Omgivningens reaktioner på att jag vill ha en DT125.

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Tjenare.

Är en grabb strax under 30 år, jag har en 2005:as R1:a och en 2004:as CB1300.
Mina absoluta favoriter, jag har provkört det mesta, men inget har fallit mig i smaken som dessa två.

Mitt i all lyx med insprutning, avsaknad av kick och choke, saknar jag känslan av att få kicka igång en hederlig gammal 2-taktare och känna den friska, uppiggande blåröken.

Jag har börjat spana mer och mer på en gammal DT125:a, 80-90-tal, de går att få besiktigade och redo för riktigt små pengar. Det är en väldigt lättkörd, snäll offroadmaskin för den som saknar lite choke och 2-taktsavgaser.

Min bekantskapskrets (inkl. sambo och två barn) har dömt ut mig som ett s.k. "moppefucko".
Är det så? ska jag skämmas för att jag vill ha lite nostalgi i vardagen?

Vad tycker ni?

/Matte
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör hårt, efter 25 är livet för kort för att bry sig om vad andra tycker, efter 30 är det bara de närmaste som bryr sig om vad gamlot pysslar med ändå och de har redan gett upp. :D
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det där är inget jag skulle prata högt om. Du ser redan vilka konsekvenser det gett på hemmaplan och respekten från din familj. Hur tror du det kommer påverka din övriga omgivning ?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
TJÖP!!, en liten rolig skojmoppe är där ingen som dött av, suveränt att kunna ha en allrounder och kasa ut och gegga ner sej lite, skafta iväg till affären och skaffa mjölk, bara ut och köra- tja etc etc......!!

så länge du inte målar den chockrosa och hänger tazzles i styret och tejpar fast små monchichi troll runt mätarna- ja då har inte nått att skämmas för......!!!!:hej

//jj
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jaaa, det finns fler!
Vill höra din motivering till varför du (också) nördat ner dig i just DT? Lite tunt med såna på blocket nu, men fanns nyss två luftkylda. Vill du ha så ny som möjligt eller duger en gammal luftkyld?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjöp för helvete, hade jag redan inte haft svårmotiverat många hojar hade jag köpt en att leka med!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har själv en sån och köpte den när jag var 25. Blev som 16 på nytt då minns jag och har haft mkt skoj med den genom åren. Det är nåt visst med 1-cyl 2t som du säger.

Nedan en film från en sväng med min härom månaden. Tycker fortf den är ganska pigg med tanke på att det är tre-siffrigt den får släpa på numera samt att räknaren har passerat 6000 mil
https://www.youtube.com/watch?v=T7gS-UiNOvg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ok, du har två "politiskt korrekta" hojar, så varför inte en liten skoj leksak med. Hela grejen med att ha hoj är att vara fri att göra det som man själv tycker är kul. Vid din ålder ( inte ens halvvägs till pensionen) borde du nog kunna bestämma själv vad du vill.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har själv en sån och köpte den när jag var 25. Blev som 16 på nytt då minns jag och har haft mkt skoj med den genom åren. Det är nåt visst med 1-cyl 2t som du säger.

Nedan en film från en sväng med min härom månaden. Tycker fortf den är ganska pigg med tanke på att det är tre-siffrigt den får släpa på numera samt att räknaren har passerat 6000 mil
https://www.youtube.com/watch?v=T7gS-UiNOvg

Vilken nostalgikick jag fick av att höra ljudet:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Blir nästan tårögd när jag minns min DT125LC som jag köpte ny 1983...!!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Minst en gång i veckan kollar jag blocket för att se om det dykt upp nån vit KMX 125 från 1986. Saknar min kompis från tonåren. :(

Skulle gärna haft kvar henne idag. Tänk om man fick chansen att putsa upp henne riktigt fin nu när man kan aningen mer om mekande och putsande än man gjorde som tonåring. Sen skulle hon och jag åka runt på stigarna och grusvägarna häromkring och känna oss blöta bakom öronen igen. :)

