir det såklart en anmodad registreringsbesiktning också.
Det blir samma sak som om en 15-åring stoppas med en trimmad moppe, förutom att det automatiskt blir en grov förseelse. Bättre att köra en 125:a som är skattat och försäkrad...

Sen om de stoppar en hänger nog mer på hur och var man kör...:)
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Oförsäkrat, oskattat och oreggat (felreggat/felförsäkrat) fordon. På grund av att man redan har körkort och därför skall veta om detta så blir det automatiskt en grov förseelse. Är fordonet dessutom nyare än juni -99 så är det ju helfordonsgodkänt och då blir det såklart en anmodad registreringsbesiktning också.
Det blir samma sak som om en 15-åring stoppas med en trimmad moppe, förutom att det automatiskt blir en grov förseelse. Bättre att köra en 125:a som är skattat och försäkrad...

Sen om de stoppar en hänger nog mer på hur och var man kör...:)

Tack, jo jag tänkte väl det. Annars vore det ju rätt kul och billigt att inskaffa en gammal Honda mt5 och vråltrimma för att köra runt på grusstigar osv. Ett litet kul hobbyprojekt så där, men inte värt att åka fast för trimmad moppe (lol) när man har en sporthoj med 100+ häst, det vore ju nästan lite komiskt...

Vet inte hur mycket besvär det är att regga om som lätt mc/ombyggd, om det känns värt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack, jo jag tänkte väl det. Annars vore det ju rätt kul och billigt att inskaffa en gammal Honda mt5 och vråltrimma för att köra runt på grusstigar osv. Ett litet kul hobbyprojekt så där, men inte värt att åka fast för trimmad moppe (lol) när man har en sporthoj med 100+ häst, det vore ju nästan lite komiskt...

Vet inte hur mycket besvär det är att regga om som lätt mc/ombyggd, om det känns värt.

Bara kostnaden för en registreringsbesiktning gör ju att det inte är värt det. Bättre att köpa en vintage 125:a och renovera och göra fin...:)
 

noratx

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
skärholmen
Hoj
kawasaki Z500 -81
Kör på fan!
Kör själv både DT50 och DT125 (LC2 -87). Den senare kommer jag troligen att avyttra dock för att kunna köpa mig en större hoj sen. 50.an kommer jag fan altid ha kvar. Inte värt att sälja då allt för mycket tid och pengar är laggt på den.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
I tonåren så hade jag en DT50. På den tiden hade man tyckt att det vore grymt med en DT125. Men det blev inte mc kort fören långt senare.

Har själv en sån och köpte den när jag var 25. Blev som 16 på nytt då minns jag och har haft mkt skoj med den genom åren. Det är nåt visst med 1-cyl 2t som du säger.

Nedan en film från en sväng med min härom månaden. Tycker fortf den är ganska pigg med tanke på att det är tre-siffrigt den får släpa på numera samt att räknaren har passerat 6000 mil
https://www.youtube.com/watch?v=T7gS-UiNOvg

Verkar ju som att det skulle kunna vara ganska kul nu med. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top