Men det kommer aldrig att ske för hon stals ifrån mig för 20 år sedan. crying.gif
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Absolut inte, kör själv 125 på vinterhalvåret när vädret är besvärligt. Roligt och lätthanterligt om halkan skulle över-raska en. Köp ställ in i garaget.... fulltankad och klar! Även lätt på små skogsvägar... man blir inte så svettig i vinterutstyrslen! Toyman
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
En av de roligaste gruppturerna jag hade var när jag tyckte tempot var lite segt och bytte hoj med en annan deltagare som körde DT125. Nu var det sega tempot plötsligt roligt för man fick hålla stumt på alla växlar hela tiden :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om det bara är 2-taktsrök du söker så köp en 250 cross och ha riktigt kul på närmsta bana. I övrigt är det som andra säger, det kunde varit värre. Det kunde varit linedance, symaskinssamling eller aktiv kommunalpolitiker för MP. I sammanhanget är en DT125 inte så illa.

Som 16-åring hade jag en Aprilia ETX 125 (något nedtrimmad RS125 i grymt on/offroad-chassi), fanns inte många i Sverige men det gick f*n så mycket bättre än en DT!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om det bara är 2-taktsrök du söker så köp en 250 cross och ha riktigt kul på närmsta bana. I övrigt är det som andra säger, det kunde varit värre. Det kunde varit linedance, symaskinssamling eller aktiv kommunalpolitiker för MP. I sammanhanget är en DT125 inte så illa.


:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::jisses:jisses:jisses:jisses:jisses:jisses:jisses:jisses:jisses:eek::eek::eek::eek::eek::eek::ajjabajja:ajjabajja:ajjabajja:ajjabajja:ajjabajja:ajjabajja:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:6surkart:6surkart:6surkart:6surkart:6surkart:6surkart:stop:stop:stop:stop:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja alltså, jag har ju ett antal motorcyklar och gör diverse resor med dom. I allt detta så brukar jag även varva långresor med både 125 scooter och 50cc moped.

Klart en del skakar på huvudet och fattar inte varför jag gör det eftersom jag har stora hojjar till det.
För mig är det bara en saknad till nån slags "Back to basic", dvs när allt inte var så jäkla enkelt. Nuförtiden hojjarna så moderna så allt är så enkelt, bekvämt och utstakat
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Självklart ska du ha en 125:a, frågan är väl hur man hanterar moppefucko-kommentarer från omgivningen? Har själv haft en 125:a lika länge som tungt mckort, men konstigt nog aldrig fått negativa kommentarer. Kan det ligga något i att din är en 2-taktare? :confused:
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Klart att du skall ha 125: an

Det ger mer respekt att våga köra 125: a än att låta bli. :tummenupp

Det är värre om man måste köpa en R1:a eller liknande pga. liten kuk eller liknande
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Åkt runt stora delar av Kroatien på en DT125:a, skitkul!!! Stränder, stigar, olivlundar och förbi oändliga bilköer. Charmiga hojar som bara funkar, dessutom så måste man köra aktivt hela tiden, aldrig tappa varv eller fart i onödan.
Köpte en till grabben i våras, brukar knycka den till kiosken o dyligt, lika roligt varje gång.
Dessutom kan man vara mycket slarvigare i körningen än med en motard med 65hk på hjulet, man hinner ändå rädda upp saker o ting.

KÖÖP!
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Inledde min karriär med lätt-mc kort på en DT125 och wow, vilken hoj det var på den tiden efter man kommit från DT50s hahaha. Vilket pulver, vilket vrid :yoparty .. men även med nostalgibrillorna på så minns jag att landsvägar var mer än långtråkiga och man insåg åter igen att man var ett moppefucko när man blev omblåst av "riktiga" hojar.

Jag säger som någon annan här, köp en 2-taktsenduro/cross istället, det är förmodligen blåröken du saknar mer än just en DT125a.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top